Bukefalos 28 år!

Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Komma med ett sånt hårresande o rättsligt fullkomligt felaktigt inlägg som nr 52 o sen gnälla över att folk märker ord o avsiktligt missförstår!!!!
PL
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

därför jag tror det, har rätt att tro vad jag vill. Har inte sagt att jag VET det men jag står alltid på djurens sida, hon har inte blivit oskyldigt dömd det är upp till henne att rentvå sig om hon är oskyldig. Om hon är oskyldig så borde det finnas lika många vittnen som kan garantera hennes utmärkta omvårdnad av djur som det nu fanns som påstår att hon är djurplågare.

Nä du. I Sverige är man Oskyldig tills motsatsen bevisats. Inte tvärtom.
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Att anmäla någon anonymt borde vara totalt förbjudet. Om man blir anklagad för något skall man kunna stämma tillbaka för förtal.
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Det skulle göra att många felaktiga anmälningar skulle försvinna och att alla fega människor som inte vågar säga något skulle få bli modiga nog att anmäla och stå öga för öga med den som de anmäler. Det har inget med djurskyddet att göra Peter. Det borde du som veterinär förstå.
Vet man att något som försegår är fel så får man anmäla. Du kan ju inte vittna i rättegång anonymt så vitt jag vet. Om det får fortsätta att anmälas anonymt kan ju vem som helst anmäla vem som helst för vad som helst.
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Finns det någon statestik/undersökning på hur många felaktiga, alltså anmäla på rent jävulskap, som sker?

Vad spelar dessa felaktiga anmälningar för roll egetligen?
De som är viktiga är ju de som är korrekta oavsett hur de anmälts.
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Varför borde jag som veterinär förstå något som är käpprätt åt helvete. Jag vet att det har allt med djurskyddet att göra!
Bara tanken att riskera ett åtal för förtal om rätten har en annan mening.
PL
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Vet man att något som försegår är fel så får man anmäla. Du kan ju inte vittna i rättegång anonymt så vitt jag vet. Om det får fortsätta att anmälas anonymt kan ju vem som helst anmäla vem som helst för vad som helst.



En del av de som vanvårdar sina djur är inte heller riktigt friska i sinnet, ibland uppkommer vanvården av den anledningen.

Skulle du då våga anmäla med namn så att det finns risk att den anmälda personen kan hota, skada och/ eller trakassera dig?, eller kanske dina djur?

Därför ska man få anmäla anonymt.
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

ja herregud...
det är visst upp till den anklagade att säga sin version, man är ju dum om man inte försöker rentvå sig, fast det kanske är din slående taktik att inte säga något du kanske till och med hade erkänt något du inte hade gjort bara för att du behöver inte bevisa att du är oskyldig det är upp till andra att döma om du är skyldig eller?
I en rättegång får ju alltid den åtalade sin chans att berätta sin version det var så jag menade ingenting annat.
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Inse då att du uttryckte dig väldigt klumpigt istället för att gnälla på att folk reagerar.
PL
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

KL.
Visst ska man inte döma på förhand, men i just detta fallet finns det bevis.
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Finns det någon statestik/undersökning på hur många felaktiga, alltså anmäla på rent jävulskap, som sker?
Vad spelar dessa felaktiga anmälningar för roll egetligen?

Dom spelar en mycket stor roll humlan. Alla som har blivit felaktigt anklagade för någonting vet vilken otroligt hemsk känsla det är. Bara vetskapen om att man kan bli dömd för något man inte gjort. Den psykiska pressen under en utredning tex. Om man är felaktigt anmäld för någonting skall man ha rätt till ersättning av den/dom som gjort anmälan.

Vågar man inte anmäla öppet anmäl inte alls då.

De som är viktiga är ju de som är korrekta oavsett hur de anmälts.

Nej!
Det viktiga är att de fall där de som anmäls faktiskt är skyldiga kommer till ytan och görs något åt. Inte att man skall kunna anmäla folk till höger och vänster.4
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

En del av de som vanvårdar sina djur är inte heller riktigt friska i sinnet, ibland uppkommer vanvården av den anledningen.

Om man inte är frisk i sinnet så ska man inte ha djur över huvud taget.

Skulle du då våga anmäla med namn så att det finns risk att den anmälda personen kan hota, skada och/ eller trakassera dig?, eller kanske dina djur?

Därför ska man få anmäla anonymt.

Ja det har jag redan gjort. Så jag anser att man inte skall få anmäla anonymt.
Är man så rädd för någon så kan man begära skyddad identitet. Om personen ifråga är så farlig att man inte vågar anmäla ska man nog gå till polisen och fixa med det i samband med anmälan. Men jag tror nog knappast det finns så många som faktiskt är så farliga.
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Varför borde jag som veterinär förstå något som är käpprätt åt helvete. Jag vet att det har allt med djurskyddet att göra!
Bara tanken att riskera ett åtal för förtal om rätten har en annan mening.
PL

Precis just därför PL. Jag har blivit anklagad felaktigt för en sak och personen som gjorde anmälan nämnde aldrig sitt namn. En av mina bästa vänner blev anmäld till sociala för att "någon" sa att deras son hade ätit sömm i stallet. När det konstaterades att det vara fel efter 1 vecka av rent helvette kunde inte familjen göra något åt anmälningen efter som denne "någon" gjorde anmälan anonymt. Det är rent åt helvette fel Peter.

Kan man bli anmäld för vad som helst utan grund skall man ha rätt att få ersättning för det också eller i alla fall kunna se personen i ögonen och fråga varför han/hon gjorde en falsk anmälan.
Som det är idag kan man ju anmäla folk för precis vad som helst bara för att jävlas med någon.
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Är man så rädd för någon så kan man begära skyddad identitet. Om personen ifråga är så farlig att man inte vågar anmäla ska man nog gå till polisen och fixa med det i samband med anmälan. Men jag tror nog knappast det finns så många som faktiskt är så farliga.



Det finns en del som är farliga och tillräckligt många som med sina hot kan göra livet för anmälaren både problematiskt och oroligt, tillräckligt för att man inte ska bry sig om att anmäla.

Sedan är du inte lite felinformerad.:grin:
Man kan inte begära skyddad identitet för man är rädd. Och om man anmäler och samtidigt går till polisen och begär skyddad identitet, som du verkar tro att man kan, ja, vips, då är man faktiskt anonym, och det var det du tyckte att man inte skulle få vara..... hur ska du ha det?:angel:
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Det finns en del som är farliga och tillräckligt många som med sina hot kan göra livet för anmälaren både problematiskt och oroligt, tillräckligt för att man inte ska bry sig om att anmäla.

Jo men visst om man ger sig på Hells Angels eller liknande. ;)

Sedan är du inte lite felinformerad.:grin:
Man kan inte begära skyddad identitet för man är rädd. Och om man anmäler och samtidigt går till polisen och begär skyddad identitet, som du verkar tro att man kan, ja, vips, då är man faktiskt anonym, och det var det du tyckte att man inte skulle få vara..... hur ska du ha det?:angel:

Man kan inte få skyddad identitet om man inte blivit hotad. Det vet jag. Men man kan få det efter en rättegång om det anses att man ligger i riskzonen att bli utsatt för attentat eller liknande. Jag kan lite om detta med serru ;):idea:
Man kan dock nämna för polisen att man är rädd för att bli utsatt av personen fråga och då få råd och hjälp med det.
 
Sv: Skånsk hästägare åtalad för djurplågeri

Det vet jag. Men man kan få det efter en rättegång om det anses att man ligger i riskzonen att bli utsatt för attentat eller liknande. Jag kan lite om detta med serru ;):idea:
Man kan dock nämna för polisen att man är rädd för att bli utsatt av personen fråga och då få råd och hjälp med det.



Jag har redan listat ut att du kan "lite om detta med serru", med kraftig betoning på lite.

Ska man ha skyddad identitet, då får man vara beredd att flytta och ge upp alla kontakter.

Hur ska man få hjälp av polisen, ska polisen stå hemma hos dig och vakta så du inte blir anfallen?

*tänker på gruppen av kvinnor som varje år sagt till polisen att de är rädda för sina män, men ändå blir mördade*
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En hästägare i Karlskrona åtalas för djurplågeri alternativt brotts mot djurskyddslagen sedan tre hästar inte fått tillräckligt med mat...
Svar
0
· Visningar
402
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den hästägare som förra sommaren fick åtta hästar omhändertagna på grund av vanvård åtalas nu för djurplågeri. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
645
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Sydsvenskan) Hästar är hennes liv och levebröd. Igår stod hon i tingsrätten åtalad för djurplågeri. Enligt åtalet har hon sparkat och...
Svar
2
· Visningar
1 026
Senast: kopparberg
·
  • Artikel
Hästnyheter (Skånska Dagbladet) Med en elfösare, slag, sparkar och piskor ska en veterinär från Sydvästra Skåne ha plågat sina hästar enligt ett...
Svar
0
· Visningar
580
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp