Bukefalos 28 år!

V

v_Ninja_v

Hej !

Min kompis har en sköthäst som skenar, (Vi bytte häst en dag så att hon red min och jag hennes) för ett tag sen så red jag å en kompis på en åker och när vi skulle galoppera så gick det bra i början.
Men sen vet jag inte vad som hände hon bara satte av i full galopp, hon sprang ut på en väg, och jag försökte prata med henne och stoppa henne men hon vill inte stanna. Sen så hoppade hon rätt ner i ett dike och jag fick henne över mej.
Men efter några dar så red jag igen så som tur var så va det inte så allvarligt.
Men hur ska jag göra för att hon slutar med dom dumheterna ?
Jag har hört av nån att man ska dra i den ena tyglen när hon skenar för att hon inte kan galoppera lika fort då, stämmer det ?!

Men häromdan så rymde hon från stallet också, Jag hade bundit upp henne men sen när jag kom in i stallet, för jag hade tömt skottkärran jag mockade i, så va hon ute.
Hon har aldirg gjort så förr, innnan så har hon varit hur lugn och snäll som helst ! Vi undar förtvilvlat va det är som gar hänt. !

Skulle vara jätte tacksam för svar !!!!
 
Sv: Skenar

Vad säger hästägaren?
Du ska nog inte rida ut själv på denna häst.
,Det här att dra i ena tygeln är inte att rekommendera. Det är så cowboysarna drar omkull sina hästar. Det måste man göra INNAN hästen har fått upp farten.
Du ska inte heller lämna hästen utan tillsyn i stallgången, utan sätt in den i boxen om du måste lämna den.
 
Sv: Skenar

Hästägaren tycker också att det är konstigt .. Jag rider aldrig ensam ! Jag och en kompis har sköthäst på samma ställe å vi rider alltid tilsammans, Tack för rådet !:banana:
 
Sv: Skenar

Det kan vara bra att checka tänder och rygg innan man går vidare med själva beteendet.
 
Sv: Skenar

Hennes tänder och rygg är kollade/kollad, och det va inga som helst problem med det ..
 
Sv: Skenar

har den alltid gjort så? har hört om hästar som man inte har kunnat hitta några fel på och sen har det visat sig att det har suttit i huvet. nått dolt fel i hjärnan. hoppas att ni får klarhet i vad det är
 
Sv: Skenar

Det kan vara ett hormoniellt problem. Och det KAN vara så att hästen inte känner att det är ryttaren som har ledarskapet. Då kan den dels känna sig osäker-rädd och "fly" från faran genom att sticka, och också sticka av ren fräckhet. Det gäller att få den att känna sig trygg och förvissad om vem som bestämmer.
Då får man jobba med ledarskapsövningar.
Där skulle ägaren förmodligen vara till hjälp. Annars, tag hjälp av en NH-tränare. Det verkar behövas! Lycka till, hoppas allt löser sig.
 
Sv: Skenar

Tack ! nu nån sommar senare så har allting löst sig, tack för alla tips det va verkligen till stor hjälp, hon har helt slutat med det beendet nu.. (:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 017
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 176
Senast: LuckyMe
·
Hästhantering Hej hej alla häst människor där ute! Jag köpte mig en islänning för fyra veckor sen (12 år gammal). Innan jag fick hem honom så va...
Svar
11
· Visningar
2 197
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 764
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp