Bukefalos 28 år!

Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna
 
Nä, den går alltså inte att ta bort från mobilen. Har hänt mig massa gånger, är när det är en smiley nånstans i citatet som jag vill ta bort. Då blir det helt craaaazy och till slut ligger den först.
Ta bort tänkte jag inte på, utan bara de lägen då den hamnar först när jag trodde att jag satte den sist.
 
Ta bort tänkte jag inte på, utan bara de lägen då den hamnar först när jag trodde att jag satte den sist.
Aha. Jag menade dock att det är det där nedrans citatet som stökar och att man vet det eftersom den inte går att ta bort. Vanliga smileys man själv skrivit går väl att radera även på mobilen?

Men nu är jag förvirrad bortom allt så kanske ska jag inte in och peta i det här? :D
 
Ang. notiserna. (alla notiser, trådsvar, gillanden, taggar, citat...)
Jag får notiser från den/de trådar jag senast varit aktiv i. Och om jag inte är aktiv på ett tag ( 1 dygn? ny inloggning??) så slutar notiserna från den tråden komma.

Är det meningen?

(Själv stör jag mig inte så mycket på det då jag brukar använda "bevakade trådar" regelbundet i alla fall.)
 
Hewj @Gunnar

Noterade nyss att i vissa bredder på webbläsaren blir länken för Andra Djur som är i övre menyn uppdelad i två, så att Andra står på en rad och Djur på den under. Kanske förvirrade för de som inte hänger på buke så ofta att de kan alla underforum utantill? :)
 
Nä, den går alltså inte att ta bort från mobilen. Har hänt mig massa gånger, är när det är en smiley nånstans i citatet som jag vill ta bort. Då blir det helt craaaazy och till slut ligger den först.
Jag har varit med om det och fattar i te heller varför, på slutet har det dock fungerat bra. Har en iPhone 5.
 
Ang. notiserna. (alla notiser, trådsvar, gillanden, taggar, citat...)
Jag får notiser från den/de trådar jag senast varit aktiv i. Och om jag inte är aktiv på ett tag ( 1 dygn? ny inloggning??) så slutar notiserna från den tråden komma.

Är det meningen?

(Själv stör jag mig inte så mycket på det då jag brukar använda "bevakade trådar" regelbundet i alla fall.)
Det där har jag funderat på, men tror det är mer än ett dygn. Är alltid inloggad så det bör inte ha med saken att göra.
 
Jag har inte läst igenom tråden, men jag tycker att det är lite oklart vad måndasare universumkastare osv innebär. Alltså hur många inlägg man ska ha skrivit, och jag tycker även att det ska stå antal skrivna inlägg under profilbilden. Eller försvann alla sådana siffror i bytet av forum?

Trofé iden tycker jag är rätt meningslös också, och hade kunnat gjorts på ett roligare sätt där man faktiskt kan se under profilbilden eller liknande på vilket sätt den personen är "omtyckt" (tex 1000 gillanden). och kanske att det inte finns lika många trofér , utan att man får kämpa lite längre för att faktiskt få någon utmärkelse.
 
Jag saknar populäraste trådar rutan!
Den finns numera endast på förstasidan, men där finns det i stället 10 trådar i stället för bara 5. Tyckte det kändes som "overkill" med populäraste trådarna på alla sidor, samtidigt som de senaste trådarna ofta var samma.
Det var så här det såg ut på gamla forumet :)
 
BÄSTASTE GUNNAR! :love: TACK för röd notifikation vid notis i FLIKEN! Äntligen! :bow:

(sen kanske det är något du fått med på köpet och att någon annan har skapat funktionen, men vi skiter i det då för du får ALL ära för det!)
 
@Gunnar Provar för tredje gången med samma fråga.
Finns det någon chans att man redan i text-rutan (när man skriver inlägg alltså) kan se att en länkning av användare är lyckad eller inte? I nuläget kan ju man skriva helt rätt, men missar man att klicka på personen så blir den ju inte länkad, och inte se nån skillnad förän inlägget är publicerat. De flesta andra funktioner i inläggsrutan ser man ju direkt, om du förstår vad jag menar?
Förstår om det inte går, men hade uppskattat ett svar, då jag som sagt skrivit samma fråga två gånger tidigare...
 
Vad jag vet så går det inte, men vad jag vet så blir det en länk bara man skriver @ och rätt namn.
 
Vad jag vet så går det inte, men vad jag vet så blir det en länk bara man skriver @ och rätt namn.
tack för svaret! Då skall jag testa :idea: @Gunnar

Det funkade! Min idiot som inte fattat detta innan... trodde man var tvungen att klicka i rätt nick i listan, smått stressande kände jag :angel:
 
Nu är jag väck i bollen. Går det verkligen inte att söka på "trådar skapade av" längre?
Jo? Du klickar dig in på min profil och sedan väljer du Inlägg och sedan längst ner finns Hitta allt material av niphredil och även knappen Hitta alla trådar av niphredil.

Så går jag tillväga i alla fall.
 
Det var konstigt! Jag får varken Hitta allt material eller Hitta alla trådar.

Är på ipad så det är nog mobilversionen. Är du på dator?
 
Det var konstigt! Jag får varken Hitta allt material eller Hitta alla trådar.

Är på ipad så det är nog mobilversionen. Är du på dator?
Jag sitter på datorn. Vänta, ska checka med telefonen..

I min mobil kommer det upp även där om jag klickar på just Inlägg på användarens profilsida.
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 579
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 955
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 946
Senast: Görel
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 387

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Virkning, Stickning, Nålbindning. Del 2
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp