Bukefalos 28 år!

Sv: Skator

Jag helt enkelt älskar skator och tycker de har lika mycket rätt att leva som alla andra fåglar.
Naturen är grym i många lägen, men inget vi kan göra något åt.
 
Sv: Skator

Naturen är grym i många lägen, men inget vi kan göra något åt.
Men det är ju just det du gör genom att mata skator!
Låter du bli med det, så kommer några av dom att dö (de starkaste överlever) under vintern och dom överlevande att få färre ungar. = färre fågelungar och andra smådjur blir skatmat= naturens balans.

LIA
 
Sv: Skator

Eftersom jag gillar alla sorters fåglar så väljer jag att mata dem alla. Oavsett om de är små, stora, elaka eller snälla mot varandra så tycker jag om att mata dem, vilket gör att alla de har lika stor chans att överleva och bli starka.
 
Sv: Skator

Nej, där har du fel, alla har inte samma chans. Matar du skator så ger du dem ett övertag.

De tar småfåglars ägg o fågelbarn, ju mer du matar dem destu fler tar de till våren.

Småfåglar tar myggor o flugor o larver och annat som behöver hållas nere, men du med din matning ser till att nyttosmåfåglars avkommor blir uppätna av skator.
 
Sv: Skator

Håller med om ginnies inlägg och vill påpeka att fåglar inte är "elaka eller snälla mot varandra". Dom lever efter dom förutsättningar evolutionen gett dom och hävdar sig på bästa sätt. Det finns inget elakt/snällt i det. Sådana tankar innebär disney-fiering av djuren.

Om än det blir i liten skala, så innebär ditt resonemang fler skator och färre småfåglar i sommar. Och nästa sommar ...

LIA
 
Sv: Skator

Så summa sumaro ( heter det så? ), så från eran sida så tycker ni att man ska utrota skatorna alltså..
 
Sv: Skator

För att ni vill att man inte ska mata skatorna så de svaga dör ut. Och så borde man tycka att de ska utrotas när man är så elak att ta fram hagelsprutan.
 
Sv: Skator

Det var ju du som sa att man måste låta naturen ha sin gång - och med naturens gång så dör de svaga.

Däremot så är det så att skator räknas in som skadedjur precis som råttor medans småfåglar är nyttodjur.

Säger inte att man ska skjuta skatorna men som dom andra nämnt behöver man inte heller mata dom. Skator har bättre förutsättningar att hitta mat än småfåglar och därför behöver dom inte matas.
 
Sv: Skator

Säger inte att man ska skjuta skatorna men som dom andra nämnt behöver man inte heller mata dom. Skator har bättre förutsättningar att hitta mat än småfåglar och därför behöver dom inte matas.


Precis så är det. Vissa djurarter har sådant beteende att de under sin livstid kan ändra sig, utöver det är de allätare, som ex räv och då skata.

Andra djurarter har ett mer inrutat beteende(vitryggig hackspett är ett bra exempel) och de kan behöva annat stöd av oss människor för det vi tar från dem.

Att mata småfåglar är att erbjuda dem talgbollar o ister istället för de rovdjursrivna kadaver som annars skulle ligga i skogen, att mata dem med frön är ist för allt det vi tar in från åkrar, det finns inte så mycket kvar att leva på som det borde.
 
Sv: Skator

Det är väl det diskussionsforum går ut på? Att man ska tycka, och skriva, vad man vill?

Nåväl, du har fått information om vad skatmatning innebär. Ditt beslut.

LIA
 
Sv: Skator

Jajemensan det har du rätt i att ett diskussionsforum går ut på att just diskutera både postiva och negativa saker. Tycka vad man vill osv, men man kan hålla sig till ämnet i den tråd man befinner sig i kan jag tycka.

Tycker det är trist att det alltid ska finnas folk som måste komma in på många trådar och skriva andra saker som inte rör ämnet.

Jag visste redan från början hur skator fungerar, så inget nytt jag lärt mig direkt.
 
Sv: Skator

Kan inte se annat än att både Ginnie och jag har hållt oss till ämnet.

Ämnet var "skator"! Det är vad vi har skrivit om.
Du skrev om att mata skator. Det är vad vi också har skrivit om.

Om du inte kan acceptera annat än inlägg som du styr i detalj, är nog inte Bukefalos rätt forum att lägga upp trådar i. :o
Läser du andra forum här, så ser du att de flesta trådar drar iväg åt alla möjliga håll.

LIA
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 771
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 278
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 260
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 715
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp