Bukefalos 28 år!

Skav av skänkeln

Kaki

Trådstartare
Min häst har fått glesare päls vid skänkelläget och då menar jag inte av att jag har suttit och "gnuggat hälen mot honom" (för det har jag inte) utan han har fått lite skav där jag har hela min skänkel :o Det började när jag klippte honom och har blivit lite mer och mer. Kan det vara så att han är så känslig i pälsen att han får skav av läderridstövlar? Han får lätt skav på bogen också av täcken.. Självklart är det ju lite mer där jag har foten (och sporren vid hoppning) men jag tänker jämt och ständigt på att inte gnugga och inte hålla om hela tiden då han kan vara ganska seg och jag vill ha honom alert (vilket jag tycker dessutom fungerar!). Kan det vara så att jag har dåliga ridstövlar? Har Graninge, nöter dom extra mycket? Dom har ju inte läder på foten och ganska stora sömmar..

Som det känns nu vill jag inte rida mer i vinter, känns elakt även om jag vet att jag inte gnuggar! Har sett många som håller om och driver mer än jag men deras hästar har inte skav :(

Någon mer som har samma problem?
 
Senast ändrad:
Sv: Skav av skänkeln

kan du inte hitta ett längre ridtäcke eller ett annat täcke som du klipper till/syr till så att det hamnar emellan skänkeln och pälsen? Kanske får du då också korta upp stiglädrerna några få hål?
 
Sv: Skav av skänkeln

Vet inte riktigt om det beror på stövlarna..
Min kompis red en häst förut som fick skav av skänklarna när han var klippt. ..och han var nordis, brukar ju inte vara så super känslig;)

Ett litet tips är iaf att en skänkel som inte riktigt håller om ofta är ostadigare och där med "gnuggigare" än en skänkel som håller om

Lycka till;)
 
Sv: Skav av skänkeln

Rider oftast i hoppläder så jag kan inte korta mer... Sen upplever jag det som att ridtäcket borde nöta mer? Eller nu har jag kankse fel... Men jag har ett som är fleecefodrat. Men det går ju bara till lite under sadeln, inte för hela skänkeln. Ska klura på hur jag skulle kunna göra ett som täcker hela skänkeln... tack för tipset.
 
Sv: Skav av skänkeln

Okej, fast jag håller ju som om. Eller jag har mina skänklar vid hans sidor och jag upplever inte att dom glappar på ngt sätt. Men ska tänka på det! :idea:

Mjo, nordisar brukar ju ses som tåliga. Det kankse bara är så han är med andra ord.... Köpte honom i våras och då hade han nästan vanlig päls. Får väl se till sommaren om han blir som vanligt.
 
Sv: Skav av skänkeln

Jag red en häst för flera år sedan som fick sådär på sidorna. Jag rider aldrig med skänklarna intill hela tiden, och jag vet inte varför just denna häst fick pälsen bortskavd. Det har aldrig hänt på någon annan häst varken före den eller efter, och jag har ridit ganska många hästar.
 
Sv: Skav av skänkeln

Det är så jag upplever det också... och jag förstår inte varför :confused:

Har börjat fundera på om det kan ha med foderstaten att göra... just nu står han på 17 kg hö om dagen och inget kraftfoder pga lös mage, men kan dom få känsligare päls av lös mage eller dålig foderstat? Fast jag tycker inte den borde varit dålig... nä nu är jag långsökt :p
 
Sv: Skav av skänkeln

En del hästar är extra känsliga för skav, spec när dom har blivit klippta eller fäller vinterpälsen, så du behöver inte känna något dålig samvete! :)
Vet dock inte riktig vad du kan göra åt det, testa med ngt ridtäcke som täcker skänkeln lite mer?
 
Sv: Skav av skänkeln

Okej, tack, känns bra att höra någon annan säga att det finns dom som är känsligare =)

Ska försöka göra ngt ridtäcke... kanske klippa sönder ett fleecetäcke... eller bara ha det under sadeln och rida med det =) Får prova och se! Men är samtidigt rädd att ett fleecelager kan göra att det skaver ännu mera....?
 
Sv: Skav av skänkeln

min kan lätt bli tunnpälsad på vissa ställen när han är klippt.
på bogen brukar jag spraya glansspray, brukar bli lite bättre iaf, men det kanske inte är ngn höjdare i skänkelläget :p
brukar även försöka att undvika att rida med sporrar precis när han är nyklippt, verkar vara allra känsligast då
 
Sv: Skav av skänkeln

Min pålle låter precis som din, lite seg men behöver bli mer alert osv. Jag har samma problem, tycker inte att jag sitter och nöter med skänkeln (fått medhåll från tränaren) men han är tydligen en känslig typ. :crazy: Så det som jag gör är att jag rider utan sporrar så mkt som möjligt sen så finns det inte så mycket att göra. Försöka att tänka på det så gott det går, men tror faktiskt inte det finns något att göra. Har aldrig haft detta problemet på någon annan häst, har inte heller funnits under vintern, endast under sommarhalvåret.. :smirk: Så vi får väl stå ut med att vi har känsliga hästar, men visst känns det hemskt att hästen har skav pga ens skänkel! Fast min pålles har "växt igen" nu, bara att hoppas att det håller sig..
Gav väl inga konkreta tips, men det finns fler med samma problem..:idea:
 
Sv: Skav av skänkeln

Okej, mjo vi har nog samma. Fast min hade inga ska i somras, bara nu i vinter. Finns det kanske ngt bra tillskott för pälsens skull? Typ massor med B-vitamin?
 
Sv: Skav av skänkeln

Vinterpälsen är som regel av sämre kvalité.

Kan vara bra ändå att få sig en tankeställare - om man ligger an med skänkeln- ganska troligt:crazy:

Linfrö är bra för päls, mage o hovar.
 
Sv: Skav av skänkeln

Mitt ena sto får skav av leggings, räcker att jag ridit en dag med leggings med eller utan sporrar spelar ingen roll så har hon stora fläckar på sidorna. Mina leggings är nåt slags konstmocka tror jag.

På henne är det enbart läder stövlar som gäller. Precis som du skriver har ju graninge kraftiga sömmar och sedan är det väl något konstmaterial i foten, det är väl bara skaftet som är läder?
 
Sv: Skav av skänkeln

Leggings är ngt jag också helt slutat med :crazy: Hade några billiga i syntetmaterial som va praktiska att tvätta i maskin och rätt snygga, men kan inte alls ha dom på min häst... Hmm.. får önska mig ridstövlar helt i läder i julklapp verkar det som! :D
 
Sv: Skav av skänkeln

ridtäcket nöter massor, så det ska du absolut inte ha! min häst får skav av ridtäcken och om man inte rider med läderstövlar.

kan nog va dina stövlar som är boven om dom har sömmar som skaver...

testa att ha pälsglans på också, om det inte blir alltför halt.. :p
 
Sv: Skav av skänkeln

Okej, inget mer ridtäcke. ^__^
Och nya ridstövlar och massor med pälsglans!

Jag hoppas på att hans päls ska "återhämta sig" över jul nyår då han ska få ta det lugnt. Men det kanske är för kort tid...?
 
Sv: Skav av skänkeln

beror nog på om den växer. du kan ju tänka på att inte klippa flera ggr i år, bättre att dom får ha lite päls än att dom blir skavda.
 
Sv: Skav av skänkeln

Näe, ska inte klippa mer i vinter. Klippte en gång i höstas och en gång v 46
 
Sv: Skav av skänkeln

Pälsglans! så ofta du kan så de blir riktigt glansigt, då "glider" ju skänkeln mer än att den nöter som den många gånger gör på klippta hästar, vet själv hur de e å pälsglans funka på min häst i alla fall!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 299
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
595
Kropp & Själ skall till läkare nästa vecka (äntligen) men försöker hitta någon spännande diagnos själv under tiden ;) I våras någon gång började jag...
Svar
4
· Visningar
1 123
Senast: vinkelina
·
Skola & Jobb Hej! Inte mitt riktiga konto för jag vill vara anonym om detta så om nån kommer på vem jag är håll det gärna för er själva tack! Jag...
Svar
8
· Visningar
2 571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp