Skillnader jämfört med gamla forumet

Jag tänkte ta upp lite skillnader här, fyll gärna på med egna observationer.
Det är ett helt nytt system så det som kanske är mest förvånande är att så mycket är lika.

Citat tar mindre plats.

Klickar man på en användare får man upp en snabb popup om användaren istället för att hela profilsidan skall laddas.

Man ser inte vem som svarat vem i trådar om man inte citerar.
(Det finns numera inget som visar vem man svarat förutom citat. Jag kan tänka mig att en del kan ha lite problem med detta. Samtidigt är det nog den väg forumen har gått. Den lösning som fanns i det gamla forumet är en speciallösning jag lade in 2004 för att behålla funktionaliteten från tidigare forumsystem.
Fördelen med detta upplägg är att nya användare inte behöver lära sig vad KL betyder och kanske att folk inte blir så irriterade när någon svarat på deras inlägg utan att egentligen svara just deras inlägg. Dessutom kanske användarna lär sig skriva lite klarare till vem de vänder sig.
Man kan även använda en annan ny funktionalitet för att uppmärksamma en användare på att man skriver något den bör ta del av @lillebill)

Trofépoäng delas ut när man uppnått vissa saker, detta istället för att enbart räkna antalet inlägg man skrivit.

PM finns inte mer, nu finns det konversationer.

Den nya editorn innehåller en hel del nyheter, sparar utkast, spoiler m.m.

Den nya kalendern har ett forum där man kan prata om de nya händelserna
 
Som vanligt gäller att man rapporterar sådant man tycker är illa och så får moderatorerna avgöra om det behöver åtgärdas och i så fall på vilket sätt. Vad jag vet kan jag eller moderatorerna inte ta bort gillningar, men i övrigt finns det en del annat som kan göras.
Jag kan inte mer än rapportera inläggen, eller hur? Inläggen togs bort på grund av att det var otrevliga personliga påhopp. Min fråga är då - den personen som gillar två personliga påhopp efter varandra - vad händer med den? Får såna också en tillsägelse?
 
Som jag väl skrev är det upp till moderatorn att avgöra, en tillsägelse eller varning eller banning eller ingenting beroende av hur illa det såg ut och även beroende av tidigare historia (varningar, rapporter m.m.)
Jag missar ofta om inlägg är gillade så ange gärna om du tycker det handlar om "elaka" gillningar när du rapporterar.
 
@Gunnar eller någon annan med koll: Går det att ställa in så man får notiser direkt någon svarar i en viss tråd, dvs utan att det blir så för alla trådar man bevakar? :)

Till höger i det gråa ovanför varje sidas 1a vita inläggsruta står det Vill du bevaka denna tråd.
Klicka där kommer ett popup fönster där man väljer hur ofta man vill ha påminnelser.
 
Till höger i det gråa ovanför varje sidas 1a vita inläggsruta står det Vill du bevaka denna tråd.
Klicka där kommer ett popup fönster där man väljer hur ofta man vill ha påminnelser.

Ja, men bara om man vill ha e-postnotiser eller inte, det verkar inte gå att få notiser i forumet tyvärr.
 
@palle skumt att det inte funkar lika för mig, hittar inget i kontrollpanelen heller som skulle påverka det...

En fråga till alla: När jag börjar läsa en tråd och inte hinner läsa klart sida ett i en tråd som är flera sidor långt, finns det något sätt att komma till sida ett då nästa gång jag klickar på tråden? Om jag trycker på rubriken kommer jag till första olästa (som ju då är #21 eftersom jag redan öppnat sida ett en gång), och jag kan bara välja senare sidor, inte första mha knapparna. Så finns det ett sätt eller måste jag gå via sida två?
 
@palle skumt att det inte funkar lika för mig, hittar inget i kontrollpanelen heller som skulle påverka det...

En fråga till alla: När jag börjar läsa en tråd och inte hinner läsa klart sida ett i en tråd som är flera sidor långt, finns det något sätt att komma till sida ett då nästa gång jag klickar på tråden? Om jag trycker på rubriken kommer jag till första olästa (som ju då är #21 eftersom jag redan öppnat sida ett en gång), och jag kan bara välja senare sidor, inte första mha knapparna. Så finns det ett sätt eller måste jag gå via sida två?

Inställningar för notiserna finn under "notisinställningar" verkar inte gå att välja att bara få notiser för vissa av de bevakade trådarna, vad jag hittar får man välja mellan alla eller ingen.
 
Jag får bägge delarna, oftast kommer notiserna före mailet...

Att du får notiser är ju en sak(det beror på dina inställningar) vad det står i rutan en annan.

Precis som för @Mammas kommer det i popuprutan bara upp frågan om epost. Dock får jag notiser när någon svara på en tråd jag bevakar(dock bara en efter att jag läste tråden senast för att sedan kunna få nya notiser måste jag läsa tråden först) för jag har den inställningen.
 
Varsågod.

Min favorit inställning är att få tådar jag svarar i automatiskt bevakade, är praktiskt för annars glömmer jag lätt bort att klicka på "Bevaka tråd" :)

Det har jag också, och gillar verkligen fliken med bevakade trådar, så slipper jag kika runt i alla forum efter trådar jag bevakar (som ibland hamnar på sida två på forum där det händer mycket). :)
 
Ja nu blev det jättekrångligt att navigera på padda - kan inte gå direkt till det forum jag önskar, utan måste gå in på separat forum sida och scrolla.
Hoppas det är tillfälligt!
 
Det som du håller på med nu Gunnar, det ser väldigt "pratigt" ut och jag personligen tycker bara att det stör. Kanske räcker med att det står i vilket forum tråden ligger i istället för att ha en del av inlägget med?
 
Senaste veckan tror jag det är har jag fått ytterligare ett problem med smilisarna när jag surfar från mobilen. Nu kan jag inte infoga dem i meddelandet?

De jag kan texten på (ex :) ) fungerar, men trycker jag på smilisarna här nedanför texteditorn så blinkar det bara till. Ibland infogas den, men försvinner lika fort igen. Väldigt irriterande eftersom jag kan texten på väldigt få smilisar numera:p
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 532
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 900
Senast: Görel
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp