Bukefalos 28 år!

Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna
 
Jag är helt övertygad om att du kommer att vänja dig. Jag tyckte redan från start att detta är mer användarvänligt att det gamla. Det har bra funktioner och inte en massa som man inte behöver. Jag tror alltså att du kommer att vänja dig och det snart.
Hoppas. Det känns så tråkigt att inte känna sig hemma. Jag var ju här jämt förut och nu är det knappt alls. Jag saknar tex snabbsvarsfunktionen där det syntes vem jag svarade. Nu måste jag väl citera för att det ska synas vem jag svarar. Det känns så rörigt.
 
Hoppas. Det känns så tråkigt att inte känna sig hemma. Jag var ju här jämt förut och nu är det knappt alls. Jag saknar tex snabbsvarsfunktionen där det syntes vem jag svarade. Nu måste jag väl citera för att det ska synas vem jag svarar. Det känns så rörigt.
Nja. Trycker du på Svara så syns det vem du svarar. Citatet krymps till tre-fyra rader oavsett hur långt det är.
Vill du inte att det ska synas så går du bara och skriver direkt i rutan.

Skillnaden är att förr kunde du inte svara överhuvudtaget om du inte tryckt på någon länk. Det såg alltid ut som om du svarade någon, även om du skrev allmänt till alla. Därav det evinnerliga tjatet om KnappLån...
 
Hoppas. Det känns så tråkigt att inte känna sig hemma. Jag var ju här jämt förut och nu är det knappt alls. Jag saknar tex snabbsvarsfunktionen där det syntes vem jag svarade. Nu måste jag väl citera för att det ska synas vem jag svarar. Det känns så rörigt.
Just den funktionen var det som flest klagade på i början. Men vi vande oss nog rätt snabbt. Nu citerar eller taggar (@bigganl) de flesta. Många taggar t o m när det är helt onödigt , de taggar varje gång de nämner ett namn. Typ om jag nämner ullo här och det inte är nödvändigt att hon läser mitt inlägg, då skriver jag bara ullo. Men vill jag att hon ska se det så skriver jag @ullo, då får hon en liten röd notis uppe till höger.
 
Många taggar t o m när det är helt onödigt , de taggar varje gång de nämner ett namn.
Det är lite trevligt artigt tycker jag. Om man omnämner någon är det så enkelt gjort att slänga in ett @ så blir personen uppmärksammad på det. Plus att man får hjälp att stava/komma på användarnamnet, så länge man kan de första två-tre bokstäverna.
 
Jag gillar taggarna, supersmidigt speciellt om man är i en tråd där man tror en viss användare kan ha kunskap om ett visst område men den användaren inte hittat dit.
 
Det är lite trevligt artigt tycker jag. Om man omnämner någon är det så enkelt gjort att slänga in ett @ så blir personen uppmärksammad på det. Plus att man får hjälp att stava/komma på användarnamnet, så länge man kan de första två-tre bokstäverna.
Jag med, jag tycker att det är artigast att tagga den man nämner så att denne ser att man skrivit om den.
 
Nu har jag en ny fundering. Man kan ju trycka på siffran för antal trådvisningar för att se statistik över vilka som skrivit i tråden, men det funkar bara för trådar som har under 1000 svar. Varför finns inte den funktionen på trådar med fler svar än så?
 
@Gunnar -På gamla bukefalos kunde man se vilka som var inloggade på vilket forum direkt under aktuellt forum, går det inte att få till det här nu?
 
Hur gör jag om jag vill svara i ett citat och dela upp citatet? Alltså ha mina svar på flera ställen i det inlägg jag svarar på?
 
Behöver inte kopiera och klistra, skriv taggar med / och QUOTE inom hakparenteser där man vill avsluta, utan / i inledningstaggen. Alltså avsluta ett stycke med [/hakpartentes] och inled nästa citat med [hakparentes] bara. Avsluta alltid det stycket med nytt [/hakparentes]. Fast skriv alltså QUOTE och inte hakparentes, det la jag bara som exempel för att göra det tydligt vilka tecken som är hakparenteser.
 
Behöver inte kopiera och klistra, skriv taggar med / och QUOTE inom hakparenteser där man vill avsluta, utan / i inledningstaggen. Alltså avsluta ett stycke med [/hakpartentes] och inled nästa citat med [hakparentes] bara. Avsluta alltid det stycket med nytt [/hakparentes].

honung skrev:
Fast skriv alltså QUOTE och inte hakparentes, det la jag bara som exempel för att göra det tydligt vilka tecken som är hakparenteser.

Haha det tog en stund innan jag fattade vad du menade! Visst så kan man ju göra, skriva ut det. Man behöver inte kopiera och klistra men jag tycker att det går snabbare än att skriva [/QUOTE] etc.
 
@Gunnar ibland kommer inte jag till första olästa inlägg i en tråd som jag vet att jag läst, eller till och med svarat i. Jag kommer 'bara' till ts. det sker oftast i långa trådar, och i trådar jag inte öppnar så ofta. Vet du vad det kan bero på?
 
Det är ju egentligen rätt värdelöst... Det kan ju finnas en miljon anledningar till att en inte vill läsa i tråden just 'nu'.
 
Jag har för mig att tidsgränsen är satt till en månad. Har man inte läst en tråd på över en månad glöms vad man läst bort av systemet.
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 575
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 955
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 945
Senast: Görel
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp