Bukefalos 28 år!

Skavsår efter skänkeln?

Ponsse

Trådstartare
Jag tror min ponny har fått skavsår efter min skänkel :cry:. Han är halvklippt, så magen vid skänkelläget är utan päls, och han har skav från täcket på både bogen och bringan. Men kan hästar vara så känsliga eller är det jag som inte kan rida? :(

Mvh Ponsse
 
Sv: Skavsår efter skänkeln?

Är det skavsår eller bara så att pälsen är lite avskavd??
Jag menar, är det riktiga sår så bör du nog fundera över ditt sätt att använda skänkeln alt vad du har för skor (material på sula/klack)? Sporrar?

Min häst blir ofta lite "ruggig" och tunnare i pälsen just i skänkelläget på vintern, liksom han kan få lite liknande fläckar efter täcket på bogarna, men sår har han aldrig haft. Då skulle jag byta täcke eller köpa bogskydd.

Ett tips för att undvika täckesskav är att spraya på pälsglans så glider täcket bättre!
 
Sv: Skavsår efter skänkeln?

Det krävs faktiskt ganska mycket för att göra SÅR på en häst, så om det verkligen är sår vi pratar om så tycker jag att du ska ta en rejäl funderare på hur du egentligen rider. Plocka bort sporrarna är väl nummer 1 isf...

Är det bara pälsen som är nött så är det väldigt lätt hänt på vintern, eftersom vinterpälsen har mjukare strån som lätt nöts.

Min häst (mbr, oklippt just där) har svarta fläckar på sidorna efter skänklarna där de bruna topparna på pälsen nötts av, tydligare på ena sidan. Då har jag inte använt sporrar på nästan hela vintern, och ett av mina problem när jag rider är att jag snarare använder skänkeln för lite... :angel:
 
Sv: Skavsår efter skänkeln?

Dåligt av mig, jag menade självklart inte sår , utan skav mer. Ser precis ut som täckesskav. Som mörkare fläckar på magen precis där mina fötter är. Han är isabell, så märkena syns extra mycket tycker jag.

Detta är alltså inget att oroa sig över?
Han har ju som sagt skav på bogen och bringan efter täcket (han har bogskydd nu), så han är kanske väldigt känslig? Kan nämna också att detta är första gången i hans tioåriga liv som han är klippt. Har bara varit i min ägo sen mars.

Ska även tillägga att jag inte rider med sporrar.
 
Sv: Skavsår efter skänkeln?

Det är inget du behöver oroa dig för, men det är definitivt något du bör åtgärda.
Det är inte trevligt för hästen att gå med skav.

Min pålle fick skav av sitt fleecefodrade täcke, då köpte jag ett täcke som var 1 strl större och i annat material.

När det gäller ridningen kanske du måste byta skor, samt träna på att hålla skänkeln mer stilla.
Långvarigt skav kan ju leda till sår.
 
Sv: Skavsår efter skänkeln?

Vad har du på benen när du rider? Min häst fick också sådana fläckar och när jag studerade mina shortchaps visade det sig att just dessa shortchaps hade en ganska kraftig söm baktill precis där skänkel låg an. Dessutom var de i mocka som ruggar pälsen lite mer än en slät läder stövel till exempel.
Så nu är det läderstövlar som gäller eller bara ridskor om jag bara ska skritta ut och alltså inte använda skänkeln så mycket
 
Sv: Skavsår efter skänkeln?

Jag har vanliga graningestövlar för det mesta nu, kan byta ibland till jodpursh.

Vita: Hur ska jag göra så att han inte får skav på magen? Det kan jag ju inte ändra täcke för.
 
Sv: Skavsår efter skänkeln?

Jag tror min ponny har fått skavsår efter min skänkel :cry:. Han är halvklippt, så magen vid skänkelläget är utan päls, och han har skav från täcket på både bogen och bringan. Men kan hästar vara så känsliga eller är det jag som inte kan rida? :(

Mvh Ponsse

hej, skulle du bara kunna hjälpa mig med en enkel fråga. Hur startar man en tråd:o har massa frågor jag vill ställa men har ingen aning om hur :( kram :heart
 
Sv: Skavsår efter skänkeln?

Det skrev jag i mitt inlägg ;)

Antingen byta skor, eller träna på att bli stadigare i skänkeln.
Kanske både och.
 
Sv: Skavsår efter skänkeln?

Om det är ett vadskav hjälper det knappast att byta skor.

Vinterpälsen börjar bli sliten nu, min häst började att fälla idag, och då är pälsen inte så stark längre (mycket tydligt på min häst iaf, som också får vadskav oavsett ridbyxor/shortchaps + mkt stadig skänkel).
 
Sv: Skavsår efter skänkeln?

Hur ska jag göra så att han inte får skav på magen?

Hur rider du nu? Skänklar du med hälar eller vader? Skänklar du "hela tiden" eller behåller hästen det tempo du ber om, annars är det något att träna på. Är du stadig i skänkeln?
Jag föredrar att använda vaderna. Har aldrig sett skav i skänkelläget på varken klippta eller oklippta hästar, men det är som täckesskav, inget farligt, men naturligtvis något man ska förhindra så mycket det går.
Täckesskav uppstår pga illa passande täcke, friktion uppstår och pälsen skavs av/sår uppstår, samma sak är det med skänkeln.
 
Sv: Skavsår efter skänkeln?

Hur rider du nu? Skänklar du med hälar eller vader? Skänklar du "hela tiden" eller behåller hästen det tempo du ber om, annars är det något att träna på. Är du stadig i skänkeln?
Jag föredrar att använda vaderna. Har aldrig sett skav i skänkelläget på varken klippta eller oklippta hästar, men det är som täckesskav, inget farligt, men naturligtvis något man ska förhindra så mycket det går.
Täckesskav uppstår pga illa passande täcke, friktion uppstår och pälsen skavs av/sår uppstår, samma sak är det med skänkeln.

Det beror lite på vars jag rider. Rider jag i ridhuset blir jag tvungen att skänkla i princip hela tiden, och då gör jag det med hälen. Det slö-ponny-effekt. Jag är nog inte så stadig i skänkeln, både för att han är jätteostabil (ena sekunden går det skitsnabbt, andra sekunden går det jättelångsamt), för att hans sadel absolut inte är den bästa (passar honom men inte mig), och för att jag rider ganska flängit.

Jag fick förra veckan höra en väldigt bra sak av min tränare, att jag hela tiden drar bak benen. Antagligen är det för att jag drar bak benen som dom inte ligger still, och jag gör det i rädsla av att hamna i stolsits. Nu ska jag tänka ben = ner istället.

Jag ska tänka på vad alla ni sagt. Rida mer med vaden och försöka hålla benen still.
 
Sv: Skavsår efter skänkeln?

Nej men då får man ju fokusera på det man har på vaderna istället. :p
En häst får skav pga friktionen, sitter man inte och nöter så får hästen inte skav.

Ett par glatta stövlar/stövelskaft är ju värt att testa.
 
Sv: Skavsår efter skänkeln?

Okej.
Försök att göra ridhus-träningen roligare så hästen får en mer självgående bjudning, vilket gör att du inte behöver skänkla hela tiden. Trist om din häst skulle bli skänkeldöv. Att hästen inte är så stabil kanske kan bero på ditt "flängiga" ridsätt? Ostadig ryttare ger ostadig häst, mer sällan det är tvärtom.
Ja, det där med benen är bara att låtsas att det sitter en tegelsten under varje fot, slappna av ordentligt och inte för mycket hälar i hästens sidor.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 621
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 162
Senast: Pyrran
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 654
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp