Bukefalos 28 år!

Skillnad i beteende vid kemisk/vanlig kastrering?

Lotus

Trådstartare
Har en ständig diskussion med mitt ex eftersom jag vill kastrera hunden vi har delad vårdnad om. Han äger hunden och vill att den har kulorna kvar (ja, fråga mig inte....) men har gått med på att sätta in ett chip.

Jag tycker hunden är betydligt mer avslappnad med chipet, går inte igång på allt och är allmänt inte lika stressad, som han annars är. Nu har jag påtalat detta med kastrering igen, men exet vägrar och hävdar att det inte är säkert att en operation skulle ge samma effekt på beteendet.

Min fundering är förstås - varför skulle den isåfall inte göra det? Vad är skillnaden? Finns det stora risker man bör överväga innan operation?

På sin höjd kan exet alltså tolerera ett chip, och nu har han fått det två gånger med ett halvårs mellanrum. Båda gångerna har det gett samma trevliga effekt (enligt mig, dagis osv) men jag tänker dels på kostnaden och dels på att det känns lite läskigt att sätta in hela tiden, samt att det ger svängningar när effekten avtar osv. Hur tänker ni kring att fortsätta med chip? vatarinären sade att det inte finns särskilt myclet forskning kring detta.

Tacksam för råd!
 
Sv: Skillnad i beteende vid kemisk/vanlig kastrering?

Jag har en Border Collie-hane på två år som jag satt in ett chip på för ungefär ett halvår. Veterinären rekomenderade att jag kastrerade honom om jag tyckte att chipet gav "verkan". Veterinären rekomenderade inte att sätta in fler chip.

Jag skall beställa tid för kastrering då jag såg stor skillnad på min hund.
 
Sv: Skillnad i beteende vid kemisk/vanlig kastrering?

Vi provade med chip på vår hane vilket slog väl ut. När även husse märkte förbättringen fanns det inte längre någon disussion om kastreringens vara eller icke vara.
Vi kastrerade efter 6 månader och är mycket nöjda, han landade och blev ännu bättre än med chippet.
 
Sv: Skillnad i beteende vid kemisk/vanlig kastrering?

Effekten blir densamma. Fast permanent och på sikt billigare.
 
Sv: Skillnad i beteende vid kemisk/vanlig kastrering?

Tant Ester - kan inte du åka och tala förstånd med mitt träskalliga ex? :idea:

Jag vet inte hur jag ska göra om jag inte får kastrera kirurgiskt - sätta in ett till chip med allt vad det innebär i pengar, hormonsvängning innan det stabiliserats och ev risker på sikt för att få några sista lugna månader eller strunta i det och hoppas på att åldern lugnat ner honom?
 
Sv: Skillnad i beteende vid kemisk/vanlig kastrering?

Om man kontinuerligt sätter in ett chip var 6:e månad slipper man hormonsvängningarna iallafall.

Men visst, jag är ganska bra på att omvända träskalliga ex... Ge mej hans adress bara! :D
 
Sv: Skillnad i beteende vid kemisk/vanlig kastrering?

Han får väl kontakta USA där de använder implantat på kastrerade hanar, så det ser ut som om de har kulorna kvar.... :crazy:

Nä, skämt å sido. Försök intala honom att det verkligen kommer vara samma hund, för jag har inte hört nån som märkt något annat jämfört med chipet.
 
Sv: Skillnad i beteende vid kemisk/vanlig kastrering?

Tillbaka igen efter uppehåll.

Tack för era svar. Problemet var när jag satte in chip nr 2 efter 6 månader att efekten av det första hade börjat hinna avta, och när det nya sattes in löpte hormonerna amok igen med en orolig hund som resultat. Tikintresset återkom och han gick ner i vikt och fick alla hanhundsbeteenden igen under ungefär 1-1,5 månad. Jättejobbigt för oss, men framföallt för honom tänker jag med de här hormonrubbningarna det blir. Han är stor, 45 kilo, och chipen är testade på hundar upp till 40 så det kan väl hända att 6 månader är gränsen och effekten han ta slut innan vi kunde sätta in nytt.

Sitter här och funderar över om det är värt att testa en gång till med chip och hoppas det går bättre den här gången eller om jag ska föröska vara utan.

Operation verkar det inte vara tal om. Hussen kräver att pungkulorna finns kvar, och jag behöver väl inte ens kommentera vad jag tycker om den saken. :crazy:
 
Sv: Skillnad i beteende vid kemisk/vanlig kastrering?

Har ingen kunskap i ämnet, men PRECIS likadan var mitt ex fast med våran katt!
Nu är katten kastrerad iaf så jag fick som jag ville, men det var mycket "han är inte en kille längre om han inte har kulorna kvar!!":crazy:
 
Sv: Skillnad i beteende vid kemisk/vanlig kastrering?

Hahahaha tänk att det ska vara så svårt för en kille att kastrera ett djur..;)

Jag var faktiskt i kontakt med "min" vet för två dagar sedan just angående skillnader mellan chip och riktig kastrering.
Jag vill kastrera sambons hanhund, men sambon tvekar (börjar dock åtminstonde överväga saken, så de går åt rätt håll..;)). Så jag ifrågasatte detta med chip.
Enligt den vet jag prata med så brukar chipet inte ge lika full effekt som riktig kast. men det är lite beroende på hund också.

Har också hört att ett chip ger verkan i upp till 6månader, inte att det fungerar exakt så lång tid...
 
Sv: Skillnad i beteende vid kemisk/vanlig kastrering?

Jo, så är det att chipet verkar upp till 6 månader. Jag är nöjd med effekten, behöver egentligen inte "mer" effekt bara den vore stabil såhär så att jag slipper svängnignarna och kostnaderna, det ska jag inte sticka under stol med.

Och vad fan ska man säger, mer än att konstatera att det är en fd sambo, inte nuvarande, och att det nog finns flera anledningar till det. Tyvärr är ju han ägare till hunden som jag delar och vill fortsätta dela....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag lärde mig typ nyss att kemisk kastrering nu för tiden är nåt chip som verkar ca 6-12 månader. Den enda hunden jag "varit med om"...
Svar
6
· Visningar
5 026
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp