Bukefalos 28 år!

Skillnader

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

C_L

Jag har hela tiden hävdad att det behövs ytterligare ett forum för alternativa ridstilar då det anses vara klankande att beskriva AR som icke-funktionellt.

Eftersom Moderatorn på detta forum är Bent - elev kan jag se svårigheterna för objektiviteten.

Frågeställningen i den senast stängda tråden befann sig i en gråzon, totalt, då ursprungsfrågan faktiskt rörde ämnen utanför AR, Också.

Jag ser inget i den tråden som inte var ok? Ingen har klankat, kastat paj eller klagat. Vi utgår faktiskt från faktum!

Är det inte bättre då att ha ett HELT rent AR - Forum? Och ett för alternativa ridstilar där vi som befinner oss i ett blandat intresse kan ta plats och få LOV att uttrycka oss?
 
Sv: Skillnader

Jag tror att det handlar om att det alltid blir just det; två läger där den ena sidan verkar tycka att AR är rent skit, nästan djurplågeri låter det på vissa, och helt förkastligt att ens vilja titta åt det hållet. Andra sidan blir då manisk och vill hävda sig till varje pris.

Det blir ungefär som att säga att en herrcykel är snabbare än en damcykel..

Men jag håller med dig, kanske borde forumet delas?
 
Sv: Skillnader

Jag såg heller inget olämpligt och tycker att det är märkligt att det finns en ridstil som är helt oantastlig på buke, som aldrig får ifrågasättas eller diskuteras, till skillnad mot mycket annat som diskuteras hej vilt. Här får inte ens fakta om ridning uttryckas om det skulle råka innebära att man säger att denna omhuldade ridstil inte är optimal.....

Märkligt med ett eget forum för just denna sektstil, som inte är särskilt stor om man är ärlig. Varför inte ett forum för seriösa riddiskussioner där m,an verkligen FÅR debatter olika inriktningar, helt enkelt:confused:
 
Sv: Skillnader

Jag tror att det handlar om att det alltid blir just det; två läger där den ena sidan verkar tycka att AR är rent skit, nästan djurplågeri låter det på vissa, och helt förkastligt att ens vilja titta åt det hållet. Andra sidan blir då manisk och vill hävda sig till varje pris.

Det blir ungefär som att säga att en herrcykel är snabbare än en damcykel..

Men jag håller med dig, kanske borde forumet delas?

Nej det är inte bara en fråga om åsikter, jag tycker att många försöker att på detta forum bemöta utifrån kunskap om hästar och utbildning av hästar som i senaste tråden, men så fort det blir en fråga om fakta och argumentera utifrån faktiska förhållanden så blir det stopp.

Varför kan inte en enda företrädare för det som visades på filmen, inte EN enda, förklara varför det ur rent biomekaniskt perspektiv varför det han visar skulle vara BRA??? Nej då låses tråden.:crazy: Det är väl bara att argumentera på, om man har argument??
 
Sv: Skillnader

Jag tyckte det var en jätteintressant tråd, framförallt som jag uppfattade (vilket kan ha varit en miss förstås) av ursprungsinlägget att det kunde vara kul att se skillnaderna mellan VR och AR. Jag såg ingen pajkastning överhuvudtaget.
Jag blir också väldigt förvånad, och tycker det är väldigt trist, att det inte ens ska få diskuteras och ifrågasättas och funderas ens när tonen är god. För alla ägnar vi oss väl åt dressyr, oavsett inriktning. Och hästarna är hästar och fungerar på samma sätt, efter sina kroppsliga förutsättningar, oavsett inriktning. Alla vill vi väl ha väl genomarbetade hästar som håller för den ansträngning dem utsätts för. Alla vill vi väl rida med små, fina hjälper. Och alla kan vi väl lära oss något av varandra. Om vi vill. Men det censureras mycket hårt här.

Jag tycker det är märkligt hur anhängare av AR, NH mm uppenbarligen tar väldigt mycket som rent personlig kritik. Jag tror de flesta av oss som är med lagda åt VR är fullt medvetna om att alla inte är optimala ryttare, att en hel del dålig ridning/hantering förekommer. Men inte tar man väl det som kritik mot en själv, som person?
 
Sv: Skillnader

Nu är jag ingen förespråkare för varken bu eller bä, men har läser lite grann i trådarna här.
Som sagt, jag tror det handlar om att vissa inte argumenterar sakligt utan bara uttrycker en åsikt i stil med exempelt med herr- och damcykeln.
Andra tar illa vid och då börjar det.

Jämför med den här tråden: Hobbles där argumenten är i stil med "amerika är fel!".
Då blir det ingen bra diskussion.

Det är inte samma sak här, men jag upplever att svaren ofta inte är kopplade till frågan utan kommer mer som en respons på just begreppet AR.
Jag har varit i liknande diskussioner som handlade om western vs dressyr, det ger ingenting!

För min egen del kommer jag inte med motargument just för att jag inte kan något om biomekanik.
Kanske gör det mig till en sämre människa, kanske inte. Jag vet att AR, eller egentligen Christoffer, passar mig och min häst bättre än "den vanliga" dressyren och vissa westerntränare.

Jag kan inte låta bli att undra om samma ifrågasättande kommer om det hade varit en vanlig dressyrnisse på filmen. Eller en hobbyryttare. Eller en hoppryttare.

Som sagt, det var min lilla bild av saken. Andra ser det förmodligen annorlunda.
 
Sv: Skillnader

Jag kan inte låta bli att undra om samma ifrågasättande kommer om det hade varit en vanlig dressyrnisse på filmen. Eller en hobbyryttare. Eller en hoppryttare.

Jag är fullständigt övertygad om att en film av det slaget som visades hade blivit ifrågasatt oavsett vem personen ifråga hade varit. AR, VR, hoppning, NH, western, what ever...
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnader

Jag håller fullständigt med dig - ett rent AR-forum hade varit det bästa, och jag har också uppmärksammat Gunnar på dina synpunkter.
Den här tråden passar bättre under Bukefalos-hjälp så jag flyttar den dit.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst
 
Sv: Skillnader

Jag tycker det är märkligt hur anhängare av AR, NH mm uppenbarligen tar väldigt mycket som rent personlig kritik. Jag tror de flesta av oss som är med lagda åt VR är fullt medvetna om att alla inte är optimala ryttare, att en hel del dålig ridning/hantering förekommer. Men inte tar man väl det som kritik mot en själv, som person?

Här ser jag två mycket intressanta åsikter: AR/NH-folk tar kritik personligt. Ja, kanske. Jag tror att här i forumet bottnar det sig i att de ofta får höra att allt de tror på är helt uppåt väggarna.
Jag har arbetat med "NH-folk" (noga räknat klickerträning) och upplever att många som dras till vissa delar av NHvärlden har mycket dåligt självförtroende. Det kan vara en orsak till reaktionerna. Jag tror det handlar mer om personlighet än val av inrikting. Vissa personer kanske är överrepresenterade i vissa stilar.

Att VR-folk skulle vara mer ödmjuka, ja kanske. Jag tillhör väl inte den kategorin heller, i och med att jag blandar western, körning och AR.. Låt denna ödmjukhet lysa igenom! Visa det i trådarna, om man som "motståndare" måste svara i en AR-tråd. Säg att inte all vanlig ridning är bra den heller!

Båda sidor måste bjuda till och försöka hålla god ton för att kunna diskutera sakligt.

Det finns vissa som helt enkelt vägrar se utanför lådan, oavsett tråd och ämne.
 
Sv: Skillnader

KL
Jag håller med om att forumen ev bör delas. Det som blir så fånigt är att när någon inleder en tråd med att fråga "hur gör man inom AR när man......." - får några svar och sedan kommer ett gäng personer och ska påvisa och bevisa att det mesta (allt) inom AR är fel. Det finns säkert ett behov av att (kritiskt) diskutera företeelser inom AR även för utövarna - det är inte på något vis så att alla här är överens om allt.

Fast - nu tillhör jag dem som tycker det är intressant med diskussioner just om skillnader eftersom jag gärna ifrågasätter och speglar mitt eget "tyck" och jag tycker ofta det är lite svårt med forumen här eftersom man förväntas ta ställning till det ena eller andra och bevisa sina hypoteser. Lite svårt om man inte är "renlärig" på något sätt - och det kommer jag aldrig att bli.
 
Sv: Skillnader

Jag stängde tråden, eftersom jag vill ha in andra moderatorers syn på om det är OK att diskutera enskilda personers ridning på det sätt som det görs där.
Just nu är tråden borttagen, men jag kan tänka mig att ta tillbaks den om det är så att den anses vara helt OK.

Sen vill jag påpeka att jag visserligen är elev hos Bent, jag rider för honom två gånger per år. Jag är väpnare till hans f d fru, och henne rider jag för betydligt oftare. Och varannan vecka rider jag för min gamle ridskolelärare (inte akademisk, inte Strömsholmsutbildad men han undervisar i klassisk ridning).

Jag har ridit i runt 40 år, för en massa andra tränare också. Och så rider jag numera också för Julio Borba - och på den tiden Desmond O´Brien undervisade i Sverige red jag för honom (jag saknar honom verkligen).

Så, någon så inbiten AR-anhängare är jag inte, som du antyder. Med min erfarenhet av ridning tror jag mig kunna vara ganska säker på att jag ser båda sidorna.
 
Sv: Skillnader

Det du säger om dåligt självförtroende stämmer nog. Jag tror att det även är en bidragande orsak för en del människor att söka sig till alternativa inriktningar.

Vi hyrde in våra hästar ett par år innan vi byggde eget stall vid det hus vi köpte. Och jag sa då att det är tur att man har bra självförtroende och vet vad man vill när det gäller hästarna. Det var ett måste kände jag då.

För övrigt så har ingen, vad jag sett, någonstans skrivit att all VR är bra. Men för den delen behöver man inte urskulda sig och skriva i var och varannan mening "ursäkta att jag ifrågasätter, naturligtvis har VR också brister". När det gäller AR så tycker i alla fall jag att många diskussioner gäller dressyren som helhet, inte bara AR eller bara VR. Diskussionerna skulle kunna bli riktigt intressanta om de bara tilläts.
 
Sv: Skillnader

Att diskutera en utomstående person kan ju ifrågasättas, denna person deltar ju inte själv och kan inte förklara vad h*n gör. MEN, å andra sidan, så är det tydligen fullt tillåtet att diskutera elitryttare i dressyr med namn, bilder och filmer. Vari ligger skillnaden?

Kan man lägga ut filmer utan att namn och ev. texter syns kanske? Iof känns ju många ryttare igen ändå.
 
Sv: Skillnader

Jag tycker det är märkligt hur anhängare av AR, NH mm uppenbarligen tar väldigt mycket som rent personlig kritik. Jag tror de flesta av oss som är med lagda åt VR är fullt medvetna om att alla inte är optimala ryttare, att en hel del dålig ridning/hantering förekommer. Men inte tar man väl det som kritik mot en själv, som person?

Jag tog ingenting som personlig kritik, men som sagt så låste jag tråden i avvaktan på Gunnars och andra moderatorers synpunkter. Själv är jag väldigt trygg i min ridning, och jag vet vad jag sysslar med.

Men - låt oss tänka oss in i ett scenario där någon av oss AR-utövare skulle kritisera en film på Tävlingsdressyrforumet, då är jag övertygad om att det skulle bli ett ramaskri från tävlingsmänniskorna och många skulle känna sig påhoppade.
Själv håller jag mig borta från kommentarer i det forumet. Det känns lugnast så.
 
Sv: Skillnader

Eftersom Moderatorn på detta forum är Bent - elev kan jag se svårigheterna för objektiviteten.

Om det är objektiviteten vi ska diskutera, så finns det många av forumen just nu som skulle behöva nya moderatorer.

Det bästa vore kanske att kontakta Manpower och höra om de har någon rörmokare, nån skogshuggare och en och annan CNC-svarvare också, som är hyperallergiska mot alla pälsdjur och inte vet vad som är fram och bak på dem, utan bara är intresserade av sex, sport och öl och hatar barn som kan funka som objektiva moderatorer i stället.

Mvh

IngelaH, som inte ridit för någon namnkunnig utövare, utan blandar friskt av de godbitar jag hittar som funkar för mig och min vita, men inte ses som objektiv för det :)
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnader

Men Immer. Du som många andra AR-ryttare måste ju kunna se skillnaderna när man byter/ kompletterar till/ med t.ex Borba:confused: eller ?

Menar nu när skillnaderna försöktes ta upp.

Även VD tränare skiljer sig åt, men där finns det fler med större egna kunskaper- som har provat det mesta o många många hästar. Har mer att jämföra med än den genomsnittliga hobbyryttaren med erfarenhet av ett fåtal hästar.

Det är väl det man betalar för- kunskap som man själv ännu inte känt/ upplevt. Skriver känt eftersom ridsport handlar väldigt mkt om känsla- som inte alltid behöver vara den rätta.
Ersätter tränaren för att lära sig av dess erfarenhet rörande alla gebiter- oavsett om det gäller fågelskådning, skidskytte, hundspann osv.
 
Sv: Skillnader

Jag tog ingenting som personlig kritik, men som sagt så låste jag tråden i avvaktan på Gunnars och andra moderatorers synpunkter. Själv är jag väldigt trygg i min ridning, och jag vet vad jag sysslar med.

Men - låt oss tänka oss in i ett scenario där någon av oss AR-utövare skulle kritisera en film på Tävlingsdressyrforumet, då är jag övertygad om att det skulle bli ett ramaskri från tävlingsmänniskorna och många skulle känna sig påhoppade.
Själv håller jag mig borta från kommentarer i det forumet. Det känns lugnast så.

Men det är ju inte kritik! Det är upplysande av Fakta! Däri ligger skillnaden och du som Moderator tar detta personligt för att han är din Guru!

Säger som Flash, Hur kan denna minoritet av grupp ha en egen avdelning här på Buke där vi som vill diskutera funktionalitet inte får plats? Och jag tror seriöst att vi är fler!?

Gör ett Alternativt Ridning - Forum och låt Akademisk Ridkonst vara ett UNDER-Forum istället.
 
Sv: Skillnader

Gör ett Alternativt Ridning - Forum och låt Akademisk Ridkonst vara ett UNDER-Forum istället.

Bra ide´! Eftersom man inte får uttrycka kritik mot AR på klassiskt ridkonst verkar det ju finnas ett behov för ett eget forum. AR- människor deltar ju i andra diskussioner om den andra sortens ridkonst (inte AR) ur ett AR - perspektiv och då är det ju svårt att inte bemöta detta. AR är faktiskt ganska så långt ifrån den klassiska ridningen som utövas tex på Spanska ridskolan eller inom den franska klassiska skolan. Diskussionerna kolliderar med varandra när ena hälften diskuterar ur AR-perspektivet och andra ur det klassiska perspektivet. Från AR-hållet dras exempel fram med AR-ridning vilket ofta får det klassiska perspektivet att rysa av obehag. Men eftersom moderatorn där som tidigare påpekats uppenbarligen inte ser skillnaden själv på AR och den andra klassisk ridkonsten som OXÅ hör hemma på forumet klassisk ridkonst så blir det väldigt konstigt och fel att det klassiska perspektivets åsikter tas bort och varningar delas ut.

Angående diskussionen av person.. Hur kommer det sig att AR-människor aldrig är offentliga personer/tränare och ryttare som tex Philippe Karl, Anky eller Isabell och Patrik Kittel som omtalas i 100-talstrådar med både skit och kritik?? Särskilt då som denne Christoffer talar om sig själv som en av Europas främsta AR-ryttare vilket om man jämför borde motsvara om man jämför med att vara med i ett Europamästerskap i dressyr. Det borde innebära i min värld att man har ett ganska stort inflytande på hur AR-rids och lärs ut, eller hur?
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnader

Ville bara skriva under med mitt namn också här.

Håller med i varje stavelse.
 
Sv: Skillnader

Även jag skulle vara intresserad av ett sådant forum!
Det är verkligen jättetrist när man som nu faktiskt inte kan diskutera utan att trådar låses. Jag tycker AR-forumet var super då Jegra modererade. Då fick vi diskutera oavsett åsikter kring AR, trots att hon då red för Bent om inte jag missminner mig.
Om det nu av någon anledning inte går att moderera så mer pga personliga åsikter eller vad det än är så vore ett nytt forum önskvärt! Ett forum där man kan presentera fakta och få läsa fakta utan att det ska bli underlag till att låsa trådar för att det inte är vad Bent och hans anhängare anser.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Befinner mig i ett hästsverige där pressen att välja sida blir allt större. Har inte upplevt det så tydligt än här nere i skogarna där...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 661
Senast: Jessica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp