Bukefalos 28 år!

Skillnader

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skillnader

Om man ska gå djupare i det räcker det inte med saklighet och logik. Det är mer fråga om filosofi och grundsyn.

Klassisk dressyr är INTE (bara) AR. Men för/emot AR kommer upp i varenda j-a tråd! Oavsett ämne.
Håller med. Du är klok!:bow:
 
Sv: Skillnader

Det finns exakt sådana filmer i tråden om samling/bäriget, men så du inte missar dom i den långa tråden kan jag lägga in dom igen.

De här representerar inriktningarnas främsta ryttare som utför liknande saker på hästar som har kommit lika långt inom respektive inriktning. Den första är AR och den andra är enligt utbildningskalan.

http://www.youtube.com/watch?v=C6uKeWJGjf0&feature=related



http://www.youtube.com/watch?v=LSLzVt5fT6I

Och om denna säger jag då WOW, vad säger du om filmerna Biggan?(för att anknyta till mitt förra inlägg till biggan)

När jag får konkreta frågor så svarar jag på dem. Mer är ju svårt att göra.

Tja biggan, du har fått tusentals konkreta frågor som du aldrig valt att svara på..

Jag skulle kunna klistra in säkert 100 frågor som är konkreta och ställda direkt till dig som du inte har velat/kunnat svara på.


jag vet inte vad du anser är en konkret fråga, är inte det fetstilade här ovan en konkret fråga? Om inte det räknas som en konkret fråga i din värld så frågar jag helt konkret , vad ser du på film 1 och vad ser du på film 2 ?

Frågan är väl egentligen om du kan ge konkreta svar?
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnader

Om man ska gå djupare i det räcker det inte med saklighet och logik. Det är mer fråga om filosofi och grundsyn.

Nej då det räcker om du eller andra förklarar i begripliga ord på vilket sätt som AR är "dressyr för hästen", du behöver inte filosofera alls. Jag är mera ute efter en motsvarande logisk förklaring till modellen som finns när det gäller utbildningsskalan, för den är begriplig för mej, jag kan förstå och det hänger ihop. JAg trodde kanske att om man lägger ner en massa pengar på kurser i något så kan man på motsvarande sätt beskriva HUR det är en bättre dressyr för hästen, ur hästens synpunkt, hästens fysiologi. Hade jag fått trovärdiga beskrivningar, uppbackade av filmer som visar resultatet (ja ett kvallitetsmässigt bra resultat) då hade JAG varit nöjd.
Är det för mycket begärt tycker du? Andra kan också gärna svara på det.
 
Sv: Skillnader

Nej då det räcker om du eller andra förklarar i begripliga ord på vilket sätt som AR är "dressyr för hästen", du behöver inte filosofera alls. //..
//..Är det för mycket begärt tycker du? Andra kan också gärna svara på det.

Jag är absolut inte rätt person att förklara för dig på vilket sätt AR är dressyr för hästen - det skulle bara bli mina tolkningar och eftersom ämnet är så "brännande" väljer jag att låta bli. Jag bottnar lättare i den bruksridning som har har mer lantligt ursprung (än "krigiskt") - i ex vis kofösning.
 
Sv: Skillnader

Javisst kan man tycka att svar borde ges (jag hade med stort intresse läst en diskussion mellan "parterna" som kunde hållas på en vettig och konstruktiv nivå). Och anser man att det är det som skapar all osämja så visst är det från den änden man får ta tag i det (om man anser att det är något att ta tag i).

Men jag tycker nog inte att det är rätt att försöka tvinga folk att ha en diskussion med en, iaf inte en som inte gäller liv eller död (eller något annat skitviktigt).

Allt detta är ju dock bara mina egna personliga åsikter, inget som någon annan behöver hålla med om. Och ibland känner jag att världens känns lite egocentrisk, vilket jag tycker är tråkigt, men jag känner inte att jag kommer längre, så jag lämnar det hela nu.
 
Sv: Skillnader

Ja jag vet inte om jag menade gråt rent bokstavligt utan mer bildligt, utan det var mer hela grejjen med dålig stämning rent allmänt, det borde jag kanske varit tydligare med.

Men även fast man inte kan ta ansvar för andra, så kan man ta ansvar för sig själv.
Och ibland kanske man ska fundera över om det kanske är dags att släppa något, även fast man inte måste, eller åtminstone byta approach.

Men som sagt, jag kommer inte längre här.
Och OM ni nångång får igång en konstruktiv diskussion i ämnet så får ni gärna hojta till så att jag får ta del av den... ;)
 
Sv: Skillnader

Men jag tycker nog inte att det är rätt att försöka tvinga folk att ha en diskussion med en, iaf inte en som inte gäller liv eller död (eller något annat skitviktigt).

Försöka tvinga:confused: Hur tvingar man någon på internet:confused:
Har inte alla en avstängningsknapp på datorn?

Ja du må tycka att det är otrevligt att försöka få svar, men jag fattar inte varför du är så otroligt envis med att föra andras talan, för själv har du väl aldrig ens deltagit i en enda riddiskussion? Vad är dina intressen, - egentligen?
 
Sv: Skillnader

KL

Nu får det nog faktiskt vara nog på detta "krigande".

Allt skall kunna diskuteras, allt skall kunna ifrågasättas. Jag är helt klart ingen AR-människa, jag tycker att det är bra att ifrågasätta både nytt och gammalt och diskutera. Många i dessa diskussioner, lägger fram bra saker på ett bra sätt.

I just denna tråd och relaterade känner jag dock helt klart att det finns i mitt objektiva tycke tre personer som har lite svårt att diskutera på ett som jag tycker sansat sätt. Andra har redan tagit upp detta i tråden, med ord som rabiata och undran vad det är som gör att man inte ger upp utan oförtrutet fortsätter att ganska aggresivt ställa samma typ av frågor om och om igen som det verkar, år efter år.

Jag brukar normalt inte nämna användare på forumet vid användarnamn när de inte sköter sig, men för att de förhopningsvis skall förstå och för att ni andra som inte passerat gränsen inte skall känna er felaktigt utpekakde kommer jag göra ett undantag.

Dessa tre användare verkar inte inse att deras beteende skapar dålig stämmning på forumet och det är faktiskt ett brott mot forumreglerna när det gäller vett och etikett. Självklart finns det en massa andra på forumet som någon gång då och då sprider dålig stämmning, jag gör det kanske just nu ;) Det händer och det är ok, men det finns gränser för hur mycket och hur länge.

C_L, fio och flashlight ni borde verkligen ta en titt på hur ni uppför er och att det inte uppfattas positivt av mig, en del andra verkar hålla med mig. Jag kan tänka mig att ni tycker att ni minsann inte alls gjort något fel och att det är en massa andra som felar mer. Jag anser att jag relativt objektivt kan säga att ni faktiskt beter er illa.

Några andra saker som varit uppe, jag har inga som helst planer att skapa något separat AR forum, det ligger i så fall närmare till hands att Klassisk ridkonst blir ett prefix under Ridning, men det är inget jag planerar just nu. Klassisk ridkonst är i princip ett forum för all dressyr som inte är tävlingsdressyr, det är viktigt att AR-anhängarna tillåter kritik och att annan icke tävlingsdressyr får diskuteras. Jag tror inte detta är något större problem, men tänk gärna på detta ni som gillar AR.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Befinner mig i ett hästsverige där pressen att välja sida blir allt större. Har inte upplevt det så tydligt än här nere i skogarna där...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 661
Senast: Jessica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Prova på trav
  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp