skillnader lokselar

Sv: skillnader lokselar

Även jag skulle väldigt gärna vilja veta!
/ Milschen
 
Sv: skillnader lokselar

Ett ställe med fina bilder är www.horseprogressdays.com
Jag har telnr till den svenske importören som kan ge mer specifika detaljer kring selar, kostnader, leveranser mm. jag Pm:ar de som önskar.:)
 
Sv: skillnader lokselar

var inne på sidan och tittade... vilka fina bilder! och selar! såg ut att ligga an väldigt fint! mycket nättare läder än vad man är vad att se arbetsselar...
jag undrar dock. dom verkar ha en helt annan form av däckel.. bara som en rem.. och ingen bukgjord.. har för mig att jag har läst något om detta här någonstans men kommer inte ihåg alls! hur tycker du att det funkar? jag tänker att det borde fungera bra när de drar saker i marknivå, men hur blir det om man kopplar en vagn?
 
Sv: skillnader lokselar

Jag blev väldigt intresserad av redskapen... vad kan en enbetsslåtter kosta...? :idea: (PM:a gärna!)
 
Sv: skillnader lokselar

Vi köper bara lokor och bossor och sätter sedan dit våra svenska dragläder, däckel och bakselar.
I USA kör de med typ gigganspänning, och man har då en liten rem till detta även på de här arbetsselarna och så drar de med linor då förstås. Tänk "maratonvagn". De behöver alltså ingen annan sele när de kör med vagn. Andra väljer en vanlig bröstsele eller t o m travsele, till de hästar de har som transportmedel, men eftersom de flesta hästar utför lite tyngre sysslor är det annars mest collerselar man väljer. Som en parantes: de amishtillverkade enbetsredskap(ex gräsklippare) som säljs hit, bör man då veta, skall köras med denna gigganspänning, vilket dessvärre alla inte förstått utan kopplar dem i våra vanliga seltampar och kör utan linor.:mad:
 
Sv: skillnader lokselar

lägg märke till att dom flesta hästarna körs med stuptygel.

Oj, det skulle ju vara helkonstigt att ha det på en arbetshäst, du tror inte det är "gräsätarremmen" du misstar dig på?(Det har hänt förr, de sitter ju likadant fast jag har inte någon närmre erfarenhet av stuptygel men har sett gamla teckningar på hur de satt, och det ser kanske likartat ut.) Det är flera som använder det även här i Sverige, fast man sätter den som en tygel i däckeltömringarna. Hästen kan(SKA) ha fritt svängrum i halsen för att lägga sig i selen, men vid stillastående inte nå ner till gräset.
När man kör flera hästar i bredd använder de dessutom jockeysticks från innerhästens loka till ytterhästarnas yttre bettring.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: skillnader lokselar

sidecheck har jag för mi att de kallar den typen av tygel som går vis sidan om som syntes på bilderna.. Finns en checktygel på nästan alla amerikanska selar vad jag har sett.
 
Sv: skillnader lokselar

Jo väldigt ofta har dom "check" lr stuptygel på arbetshästarna, här drar hästarna riktigt tungt, men en häst sänker ju huvudet när den drar i vanliga fall:(
 
Sv: skillnader lokselar

Vad är syftet med detta? För mig låter det märkligt att ha stuptygel på en häst som ska dra tungt, då motarbetar man väl hästen? Eller är det för att de menar att annars står dessa kusar på öronen, vore intressant om du kan svaret på detta.När man är så beroende av just hästkrafter verkar det ytterst märkligt,lr kanske är det just detta som drivit fram användandet av stuptygel, att man till varje pris måste anv hästen?Upplys gärna en mindre vetande om dessa remmars anv! Har ju aldig vart längre bort än över danmarksbron, så hur de håller sina arbetskompisar har jag ingen aning om. Jag använder det som är juste mot hästen och inte hindrar dem i deras arbete, tyngsta arbetet är plöjning men där bär sig hästarna alldeles utmärkt utan stuptygel el annat... Man får väl hoppas att folk anv sitt sunda förnuft och inte kopierar ett visst sätt, oavsett ämne, rätt av utan lite hjärnaktivitet.
 
Sv: skillnader lokselar

*lånar tråd* Är det någon som provat bole.nu lokselar? Hur är dessa? Är de stora i storlekarna? Funderar på om jag ska beställa en sådan istället för en begagnad lite äldre men nyrenoverad sele till min shettis, och jag har tänkt att tävla i brukskörning i sommar. Priset gillar jag absolut, omkring 2000 för en ny inkl moms.
 
Sv: skillnader lokselar

De där selarna tycker jag är väldigt klumpiga i lokorna + en trist o ostabil däckel. Visst till lätt hobbykörning med fleraxlat eller inga axlar alls:p (så det inte blir massa tryck i däckeln) funkar selen fint men ska man köra mer gillar jag varken lokorna, bossorna eller däckeln:crazy:
 
Sv: skillnader lokselar

De där selarna tycker jag är väldigt klumpiga i lokorna + en trist o ostabil däckel. Visst till lätt hobbykörning med fleraxlat eller inga axlar alls:p (så det inte blir massa tryck i däckeln) funkar selen fint men ska man köra mer gillar jag varken lokorna, bossorna eller däckeln:crazy:

TACK!
Sitter just nu och väljer mellan en sådan från bole och en privatsåld med nätta lokor. Då vet jag nu vad jag inte ska välja.

Vet någon förresten hus små lokselar det finns? Mäter jag i cm på de allra flesta så är draglädret 34-35cm ringen ej medräknad, och bukgjorden 60cm. Finns det mindre eller är det specialbeställning som gäller?

mvh sanna
 
Sv: skillnader lokselar

:eek: Men jösses!!!

Alltså, jag kör inte i vanliga fall så det är verkligen inte min starka sida...
Men jag hittade en bild där ena hästen sänkt sin rygg så mkt att däckeln har lämnat ryggen med.. ja jag vee inte hur mkt. Väldigt tydligt iaf...

Hästen måste väl få en chans att höja och arbeta med ryggen? Inte bara sätta bakbenen så långt bakom det går och kasta sig framåt?

Eller är jag helt fel ute???
Tyckte att en hel del bilder så för hemska ut...
 

Liknande trådar

Körning funderar nu på om ja ska ta o köpa en loksele kanske eftersom min pålle har så dåligt med plats där bröstan ligger. men kan inte så...
Svar
13
· Visningar
5 196
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp