Skicka mot postförskott?

Wembley

Trådstartare
Jag letar på Postens hemsida vad det kostar att skicka mot postförskott, men lyckas uppenbarligen inte :meh:

Har sålt en vara på Tradera och kunden vill betala mot postförskott fastän jag eg säljer med bet gm bankkonto. Det är inget högt försäljningsvärde (endast 155 kr), men om kunden nu vill ha varan så, så why not? Någon som vet vad det kostar att skicka mot postförskott som privatperson och hur fungerar det?
 
Sv: Skicka mot postförskott?

Det krävs att du har plus- eller bankgirokonto. Har du det så finns det tydliga instruktioner på postens hemsida hur du får tillväga (under fliken Företag).
 
Sv: Skicka mot postförskott?

Det krävs att du har plus- eller bankgirokonto. Har du det så finns det tydliga instruktioner på postens hemsida hur du får tillväga (under fliken Företag).

Å tack, då vet jag! Jag har inga giron, men då vet jag vad jag ska meddela kunden. :)
 
Sv: Skicka mot postförskott?

Använd blocketpaketet annars. Då betalar kunden när hen hämtar ut paketet och du får dina pengar. Hur man gör står på blocket.se
 
Sv: Skicka mot postförskott?

Fast nu var det ju på Tradera som Wembley hade sålt grejen. ;)

Har man inte personkonto verkar Bussgods vara det enda alternativet för en privatperson att skicka "postförskottsliknande" försändelser.
Jag skickade ett paket med efterkrav (som det heter) som vägde strax under tre kilo med Bussgods igår, det kostade 295:-.

Människan som ska ha grejen betalar det överenskomna priset för varan plus 295 kr i frakt som sätts in på mitt konto när denne hämtat ut paketet.
Efterkravsavgiften är 60 kr, så själva frakten var alltså 235 kr.

/Keb
 
Sv: Skicka mot postförskott?

Blocketpaketet kan du använda oavsett var du köpt eller sålt varan. Du behöver inte berätta var du har köpt varan för det är det ingen som bryr sig om och det finns ingen att berätta det för. Det är en tjänst där du kan skicka utan att bli lurad helt enkelt som blocket har tagit fram i samarbete med en distributör. Det smarta är också att skulle inte varan motsvara det som avtalats så kan man skicka tillbaka paketet inom 24 timmar och betalar då bara 89 kr i returfrakt oavsett hur stort eller tungt paketet är och ens pengar betalas tillbaka såfort säljaren har fått tillbaka paketet och kunnat konstatera att det är samma vara i samma skick. Det är ju väldigt bra om man tex skickar en sadel vilken annars är dyr att skicka. De har väldigt bra priser på frakten till köparen också.
Blocketpaketet tar dessutom högst tre dagar och inte två veckor som det kan ta med bussgods. Pengarna sätts in 24 timmar efter att paketet har hämtats ut och inte som med bussgods som det kan ta väldigt lång tid att få sina pengar med. När man skickar med bussgods har man ingen säkerhet alls för skulle säljaren fylla ett paket med stenar så kan du inte göra något åt det mer än polisanmäla för när du väl har betalat så kan du inte lämna tillbaka paketet. Skulle säljaren fylla paketet med stenar när du har skickat med blocketpaketet så skickar du bara tillbaka paketet inom 24 timmar och det enda du förlorar då är 89 kr istället för kanske tusentals kronor.
 
Senast ändrad:
Sv: Skicka mot postförskott?

Risken med postförskott är att om kunden inte löser ut varan så får man betala returportot själv.
 
Sv: Skicka mot postförskott?

Fast nu var det ju på Tradera som Wembley hade sålt grejen. ;)
/Keb


Jaha, och vad skulle det spela för roll?! Tjänsten är ju samma oavsett om du annonserar på blocket, säljer på Tradera eller via annons i tidningen.

Rekommenderar också blocket-paketet.
 
Sv: Skicka mot postförskott?

Jaha, och vad skulle det spela för roll?! Tjänsten är ju samma oavsett om du annonserar på blocket, säljer på Tradera eller via annons i tidningen.

Rekommenderar också blocket-paketet.

Ber ödmjukast om ursäkt, även till TinyWiny, hade inte en susning om att blocket-paketet gick att använda för varor som inte köps eller säljs via blocket "itself".
Är inte alls bevandrad i nätförsäljningens värld och trodde i min enfald att det var kopplat till sidan i och med sitt namn.

/Keb
 

Liknande trådar

Äldre Jag älskar Tradera, jag brukar ofta göra riktiga fynd och det är en smidig säljkanal när man har haft rensning etc. Har genom åren både...
2
Svar
27
· Visningar
2 578
Senast: Oregano
·
Äldre Har inga hästar längre så jag har försökt sälja av alla grejer. Men det är hopplöst! T.ex. ett träns i fint skick som nytt gick på...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 261
Senast: morgaine
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Tvingar mig själv att fundera över vad jag ska/måste göra OM veterinärbesöket nästa vecka blir en kalldusch. Lillen har ju fång, och är...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 345
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp