Bukefalos 28 år!

skillnad på 3-delat och 3-delat

A

Alpin87

Har nu ett 3-delat bridong med platt mittdel. Har beställt ett 3-delat vanligt med rund mittdel.

Har fått för mig att min häst inte gillar det jag har nu och jag undrar om bytet kan göra nån skillnad? Vad tror ni?
 
Om den platta mittdelen står på högkant mot tungan kan hästen uppfatta det som skarpare än om den ligger ner plant eller är rund, så du är nog på rätt spår. :)

Men det kan ju även vara så att hästen inte gillar tredelade bett alls, men jag skulle nog göra som du tänkt till att börja med.
 
Jag har ett 3-delat bett med en platt mittendel som LIGGER ner. Funkar finfint. Men sätter jag dit ett liknande bett där mittendelen STÅR upp - ja, då är det rena katastrofen! Så visst kan små detaljer göra stor skillnad!

/Lizzie
 
Det är också viktigt att mittdelen är KORT, annars hamnar leden lätt mitt över lanen på ena eller andra sidan. På mitt fullblod tex (bettstorlek 10.5-11), är det mindre än 6 cm mellan lanerna, då kan ett tredelat inte röra sig många mm i sidled utan att det blir obehagligt för hästen.
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 369
Senast: Oknytt
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 119
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 986
Senast: valy
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
654
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp