Bukefalos 28 år!

Limelight

Trådstartare
Jag är en av de få ( kanske ) som älskar skator. Jag bor på landet och självklart matar jag småfåglarna.
Bor en skat familj här hemma på gården som jag också skulle vilja mata, men vet inte vad man ger dem ?
De kommer inte direkt in emot fågelhuset ?. Jag kan hänga upp någon talgboll sådär, då brukar de peta loss nätet och ta den och äta, men finns det något annat man kan ge dem som är lätt för dem att äta ?

(Kan inte lägga något på backen som katterna gillar att äta.)

Tacksam för svar, vill börja mata dem så fort jag bara kan ;) :)
 
Sv: Skator

Skator gillar väl i regel det mesta, har också en förkärlek till skator och de äter nästan allt, rester av det vi äter som pasta, bröd osv.

Har inte märkt av att de har några större krav så sett, särskilt inte nu när det är såpass kallt.

Du kan ju testa att ställa tallrik eller dylict med mat på en plats där katten inte kommer åt. Våra skator är snabba med att ta maten så den brukar inte ligga kvar särskilt länge på backen :p
 
Sv: Skator

Fick just tips av en vän att de älskar torrfoder till katter.

Jag måste verkligen hitta en bra plats där inte katterna kommer åt någon av maten jag ställer ut, har ju matvrak till katter som till och med äter upp fåglarnas jordnötter om de får chansen :grin:.
Tycker ju att kattmaten inne borde vara godare, men men..
 
Sv: Skator

Om katterna inte är ute på nätterna så kan du ju lägga ut mat på kvällen så kan fåglarna äta på morgonen innan katterna kommit ut.

Är lita avis :p finns typ inga skator här, däremot råkor. Vi matar de inte, men de matar sig själva genom att slita i tu talgbollarna som vi hänger i träden.
 
Sv: Skator

Jag tycker också om skator. Och känner mig oftast ganska ensam om det. Jag tycker de är vackra och charmiga.

När vi bodde i hus hade vi en skatfamilj som bodde i vårt stora äppelträd. De hade järnkoll på vår tomt och vilka som fick vara där (vi) och vilka som inte skulle vara där. (alla andra)
Det var ganska skönt eftersom det var mycket spring runt vår trädgård pga alla fruktträd vi hade. (spännande att palla frukt. De som ringde på och frågade fick alltid lov att gå och plocka, men de som pallade tyckte jag inte om) Men skatorna såg till att jaga väck alla 'inkräktare'. De gjorde aldrig något om vi var med ute, men när det var främlingar bara så skulle de ut.
 
Sv: Skator

Slängde ut mat under natten till skatorna och de kom i morse och åt upp det :). Fick bli bröd och jordnötter som de fick och mums vad gott det var. La nyss en talgboll på backen utan nät och den var också uppskattad ;)

Jag kan inte hjälpa, men jag gillar råkor också, även kajer, men det gillar inte min sambo, han vill jaga iväg dem och jag skäller på han :D
 
Sv: Skator

Riktiga bra vaktfåglar det där ;).

Jag tycker det är skoj att höra att det finns fler än jag som älskar skator :). Känns precis som du sa, angelwings att man är rätt ensam om det. Alla jagar bara iväg dem och skäller på dem. Jag blir överlycklig när de kommer :)
 
Sv: Skator

Jag är en av de få ( kanske ) som älskar skator. Jag bor på landet och självklart matar jag småfåglarna.
Bor en skat familj här hemma på gården som jag också skulle vilja mata, men vet inte vad man ger dem ?
De kommer inte direkt in emot fågelhuset ?. Jag kan hänga upp någon talgboll sådär, då brukar de peta loss nätet och ta den och äta, men finns det något annat man kan ge dem som är lätt för dem att äta ?

(Kan inte lägga något på backen som katterna gillar att äta.)

Tacksam för svar, vill börja mata dem så fort jag bara kan ;) :)

Skator är verkligen den vackraste fågel vi har i Sverige!
Jag har också precis flyttat ut på landet och skatorna här är inte som i stan. Här får man knappt se skymten av dom:(

Vid mitt småfågelbord har jag gjort en Bricka under alla frö-hängare(ord?) eftersom småfåglarna skvätter något otroligt och jag vill inte mata mössen i onödan. Det händer att skatorna sätter sig där och äter, men så fort man rör sig bakom fönstret flyger dom iväg:(
Jag ska också prova att lägga ut katt mat till dom.

Kan inte alla lägga in lite fina skat-matar bilder?
Vore så kul att se hur era fågelbord till skatorna ser ut:)
 
Sv: Skator

Ge inte för mkt bröd bara. Fåglar kan inte tillgodagöra sig så mycket näring av brödet men brödet mättar så de inte tänker på att leta efter bättre mat så de svälter ihjäl :crazy: Färskt vatten ska också vara poppis, bara om man förhindrar att det fryser. Har bara bilder från förra årets fågelbord :D

Turdus_pilaris_by_Achatina.jpg

Trast

Corvus_frugilegus_by_Achatina.jpg

Råka

Pica_pica_asirensis_by_Achatina.jpg

Skata

Passer_montanus_saturatus_by_Achatina.jpg

Fink/sparvar :D

Milvus_migrans_by_Achatina.jpg

bonus bild
 
Sv: Skator

Gud vilka fina bilder :). Hur har du lyckats tagit kort på Skatan sådär bra ?, mina skator flyger sin väg så fort jag bara visar mig ens i fönstret.

Vad är det för sorts fågel längst ner ? :)
 
Sv: Skator

Vi gör vad vi kan för att skrämma bort skatorna från fågelbordet. :o
Vad som räcker en vecka för småfåglarna, äter dom på en-två dagar.
Dom håller också bort småfåglarna från bordet och när våren kommer så äter dom dessa småfåglars ungar. Plus våra kycklingar.
Skator är ett plågoris!

Nu har vi plockat fram hagelsprutan. :devil:

LIA
 
Sv: Skator

Vi gör vad vi kan för att skrämma bort skatorna från fågelbordet. :o
Vad som räcker en vecka för småfåglarna, äter dom på en-två dagar.
Dom håller också bort småfåglarna från bordet och när våren kommer så äter dom dessa småfåglars ungar. Plus våra kycklingar.
Skator är ett plågoris!

Nu har vi plockat fram hagelsprutan. :devil:

LIA

Du har verkligen kommit in på fel tråd !!! :mad: . Vi älskar skator i denna tråd !
 
Sv: Skator

Jag älskar inte skator, även om jag tycker dom är fina att se på. Ändå är jag med i tråden. :)

Du skulle kanske döpt tråden till: För oss som älskar skator och struntar i vad dom gör. :idea:

LIA
 
Sv: Skator

jag älskar inte skatorna, men klart de måste få leva som alla andra arter. tycker de är väldigt klipska och roliga. i somras hade jag ut mina löpskor på trappan över natten (luktade lite skunk och så..), kunde inte förstå hur skosnörena alltid var uppknutna. ibland låg nån sko på gräsmattan. likaså med mina håriga prydnadsigelkottar som bodde i rabatten. Det var alltså skatorna som lekt lite...:)
 
Sv: Skator

jag har oxå två vildkarret som kommer varje vinter, men dom låter mina katter vara ifred, så jag matar dom mer än gärna! Men jag förstår att det inte fnkar om man riskerar att få sina egna katter skadade eller iväg jagade...
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 768
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 278
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 260
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 712
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp