skiljevägg i vagina

M

Maggan_p

Nu har jag undersökt varför inte min hane kan få "hängning" i min tik, hon har som en skiljevägg i vagina, nån som varit med om det?
de sitter som en "sträng" mitt i hålet efter slida.
Jag har ju inte underökt slidan på tiken tidigare (nåt som ni gör innan ni tar valpar eller) så om hon nu blir med valpar så kommer ju dom inte ut??? dom har ju hunnit parats några gången men utan hängning men hanen står ju kvar en stund ändå och jag tror att han tömmer i henne.....
 
Sv: skiljevägg i vagina

Vad sa veterinären då? Om de inte kan komma ut, så är det väl bäst med abortspruta.
 
Sv: skiljevägg i vagina

Veterinär klipper av denna "pelare" och sedan kan tiken paras normalt. Även om hanen kommer i tiken så är det dels fråga om tre satser, varav bara den sista är sperma, de andra är "glidmedel" och skydd för spermierna. Dels behövs de sammandragningar som hängningen genererar för att spermierna skall kunna ta sig den vertikala biten i slidan. En tik har väldigt lång slida som ser ut ungefär som ett L där första biten är vertikal och andra biten horisontell. Så även om en tik kan bli dräktig utan hängning så är chansen ganska liten om man inte hjälper naturen på traven.

Mvh,
Duvan
 
Sv: skiljevägg i vagina

ok de låter ju bra att vet. kan klippa bort "pelaren"
Vetrinären som jag pratat med trodde att det var en hinna som skulle försvinna av sig själv när dom parats ett par gånger (hon hade nog inte hört talats om detta förr) men när jag känner så det det ju ingen hinna utan mera som en tunn tunn vägg.
Viklet fall som helst så ska jag söka en vet. som får ta bort den ifall hon är med valpar eller inte, för det står i skk uppfödar bok att om dom har så här kan dom lättare få urininfektion mm.
 
Sv: skiljevägg i vagina

Det är den mellersta satsen som innehåller mest sperma men alla delarna innehåller sperma, man skall inte underskatta risken att en hund blir dräktig även utan hängning.
PL
 
Sv: skiljevägg i vagina

Hanen har ju fått "hängning" fat utanför tiken, jag såg "svällkulorna" sen stog han kvar en bra stund så jag trodde han fastnat innan jag såg hur det var. så jag tror nog att han har tömt i henne men om det blir något vet jag inte. får se till att få strängen bort skuren utifall, man lär sig något nytt varje dag :idea:
 
Sv: skiljevägg i vagina

Har haft en tik där mödomshinnan(jo dom kan faktiskt ha sånna dom med :) ) var så seg att hanen inte kunde para! vi spräckte den själv och sedan parades hon utan hinder.
Men när hon skulle valpa så fastnade första valpen i hinnan och det tog över 3 timmar att få ut den, men som tur tog den ingen skada!( kom ut av sig själv i bilen på väg till veterinären!) Så mitt råd till dig är!! -Klipp hinnan hos vetten innan förlossningen, dom har en vana att valpa på natten då veterinär är en bristvara :mad:
 
Sv: skiljevägg i vagina

Ja jag ska göra de för säkerhets skull....vill inte att det ska hända min "ängel" något.
 
Sv: skiljevägg i vagina

Har varit med om tikar som haft en "broskring" i slidan. Vid en födsel fastnade den första valpen innanför och vi fick till slut "knäcka " sönder ringen (vilket gjorde ont på tiken). Valpen hade tyvärr fått vänta för länge, men de andra valparna kom ut utan problem.Har sett detta nedärvas till döttrar till drabbade tikar.Så är din tik dräktig så kolla med veterinär i god tid innan det är dags.
 
Sv: skiljevägg i vagina

Hej du svarade mig för ett tag sedan ang. "skiljevägg i vagina" jag har varit hos en vet. men hon säger att hon inte kan/vill hjälpa mig för tiken är för trång, hon vet inte hur hon ska göra, (aldrig varit med om detta) nu ska jag till en ny vet på fredag han säger att han varit med om detta förr. Har du det? är det en ärftlig missbildning?
Visst är hon trång men man bör väl kunna klippa bort den ändå?? de som hon var orolig för var att det kanske går vener i strängen så att hon börjar blöda. sen tror hon att det kommer att växa ihop igen eller bilda ärrbildning så det blir trångt i gen...... :confused:
 
Sv: skiljevägg i vagina

Nu är det fixat av en jätte duktig vet. han var så duktig och tog tid på sig, Min tik sa inte ett ljud bara stog helt stilla.
Han palperade och kände inga valpar....skönt....
:bow:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej, vi har två tikar - mor och dotter. Jakthundar så vistas i hundgård dagtid och de bor hos min särbo så jag är bara där på...
Svar
5
· Visningar
1 110
Senast: Bulldoozer
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
10
· Visningar
1 533
L
  • Artikel
Dagbok Kanske ska börja med trigger varning för vissa kanske tycker sånthär är jobbigt ❤️ Men det är om kroppen och om äckel saker och annat...
2
Svar
25
· Visningar
1 926
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har lite frågor om golden retriever som skulle vara jätte snällt om ni som vet kunde svara! Först så kan jag säga att jag är 15...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hönstråden II
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp