Skatta på sparade pengar?

kolblakkur

Trådstartare
Jag tänkte spara en större summa pengar och kollar då på fasträntekonton där man låser pengarna en viss tid, och man får då en bättre ränta. Det står dock ofta att ”uträkningen inte tar hänsyn till eventuella skatter”. Men skattar man verkligen på sparkonton?
 
Ja precis. Sker dock automatiskt, du behöver inte göra ngt. Är på samma sätt som ränteavdraget.

Svarar mig själv för att undvika förvirring.
Skatten på avkastningen på ditt sparkonto dras innan du får den utbetald. Ränteavdraget får du tillbaka på skatten, så det är inte på exakt samma sätt. Men likheten är att det regleras ÅT dig.
 
Svarar mig själv för att undvika förvirring.
Skatten på avkastningen på ditt sparkonto dras innan du får den utbetald. Ränteavdraget får du tillbaka på skatten, så det är inte på exakt samma sätt. Men likheten är att det regleras ÅT dig.

Inte alltid. Jag har sparkonto i två banker. Den ena betalar in skatten åt mig så länge räntan överstiger 100:-, och det framgår på mitt årsbesked och på kontot hur mycket de dragit av och betalat in i skatt. Den andra gör det inte - men tillhandahåller naturligtvis uppgifterna som jag behöver till deklarationen (årsbesked skriftligt från banken, där det också framgår att de inte betalat in skatt). (Den senare är en svensk storbank.)
 
Inte alltid. Jag har sparkonto i två banker. Den ena betalar in skatten åt mig så länge räntan överstiger 100:-, och det framgår på mitt årsbesked och på kontot hur mycket de dragit av och betalat in i skatt. Den andra gör det inte - men tillhandahåller naturligtvis uppgifterna som jag behöver till deklarationen (årsbesked skriftligt från banken, där det också framgår att de inte betalat in skatt). (Den senare är en svensk storbank.)

Av ren nyfikenhet, vilken bank rör det sig om?
 
Inte alltid. Jag har sparkonto i två banker. Den ena betalar in skatten åt mig så länge räntan överstiger 100:-, och det framgår på mitt årsbesked och på kontot hur mycket de dragit av och betalat in i skatt. Den andra gör det inte - men tillhandahåller naturligtvis uppgifterna som jag behöver till deklarationen (årsbesked skriftligt från banken, där det också framgår att de inte betalat in skatt). (Den senare är en svensk storbank.)

Rättelse: även den andra banken ska normalt göra det automatiskt. Men räntan på respektive konto måste överstiga 100:-. Så om en har flera sparkonton (vilket jag har), kan den räntan totalt överstiga 100:- men ingen skatt dras. Vilket var fallet för mig. Sorry! (Jag ringde just banken och passade på att fråga.)

@tornblomma SEB och SBAB. Det var SEB som inte drog skatt på räntan från mina sparkonton för 2022, och eftersom jag hade ränta från flera banker fick jag då göra det själv enligt instruktion från SKV Skatteupplysningen (ränteintäkter som överskred 500:- totalt). De ska dock göra det automatiskt för 2023.
Sorry! Normalt ska det alltså ske automatiskt även där.
 
Senast ändrad:
Rättelse: även den andra banken ska normalt göra det automatiskt. Men räntan på respektive konto måste överstiga 100:-. Så om en har flera sparkonton (vilket jag har), kan den räntan totalt överstiga 100:- men ingen skatt dras. Vilket var fallet för mig. Sorry! (Jag ringde just banken och passade på att fråga.)

@tornblomma SEB och SBAB. Det var SEB som inte drog skatt på räntan från mina sparkonton för 2022 (och jag deklarerade den räntan ändå eftersom jag enligt SKV ska göra det om det inte sker automatiskt om ränteintäkter totalt - från samtliga banker - uppgår till mer än 500:-). De ska dock göra det automatiskt för 2023.

Ok då är jag med på vad de berodde på!
 
@Liten det kanske är värt att försöka baka ihop mindre summor på olika sparkonton så du slipper den huvudbryn? I nuläget finns det ju ganska fördelaktiga sparkonton med sparränta uppåt 4%
 
@Liten det kanske är värt att försöka baka ihop mindre summor på olika sparkonton så du slipper den huvudbryn? I nuläget finns det ju ganska fördelaktiga sparkonton med sparränta uppåt 4%

Nej, det skulle inte göra någon skillnad alls i dagsläget, och det är enbart min buffert. Övrigt sparande sitter redan på ett sparkonto med betydligt bättre ränta.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
3 840
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Inte_Ung
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
784
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 553
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp