Skapa tråd..

D

Dragonfruit_

Brukar ni göra nåt speciellt när ni visar hästar? Alltså då på utställningar eller premieringar. Nåt bra tips?
 
Speciellt på vilket sätt? Det är ju bra om man kan visa upp hästen på ett snyggt, säkert och korrekt sätt.
 
Beror ju faktiskt på vilken ras du ska visa också ju man gör inte samma på alla raser. På shetland så tvättar man ju och så delar man manen så den ligger på två sidor och då får man ju tofsa den så det ligger kvar (kamma i matolja i manen innan tofsning ) och de tar man väck innan man visar . Klipper skägg och öron på vilken ras som helst. Lite olja runt ögon och näsvingar så man framhäver det. Halvblod flätar man manen på bla så det är olika på olika raser som sagt ;)
 
På shetland så tvättar man ju och så delar man manen så den ligger på två sidor och då får man ju tofsa den så det ligger kvar (kamma i matolja i manen innan tofsning ) och de tar man väck innan man visar .

Lustigt att många delar manen och att alla tycker att det är ok. På SSS hemsida står det ju att man ställer upp den MANFRIA sidan mot dommaren.

Hej Dragonfruit! Jag undrar om det var du som hade en svart luvtröja med trycket FBI på utställningen i Köping den 7/2? :)

Tips när man visar... Att vara fokuserad på hästen, försöka få fram det bästa ur den. Att hästen framträder och inte den som visar. Att ha stilrena kläder och uppträda ödmjukt.
 
Du måste vara mer specifik om du vill ha bra svar. Mnar du själva visningen eller "uppsnyggningen"?

Jag visar iaf gärna rena pållar med manen rykt och på ena sidan och jämna svans. Putsat träns som passar hästen i utformning (tunna träns på små huvuden osv). Betsling som passar hästen och inte stör. Alltid spö och tillräcklig längd på tygeln. Visar alla utom ettårsstona i träns. Tyglar helst, är de inte tillräckligt bettvana har vi en grej från england som binder samman nosgrimman o mbbettet så man mest påverkar genom nosgrimman. Alltid lädergrimskaft till den och grimmor även med kedja (även om hästarna är såå snälla, det tillhör hästvett tycker vi). Hjälm till de flesta unghästarna eller osäkrare hästar. Jag är skolad i att visa m vita byxor o mörkt på överkroppen, uppsatt hår. Skor som är bra att springa i.

Sedan kräver visningen av hästen träning och någon kritisk person som kollar. Alltid uppmärksam på hästen frö att kunna framhäva den så mycket som möjligt. Många har frö kort tygel eller håller tyglarna fel. Får inte heller störa med spöet när man springer. Hästen ska vara lydig, inte behöva dra i den eller knö runt den i vändningarna, allt ska se enkelt och harmoniskt ut och för det krävs träning och vana. Traven bli bäst om man ökar succesivt. Skritten sa vara energisk men det ska komma bakifrån, inte överilat och framtungt. Låta huvudet pendla ordentligt i skritten. När man går i ringen ska man anpassa sig efter de andra, gena i hörnen om man kommer efter alt går ut mkt om man kommer ikapp (varför kommer jag alltid ikapp alla, vilken häst jag än visar?? Jobbigt..). Vara GLAD, så tråkigt med sura visare. Inte heller blir arg på hästen, tillrättavisaden eller på annat vis ge tecken på att den är jobbig, det ska vara fixat hemme. På visning ska det bästa synas, det andra döljas. Får hjälp att ställa upp hästen rätt, så just den individen ser som bäst ut tex huvudhöjd. Hästen ska se allert och glad ut hela tiden, dvs irritera den inte, använd insektsmedel om det behövs, och lär den uppföra sig så man inte får konflikter där. Lär den gärna kommand för stå still, den ska kunna stå still även om domaren går runt och du behöver flytta dig. "Stiiillla" brukar jag säga, det funkar oftast lugnande även om jag inte hunnit lära in det. Ta kontakt med en uppfödare så har de säkert många tips pga premieringar osv, kanske även specifika för din ras. Jag har bara visat connemaror.

Var det något annat du tänkte på?
 
Några saker jag stör mig på vid visningar (i ringen):

Folk som har en helv långsida till framförvarande när det är ett 20 tal i en liten ring.
Folk som inte ställer upp sina hästar.
Folk som är sura, på något, ibland sina hästar.
Folk som är flamsiga, står och snackar "skit" (dåliga poäng, dåliga domare, dåliga uppföadre, hästar osv) under rangering och enskild uppvisning.
Folk som brister i sin uppmärksamhet på hästen, är så farligt spec med unghästar.
Folk som verkar allmänt ointresserade, ofokuserad, precis som om de är ute och knallar med en liten tax (inget ont om taxar) och befinner sig på en annan planet.
Folk som inte kan hantera spö/tyglar korrekt, det är bara riktigt stökiga hingstar man behöver hålla med båda händerna i trav o vänding (säkerhet) och då har man tillräckligt med tygel så hästen inte störs.
 
Hej!! Jag hade inte nån svart luvtröja. Men uppe på fiket så satt jag och två till brevid ett bord som du satt vid. (tror jag) Du hade en liten söt bäbis. Kan det vara du?
Jag tycker också att det är lustigt att så många delar manarna, Jag håller på att göra det nu på ena ponnyn för att hon får svamp under den på sommarn. Men manen vill ju vara på ena sidan. :smirk:
 
Väldigt många ställer upp sina hästar konstigt eller struntar i det. På förförra utställningen var det en som började att rätta till benen med händerna så att benen stog imot varandra. Att domaren inte sa till?? Såg ett par stycken som sprang framför sina hästar och drog med dom också.
 
Jag har aldrig delat manen, men har gjort det på dom blivande åringarna för att det är bättre för dom. Ska även göra det på en annan också för att hon får svamp under manen på sommaren. Men det jag främst tänkte på vad om du gör något speciellt när du visar i ringen, sist så såg jag att väldigt många viftade med spöet när dom hade ställt upp ponnyn. Det har jag inte sett förut..
 
jo det står så men så står det på alla raser faktiskt. Men om hästen har man på båda sidor så slipper du ju tänka på det och det är ju klart mycket finare på en shettis som har det allra helst om de har så mycket man som den rasen ska ha och oftast så delar den manen sig rätt så bra själv :angel:
 
Usch ja, ska man visa hästen ska man visa den så fördelaktigt man kan, resultaten sitter ju som en stämpel för resten av livet och vissa lägger ju stor vikt vid dem.. Så ta hjälp alla som inte är säkra på att de kan! Jag är inte perfekt själv men jag visar en annan hästar och det är hon som lärt mig och hon är nöjd än iaf ;)

Ang att vifta med spöet, det tycker jag inte riktigt om. Inte så att jag tycker det är fel men jag gör det inte själv. Det är för att fånga ponnyn uppmärksamhet, spetsa öronen och kanske se lite pigg ut/lyfta huvudet. Tycker dock det bara ser fjantigt och amatörmässigt ut när det inte lyckas (vilket är ofta enl vad jag sett). Finns även folk som sätter tussa av plats el liknande längst ut på spöet. Kasnke kan funka om man ska gå på en liten latis oxå, vad vet jag..

Tycker dock en sak är lite udda. Man får ju ha en "spöman" med sig, dvs någon som går med med ett spö, det är endel som behöver. Det är inte alltid folk kan burka sitt spö på ett fördelaktigt sätt, oftast leder det till bristande fokusering, vinligt och ev störande i munnen. Eller så slår hästen mot spöet och går inte fram =/

Det fina med visning är att de ska se lätt ut, nästan som att rida, man ska bli ett med hästen och inte störa, bara lyfta fram :)
 
om du tittar på de flesta shetlandsuppfödarna så har de delade manar. Jag tänker på att vara snyggt klädd alltid vita kläder utom nu på vinter utställnigen då hade jag faktiskt svarta kläder. Det här med spöt är faktiskt olika beror på vem jag visar ibland så räcker det att man ställer upp de och de stär så fint så och nån får man försöka locka fram öronen med att ha nått i fickan som prasslar eller visar man ute kan man ju locka med lite gräs det finns gott om knep.
En sak som jag tycker är viktig när man visar är att man tittar rakt fram när man går och springer inte titta på hästen som många gör för då blir det oftas snett och vint. Sen tjurig kan man ju inte bli visst kan man tycke olika som domaren allra helst om man visa 2 st och de får olika poäng men samma kritik *S* det har ju hänt men det är ju samma häst som man åkte dit med och som man älskade som man tar med sig hem :angel: :angel:
 
ja precis.. Den som äger "mina" hästar tycker att jag ska vifta med spöet sådär men det vill jag inte.. Det är ju viktigt att visa så bra man kan och fixa iordning poäng. Att inte ha matchande ledtygel och träns kan ju bara det bra ner på poängen.
 
Jovisst. Om man ska springa rakt så får man ju titta rakt fram. Men den ana lilla pållan ska jag inte delan manen på för hon har såna fina guldslingor :love:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Fiorano
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 080
Senast: Dentaku
·
Bukefalos Flera gånger nu har det hänt att när jag gått in i nån tråd så finns mitt senaste inlägg kvar som utkast, fastän jag postat det redan...
Svar
3
· Visningar
174
Senast: Rosett
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp