skillnader lokselar

L

lkn02001

okej, nu är jag igång igen. alla som hatar nybörjarinlägg kan blunda! :smirk:

nu har jag lånat hem en loksele, både däckeln och lokan är i behov av omstoppning och svanskappan är lite dålig i lädret men det är ju lätt att fixa. ska prova den i dag om den passar. Men självklart, lagom till att jag bkände mig nöjd kom frågorna.

Selen har inte bågdäckel utan en "hel" däckel med som en "snurr" mitt på över - vad är den till för? (som en ring fast den är öppen och lite fint gjort .. hmm. svårt att förklara). Sen är den lite nättare och lättare än de tunga arbetslokor jag sett. Jag har efter att ha tittat på bilder här på forumet slutit mig till att det är en "kyrksele" alltså en sorts fin loksele... men kan jag dra timmer med den? Det är ju första laget inte så att jag ska dra några ton utan kanske nåt däck.. sladda vägen... och i skogen med domänsax. kan man använda den ändå då?

kanske kan man köpa nåt sorts underlägg till lokan? (jag tyckte bossorna inte såg så bekväma ut)

vad säger ni?
 
Sv: skillnader lokselar

grejen på däckeltoppen är i dag prydnad men under den tidsom man använde stuptygel fästes den där. finns det mässingsdetaljer på selen är det troligast en fin/åk/kyrksele den är för vek till annat än finåk-åkdon.kvaliten på lädret är livsviktigt att kompetenta får bedömma om man skall köra med gamla selar ,rembrott kan vara katastrof.hoppas du hittar en arbetssele som jaj tror bättre passar ditt behov .
 
Sv: skillnader lokselar

ja om lädret (främst draglädret) är fint så ska det nog gå att använda den till dina behov i skogen.
Har aldrig hört eller sätt underlägg till lokorna men det kanske finns... men jag fundera litte på om det blir bra med underlägg på ett sånt ställer som utsäts för så mycket belastning:) men bara min fundering
 
Sv: skillnader lokselar

Övre och nedre lokremen Måste vara prima annars kan han ha bukgjorden i jumsken . Vi har alla olika åsikter annars skulle det bli tråkigt .
 
Sv: skillnader lokselar

ja, jag provade selen och draggjorden (heter det så) var för kort i mitt tycke. Sen tyckte jag att lokorna satt för trångt över bogen, men lokorna var inte för korta.. ? Draglädren var lagom långa.

Det finns inga mässingsdetaljer på den, kanske är nåt sorts mellanting...

jag ska lämna tillbaka den iallafall, leta efter något som känns bra när jag lägger på den...
 
Sv: skillnader lokselar

Stämmer in i nordtravares inlägg, vänta till du finner en lämplig arbetssele istället. Även om det bedyras att selen aldrig har varit utomhus så räcker det med att den har varit i frysgrader på ex en stallvind, så fryser fibrerna i lädret och "poff" :(så lätt går det att bryta av lädret. Det är lätt att kolla om man blir erbjuden "fynd", böj på lädret och du ser direkt om lädret är dåligt. I andra fall kan det vara sömtråden som ruttnat av ålder, fukt eller felaktiga läderoljor.
Var rädd om dig och hästen!:)
 
Sv: skillnader lokselar

Även om det bedyras att selen aldrig har varit utomhus så räcker det med att den har varit i frysgrader på ex en stallvind, så fryser fibrerna i lädret och "poff" :(så lätt går det att bryta av lädret.

Nu är det säkert jag som är trögtänkt, men menar du att en sele inte skulle klara minusgrader!? Det innebär ju att jag inte kan köra på vintern, :confused: för nog blir i allafall vissa delar djupfrysta en kall vinterdag.

Maria
 
Sv: skillnader lokselar

mina selar har hängt i minus 25 i tre vintrar och använts flitigt både iute och i ridhus under den tiden.

Då är det väl värre med skåneväder plus en grad och fuktigt :) Här måste vi ha selarna i varm sadelkammare.
 
Sv: skillnader lokselar

Nu är det säkert jag som är trögtänkt, men menar du att en sele inte skulle klara minusgrader!? Det innebär ju att jag inte kan köra på vintern, :confused: för nog blir i allafall vissa delar djupfrysta en kall vinterdag.

Maria
Åh guuud så pinsam jag är:crazy:, skriver för lite förklarande inser jag. jag menar att selar som ex legat i år på en loge eller så frystorkar och fibrerna går av. Fick en gång en sådan armésele, den var nästan helt oanvänd och skulle vara i så fint skick, men det sa bara schmack i draglädrena när pållen skulle köras i skogen. Då fick jag av selmakaren i byn lära mig att verkligen besiktiga(böja och bända på alla läderdelar) selen innan användning. Det ska inte bara se bra ut och smörjas upp, en sele som har frystorkat går inte att rädda hur mycket man än smörjer den med. Men jag tog bort alla beslag och de sitter nu på en nygjord sele. Kan man inte få slänga ut en fråga och höra vad "di gamle" säger i Lantmannens uppslagsbok? Deras stallar var allt annat än perfekta, hur gjorde de?
 
Sv: skillnader lokselar

Du menar alltså att de är söndertorkade! :rofl:
Jo, jag tycket väl att det lät konstigt att de inte tålde minusgrader.:p Men jag tror att du får nästan samma effekt i varmt utrymme om lädret inte får fukt och fett i lagoma doser.

Maria
 
Sv: skillnader lokselar

Åh guuud så pinsam jag är:crazy:, skriver för lite förklarande inser jag. jag menar att selar som ex legat i år på en loge eller så frystorkar och fibrerna går av. Fick en gång en sådan armésele, den var nästan helt oanvänd och skulle vara i så fint skick, men det sa bara schmack i draglädrena när pållen skulle köras i skogen. Då fick jag av selmakaren i byn lära mig att verkligen besiktiga(böja och bända på alla läderdelar) selen innan användning. Det ska inte bara se bra ut och smörjas upp, en sele som har frystorkat går inte att rädda hur mycket man än smörjer den med. Men jag tog bort alla beslag och de sitter nu på en nygjord sele. Kan man inte få slänga ut en fråga och höra vad "di gamle" säger i Lantmannens uppslagsbok? Deras stallar var allt annat än perfekta, hur gjorde de?


Njae... vad jag har fått lära mig så är minusgrader inget problem. Däremot är torröta (har för mig att det kallas så) ett stort problem som inte går att rätta till. Dvs. när lädret har torkat och inte har smorts in med jämna mellanrum. En sele som ligger på en loge smörjs ju knappast in...
 
Sv: skillnader lokselar

Njae... vad jag har fått lära mig så är minusgrader inget problem. Däremot är torröta (har för mig att det kallas så) ett stort problem som inte går att rätta till. Dvs. när lädret har torkat och inte har smorts in med jämna mellanrum. En sele som ligger på en loge smörjs ju knappast in...

Hmmm, nu blir jag tveksam :confused:även om jag har för mig att hon sade att iskristallerna efter ständig vistelse i minusgrader till slut spränger sönder lädret...kanske var det en tillsnickrad teori, jag får backa på den punkten, har inte torrt på fötterna känner jag, nå, ligger den på en loge vintertid så låg den ju där varma somrar också.Ni märker att jag är "sörlänning", inte många minusgrader i min tillvaro inte!

På tal om underhåll; sambon och jag funderar starkt på att sända över svenska lokor o andra beslag till USA och få en svensk sele tillverkad av syntetmatrial. Vi har erfarenhet av såväl deras coller(använder coller till i övrigt svensk sele idag) som draglinor och är mycket nöjda med kvalitén. Varför inte använda den vackra kalix-lokan, frågar sig vän av ordning, tja, priset helt krasst, men visst vore det vackrast, särskilt på våra nordsvenskar.
 
Sv: skillnader lokselar

På torsdag ska jag "plugga" i Lantmannens uppslagsbok och se om jag hittar nåt matnyttigt om seldons förvaring, och då kommer jag att rapportera till er alla.
 
Sv: skillnader lokselar

*kl*
nu har jag lämnat tillbaka den. Känns lite tråkigt att det inte funkade, viill haaaa nuuuu! :)

jag lovar att vara nogrann med lädret i framtiden.

Makt: vad är det för selar du pratar om, har du länk?
 
Sv: skillnader lokselar

Fast det bildas ju inga iskristaller i lädret om inte lädret är blött/fuktigt från början. Har selen bara legat på logen i en massa år är den ju knappast blöt (om det inte är hål i taket iofs ;) ) och kan därför inte frysa sönder av iskristallernas "sprängverkan".

Det måste vara torrröta som menas, det är vad jag vet det enda som förstör gammalt läder. Fibrerna i lädret torkar och vid belastning går de som du skrev av. Syns mycket tydligt om man böjer på läder som inte smorts in som det borde, det spricker. :crazy:

/ Milschen
 
Sv: skillnader lokselar

Fast det bildas ju inga iskristaller i lädret om inte lädret är blött/fuktigt från början. Har selen bara legat på logen i en massa år är den ju knappast blöt (om det inte är hål i taket iofs ;) ) och kan därför inte frysa sönder av iskristallernas "sprängverkan".

Det måste vara torrröta som menas, det är vad jag vet det enda som förstör gammalt läder. Fibrerna i lädret torkar och vid belastning går de som du skrev av. Syns mycket tydligt om man böjer på läder som inte smorts in som det borde, det spricker. :crazy:

/ Milschen

Det var inte frysgrader alltså, utan torröta, då har jag gått och trott fel i 15 år! Tjena mittbena! tack alla för klarlägganden.:)
 
Sv: skillnader lokselar

*kl*
nu har jag lämnat tillbaka den. Känns lite tråkigt att det inte funkade, viill haaaa nuuuu! :)

jag lovar att vara nogrann med lädret i framtiden.

Makt: vad är det för selar du pratar om, har du länk?

Kalix-lokan är en sorts finnloka. Lokorna är mer rundare i formen än de lokor som är gjorda efter kronselarnas modell. Nytillverkning av finnlokor görs väl i Svenljunga om jag inte har helt fel:confused:. Bossan ligger an väldigt fint mot hästens hals. Har jag inte sett en fjordhäst i vattenhinder här på forumet, med liknande lokor? Jag har ingen stor nätvana jag:rofl:Vi har en sådan fin loka i selkammaren men den är för stor för våra hästar och bara ett vackert smycke. I USA finns en stor utveckling på körhästsidan hos amish-folket i Utha,där man lever i samhällen utan "onödig" elektricitet, bilar o andra moderniteter. Deras sätt att leva har gjort att de ligger i framkant vad gäller utvecklingen av hästdragna redskap, särskilt då på jordbrukssidan. Det har sedan ett par år startats import därifrån i mindre skala, av jordbruksredskap, snöblad, selar mm. Lädret är (än så länge, vi får se vad som händer nu när spannmålspriset stegrat så) billigare än här i SVerige. Mitt första am coller fick jag av en kompis för han tyckte jag hade för dåligt stoppade bossor, och för raka för min hästs runda hingstnacke(köpta av personen som sade mig att läder kan frysa sönder minsann...) och ett par år senare köpte jag min nuvarande amerikanska och jag har för mig att priset då låg någonstans runt 1200 och då MED frakt och allt...Vi köpte 2 nya alldeles nyligen men det var sambons affär så vad det kostar idag vet jag inte. Det här amishfolket(eller sekt som en del tycker det är) har dessutom mer och mer börjat använda sig av syntet istället för läder i sina selar(Inte i collrerna förstås). Det är ju inte lika charmigt men väldigt slitstarkt och lätt att hålla rent. Vi kommer aldrig att helt gå över till det amerikanska, jag har numer en jättebra selmakare som gör ex bakselarna exakt som jag vill ha dem, extra bred och fyllig, han är själv körmänniska så han fattar hur det ska vara.:) Ledsen:cry: att jag inte kan hjälpa dig mer än så för stunden:crazy:
 
Sv: skillnader lokselar

kl*
har med köpt en loksele, ska egentligen bara ha den til tömkörning, men har lite funderingar, där va en rem framme vid lokan som jag inte visste vart ja skulle göra av kan fota det och visa hur det sitter på henne..

Ni kan ju även säga vad i tycker o hur den sitter, ör helt ny på detta så ahr ingen koll, det är en gamal loka, men ganska fräck:P
 
Sv: skillnader lokselar

okej, men du har ingen länk eller kontakt du kan förmedla? låter intressant, skulle vara kul att se hur deras saker ser ut med tanke på att de använder sina hästar så mycket. Du kan väl PMa om du inte vill lägga ut det!
 

Liknande trådar

Körning funderar nu på om ja ska ta o köpa en loksele kanske eftersom min pålle har så dåligt med plats där bröstan ligger. men kan inte så...
Svar
13
· Visningar
5 196
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp