Skällande hund

lizzie

Trådstartare
Hur mycket ska man som granne stå ut med. Jag bor på landet och jag har hund. Grannen som bor 50 meter bort har ett helt gäng hundar (kennel). Problemet är att de har en Maremm som går lös och den hunden parkerar sig på mig väg, 2 meter från mitt fönster. Där sitter den och skäller och skäller och skäller och skäller. I timmar.

Det hörs hur bra som helst in i huset och att vara ute ska vi inte tala om. Jag har en nervsjukdom (trigeminusneuralgi) som gör att jag är lite ljudkänslig. Nu efer 3 timmar skällande i ett sträck så har jag fått ett grymt smärtgenombrott. Messat grannen om problemet - händer absolut ingenting.

Vi har gemensa väg upp till våra hus och denna hund har som "sin" uppgift att vakta husen. Detta gör att enda sättet för mig att komma av min gård med min hund - det är att stoppa in henne i bilen och ÅKA härifrån. Maremmen och min hund har redan slagits tvp gånger så försöka ta sig härifrån till fots - det är bara att glömma.

Men skällande som pågår i timmar är absolut värst. Det går en på nerverna och till så funderar man allvarligt på att hämta en yxa och utöva prickkastning! :cool:.

Grannen har hunden går lös även när de inte är hemma...

Vad fan gör man!

/Lizzie
 
Sv: Skällande hund

Om du har pratat med henne och inget händer, så vänd dig till kommunen, miljö och hälsa, den avdelningen har väl hand om sånt?

Jag vände mig dit vid kattproblem/granne, och fick kanonhjälp.
 
Sv: Skällande hund

Om du har pratat med henne och inget händer, så vänd dig till kommunen, miljö och hälsa, den avdelningen har väl hand om sånt?

Jag vände mig dit vid kattproblem/granne, och fick kanonhjälp.

Jag har pratat med grannen flera gånger. Så de vet mycket väl om att deras hund står 2 meter från mitt fönster och vrålskäller i timmar. Men eftersom de inte alltid är hemma när han är ute. Så tror jag de har svårt att fatta hur förbannat väl det hörs in.

Idag så filmade jag hunden genom fönster i 60 sekunder och la ut på FB. Grannen är länkad till mig så de kan se filmen - OCH se kommentarerna... :devil:

Hunden är nu instängde i alla fall... får se hur länge det varar.

Vet att jag kan vända mig till länsstyrelsen, men eftersom jag är i beroendeställning så vill jag helst inte bråka för mycket.

Tycker att de borde fatta själv liksom...

/Lizzie
 
Sv: Skällande hund

Vad jobbigt!
Jag skulle bli galen!:crazy:

Men att du inte ens kommer av gården med din hund
är ju helt vansinnigt.

Vet inte vad du ska göra direkt men hoppas att det löser sig för dig.
 
Sv: Skällande hund

kl*

varför är du i en beroendeställning?

Vi har gemensam infart (gata på 200 meter) från allmän väg till våra hus. Det är grannens karl som sladdar den under sommarhalvåret. Vintertid så sköter han plogningen av gatan OCH min uppfart och gårdsplan.

Jag arrenderar även hagmark av dem.

Familjen är trevliga och jag vill kunna rida ut med granntjejen. Har påtalat flera gånger att deras hund står vid mitt hus och skäller. Men eftersom de har honom ute när de själva inte är hemma så tror jag inte de fattar hur mycket det låter inne i mitt hus - plus att jag inte ens kan vara ute på min tomt.

I lördags så blev det bara för mycket efter 3 timmars konstant skällande och jag la ut en film på facebook som de kan se. Hunden sitter nu och skäller som en galning i en hundgård - men det är i alla fall en bit bort från mitt hus...

Men en hund som står och skäller i timmar och har svansen mellan benen -den kan ju inte må speciellt bra tycker jag...

Återstår och se hur länge de orkar ha unden instängd i hundgården...

Hade det varit min hund så hade jag skämts ihjäl. Det är fler grannar än jag som hör hunden...

/Lizzie
 
Sv: Skällande hund

okej, ja det är inte lätt när man vill hålla sig sams men har olika åsikter om något.
Har du fått nå kommentarer från ägarna ang. video klippet?
Det är fruktansvärt störande och stressande med skällande hundar, tycker att det borde vara nått att anmäla. Dock så blir det nog konflikt om du anmäler.
Svår sits verkligen...
 
Sv: Skällande hund

okej, ja det är inte lätt när man vill hålla sig sams men har olika åsikter om något.
Har du fått nå kommentarer från ägarna ang. video klippet?
Det är fruktansvärt störande och stressande med skällande hundar, tycker att det borde vara nått att anmäla. Dock så blir det nog konflikt om du anmäler.
Svår sits verkligen...

Har inte fått någon reaktion på videoklippet mer än att hunden var instängd igår. Jag var borta på fm, så då vet jag inte hur det var. Men på em så var jycken instängd i en hundgård.

Vi har också haft problem med att sopbilen inte tömt våra soptunnor enligt schema, utan att jag fått ringt och sagt till. Ringde igen i morse till Avfall och bad om tömning.

Meddelade grannen att jag varit i kontakt med Avfall och att vi skulle få tömt senast i morgon.

Grannen SMS:ade och meddelade att de kom med sopbilen under em. Den hade kört ända upp till deras dörr och bett dem ta in hunden så sopåkaren kunde tömma våra tunnor. Våra tunnor står brevid varandra.

Jag kan mycket väl förstå ifall vi inte får våra tunnor tömda om jycken står och råskäller vid tunnorna. Även om man inte är hundrädd så undviker man nog att kliva ur bilen till en vilt skällande maremm som står och vaktar soptunnor...

/Lizzie
 
Sv: Skällande hund

ja det kan jag också förstå, konstigt att inte de verkar kunna det. Tycker att de är väldigt respektlösa mot dig och mot sopgubbarna och alla andra som möter en främmande lös och skällande hund.
 
Sv: Skällande hund

Nu ikväll har grannen skrivit ett förtäckt hot i sin logg på FB

"nu har jag sopat rent utanför min egen dörr.....ett besök och jag kommer gå i taket:) faller en faller alla;)"

Ska detta alltså betyda att ifall jag ringer till en djurskyddsinspektör och de besöker grannen - så kommer jag drabbas att samma motdrag??

Jag är extremt tålmodig kvinna, men nu börjar gränsen bli nådd med råge...

/Lizzie
 
Sv: Skällande hund

snacka om att linda in det, fattar inte riktigt vad hon menar, men de lät ju onekligen rätt skumt.

Klart du inte kan ha en skällande hund sådär hela tiden. Och hunden då? Varför ska den vara ute och skälla? Kan inte den vara inne i huset när de är borta?
 
Sv: Skällande hund

Följdfråga, varför stängslar de inte in sin tomt om de promt ska ha hunden ute när de inte är hemma?
 
Sv: Skällande hund

Tänk så olika det kan vara. Jag säger till min hund direkt om han skäller ute just för att grannarna aldrig ska behöva lida av vad för djur jag väljer att ha.

Att ha en hund lös som springer till grannen är ju bara helt vansinne. Jag hoppas verkligen att det blir slut på det här och att de får tyst på hunden. Jag vet hur fruktansvärt det är med smärta och att en granne indirekt väljer att göra smärtan värre är att ha gått långt över gränsen.

Egentligen så borde ju sopåkarna anmält detta för längesedan, de kan ju inte sköta sitt jobb!
 
Sv: Skällande hund

Jag hade ett liknande problem.
Min granne satte sin hund i deras hundgård(20 meter från vårt hus) på heltid.

Den skällde nästan hela dagarna.

Först gick jag över till grannen och sa till, trevligt, att hunden skällde väldigt mycket och därför störde. Grannen svarade: "Vad synd", och sedan gick han.:mad:

Jag tänkte: "Vi får se vilken det blir synd om ":devil:, och så ringde jag miljö och hälsa.

Första samtalet hände inget.
Nästa samtal så ställde jag mig i min trädgård och ringde och då trodde de att jag stod i hundgården.Därefter hände grejer.:laugh:

Grannen blev förbjuden att ha sin hund i hundgården.:devil:

Fortfarande, efter 10 år så får jag fingret och de hytter med näven när jag går förbi.:D
 
Sv: Skällande hund

snacka om att linda in det, fattar inte riktigt vad hon menar, men de lät ju onekligen rätt skumt.

Klart du inte kan ha en skällande hund sådär hela tiden. Och hunden då? Varför ska den vara ute och skälla? Kan inte den vara inne i huset när de är borta?

Jag fattar precis vad de menar... min egen hund är nämligen hemma själv lite för länge på dagarna än vad nya lagen säger. Hon är 8 år och van vid det, åker jag hem mitt på dagen så får hon tokspel när jag åker. Har försökt hitta en annan lösning som funkar, men inte lyckats. Jag vill inte ha henne sitta i en hundgård, hon mår bättre av att vara inne i huset tillsammans med katterna.

Annars så finns det inget hos mig som en djurskyddsinspektör skulle klaga på, har inte för många katter och mitt stall är lagligt.

Problemet med deras hund är att den kan inte vara inne ihuset själv - den river ner allt.

/Lizzie
 
Senast ändrad:
Sv: Skällande hund

Följdfråga, varför stängslar de inte in sin tomt om de promt ska ha hunden ute när de inte är hemma?

Han hoppar över. Han lyckas till och med hoppa över staket i hundgården som är 2,5 m högt.

De vill dessutom ha hunden lös så han ska jaga bort ev tjyvar... :angel:

/Lizzie
 
Sv: Skällande hund

Jag hade ett liknande problem.
Min granne satte sin hund i deras hundgård(20 meter från vårt hus) på heltid.

Den skällde nästan hela dagarna.

Först gick jag över till grannen och sa till, trevligt, att hunden skällde väldigt mycket och därför störde. Grannen svarade: "Vad synd", och sedan gick han.:mad:

Jag tänkte: "Vi får se vilken det blir synd om ":devil:, och så ringde jag miljö och hälsa.

Första samtalet hände inget.
Nästa samtal så ställde jag mig i min trädgård och ringde och då trodde de att jag stod i hundgården.Därefter hände grejer.:laugh:

Grannen blev förbjuden att ha sin hund i hundgården.:devil:

Fortfarande, efter 10 år så får jag fingret och de hytter med näven när jag går förbi.:D

Jo, så skulle jag kunna göra ifall de inte bodde så himla nära.

Eftersom grannens gubbe plogar min gård och vår gemensamma väg så vill jag faktiskt inte bli osams med dem.

/Lizzie
 
Sv: Skällande hund

Tänk så olika det kan vara. Jag säger till min hund direkt om han skäller ute just för att grannarna aldrig ska behöva lida av vad för djur jag väljer att ha.

Att ha en hund lös som springer till grannen är ju bara helt vansinne. Jag hoppas verkligen att det blir slut på det här och att de får tyst på hunden. Jag vet hur fruktansvärt det är med smärta och att en granne indirekt väljer att göra smärtan värre är att ha gått långt över gränsen.

Egentligen så borde ju sopåkarna anmält detta för längesedan, de kan ju inte sköta sitt jobb!

Helt tyst kommer det aldrig att bli eftersom de har 7-8 st hundar och några som sitter i hundgård. Så fort jag rör mig i min trädgård så är det alltid någon hund som börjar skälla och resten följer med... men så länge jag slipper ha en hund stå 2 meter från mitt hus och tokskälla i timmar så skulle jag vara nöjd.

Nu har det varit lugnt sedan i lördags em och jag hoppas det håller i sig. Däremot så har ju hunden stått vid mitt hus under dagen i går och antagligen skällt i timmar. Det syntes på spåren i snön.... att jag inte var hemma har liksom inte någon betydelse för hunden...

/Lizzie
 
Sv: Skällande hund

Nu har jag kollat upp med Länsstyrelsen vad som gäller angående ensamma hunder. Det finns bara rekommendationer om att de ska rastas var 4:e timma.

Det finns alltså ingen LAG som reglerar detta - något som jag blivit itutad. Utan det beror alldeles på hunden hur den fungerar med att vara ensam och hur länge.

Känns väldigt skönt att få detta klargjort.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hundträning Planen är att sälja mitt hus och skaffa en lägenhet men då blir problemet att jag har två små bjäbbor. Om det går att träna bort...
2
Svar
32
· Visningar
2 993
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 743
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
20
· Visningar
2 977
Senast: Åsa A
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 538
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp