Bukefalos 28 år!

Skillnader

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Skillnader

Vinner ni något på att envisas med eran kritik i ARtrådar? Eller den bättre frågan är kanske: förlorar ni något på att släppa det?


Eller är det bara jag som ser en tydlig skillnad på vad ni svarar på och vad jag frågar efter? :o

Du är ju så inriktad på att det klassiska ridkonstforumet enbart är till för de som rider AR, därför greppar du nog inte svaren du fått.

Jag svarade på din fråga redan på första sidan och tycker att Trix har gett ett bra svar i inlägg 97 här.
 
Sv: Skillnader

Det är din åsikt att det bara fungerar i teorin. De som vet att det funkar i praktiken har ju en annan åsikt. Kan man inte få ha olika åsikter?
Vi har ju alla olika erfarenheter i grunden och är på väldigt olika nivåer i ridning. Självklart har man då olika åsikter.

Det är även min åsikt, eftersom inget annat nånsin visats....Skaparen, de som ska vara kända tränare, som t o m beskriver sej själva som framstående, som har filmer utvalda för att visa inriktningen. Nej det visar allt samma sak. Men ändå envisas du bla med att det finns annat. :confused:
HUR ska jag då kunna tro annat än att irl är det karismatiska personer som får publiken att se kejsarens nya kläder, när kejsaren egentligen är rätt naken.....

Om ALLA filmer av AR på hela nätet visar något som inte ens ni kan stå upp för och säga WOW till och förklara för oss andra vad ni ser som är så bra, ja vad ska man tro:confused: T o m ni säger att nej det är inte något vidare....MEN irl så är det så fantastisk kvalitet på ridningen:cool:

Är det inte ens liiiiite märkligt?:confused:

Jag diskuterar inte nu enskilda användares filmer för som du säger alla är vi olika och på olika nivå så det vore inte alls rättvist, lika lite som att visa mej som exempel på klassisk dressyr:rofl:

Men företrädarna:confused: Vem ska visa om de inte kan:confused:
 
Sv: Skillnader

Ska man kunna jämföra filmer ska det ju vara filmer som visar någorlunda liknande situation. En rörelse som uppvisas som "klar" och bra eller en rörelse som håller på att tränas in.




Det är din åsikt att det bara fungerar i teorin. De som vet att det funkar i praktiken har ju en annan åsikt.

Jag vill inte gå tillbaka till något som jag känner begränsar mig,


Det finns exakt sådana filmer i tråden om samling/bäriget, men så du inte missar dom i den långa tråden kan jag lägga in dom igen.

De här representerar inriktningarnas främsta ryttare som utför liknande saker på hästar som har kommit lika långt inom respektive inriktning. Den första är AR och den andra är enligt utbildningskalan.

http://www.youtube.com/watch?v=C6uKeWJGjf0&feature=related



http://www.youtube.com/watch?v=LSLzVt5fT6I
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnader

Du är ju så inriktad på att det klassiska ridkonstforumet enbart är till för de som rider AR, därför greppar du nog inte svaren du fått.

Jag svarade på din fråga redan på första sidan och tycker att Trix har gett ett bra svar i inlägg 97 här.

Jag har uppfattat Lizans inlägg utifrån synen att klassiska ridkonstforument INTE är till enbart för de som "rider AR" och hon just därför ifrågasätter AR-kritik i alla trådar.

Kanske läser jag inläggen utefter mitt perspektiv och läser in mina åsikter.... jag vet inte. Bara Lizan kan svara på det.
 
Sv: Skillnader

Jag har uppfattat Lizans inlägg utifrån synen att klassiska ridkonstforument INTE är till enbart för de som "rider AR" och hon just därför ifrågasätter AR-kritik i alla trådar.

Kanske läser jag inläggen utefter mitt perspektiv och läser in mina åsikter.... jag vet inte. Bara Lizan kan svara på det.

Som jag ser på saken, så uppkommer faktiskt AR-kritiken främst för att oavsett ämne och vinklingar, så ploppar det alltid upp någon AR-frälst och vill ha med den inriktningen på ett hörn. :crazy:

Ger man sig in i leken, får man leken tåla

Jag är definitivt ingen stjärna på att rida, men däremot är jag öppen för input.
Så den dagen de som förespråkar AR kan ge mig vettiga, logiska skäl till hur och varför, är jag beredd att analysera och kanske t o m prova.
Men så länge det endast visas ridning som inte stämmer, hästar som inte är harmoniska och sammansatta och det bara hänvisas till att "ridningen är bättre i verkligheten än på film", samt att ingen av anhängarna/utövarna verkar ha grundförståelse för hästens biomekanik och utveckling, så kommer jag att ifrågasätta tekniken och nyttan.
 
Sv: Skillnader

Som jag ser på saken, så uppkommer faktiskt AR-kritiken främst för att oavsett ämne och vinklingar, så ploppar det alltid upp någon AR-frälst och vill ha med den inriktningen på ett hörn. :crazy:

Ger man sig in i leken, får man leken tåla

Jag är definitivt ingen stjärna på att rida, men däremot är jag öppen för input.
Så den dagen de som förespråkar AR kan ge mig vettiga, logiska skäl till hur och varför, är jag beredd att analysera och kanske t o m prova.
Men så länge det endast visas ridning som inte stämmer, hästar som inte är harmoniska och sammansatta och det bara hänvisas till att "ridningen är bättre i verkligheten än på film", samt att ingen av anhängarna/utövarna verkar ha grundförståelse för hästens biomekanik och utveckling, så kommer jag att ifrågasätta tekniken och nyttan.


Bortsett från allt annat i desa trådar så är du en skrivartalang Trix. Du skriver så otroligt lättfattligt!

:bow:
 
Sv: Skillnader

För dig kanske det inte innebär gråt eller tandagnisslan (det trodde jag inte heller), tyvärr gör det det för många av de du "diskuterar" med.

Vilket liksom är hela min poäng.
 
Sv: Skillnader

Jag greppar precis vad ni säger. Och jag anser inte att KR ska vara till för bara AR (varför skulle jag det?) inte heller anser jag att AR ska få gå okritiserat. Jag håller som sagt med er i sak när det gäller mycket av det ni säger, det är metoderna jag undrar över.

Men när jag har tid i eftermiddag ska jag läsa de tidiga inläggen, för jag har inte läst vad du skrivit tidigt i tråden.
 
Senast ändrad:
Sv: Skillnader

Tycker inte du ska kasta sten i glashus heller eftersom jag har sett en del av dina debatter på hantering du brukar försvinna när det blir alltför uppenbart att du är ute och cyklar..

Jag lägger ner när jag anser att jag inte kommer längre i diskussionen...eller när jag anser att ämnet är uttömt...jag har helt enkelt inte tid eller lust att fortsätt längre då.

En diskussion (för mig) är inte en tävling i vem som har rätt eller vem som kan bäst eller vem som orkar diskutera längst....och/eller att den som har sista ordet har vunnit...utan en diskussion måste ge något tillbaks...oavsett om man har olika åsikter...annars kan det faktiskt vara. Det är trots allt bara ett forum på internet.

Du tycks vara av den åsikten att om man har en annan åsikt än dig, då är man korkad, drar man den åsikten vidare och vidhåller den, då är man ännu mer korkad, lägger man ner diskussionen då tolkar du det som en "svaghet" och att du har "vunnit"...personligen tycker jag inte att det ger särskilt mycket att diskutera i ett sånt klimat...oavsett ämne...och det finns tyvärr fler användare som kör samma race som dig...
 
Sv: Skillnader

Jag lägger ner när jag anser att jag inte kommer längre i diskussionen...eller när jag anser att ämnet är uttömt...jag har helt enkelt inte tid eller lust att fortsätt längre då.

En diskussion (för mig) är inte en tävling i vem som har rätt eller vem som kan bäst eller vem som orkar diskutera längst....och/eller att den som har sista ordet har vunnit...utan en diskussion måste ge något tillbaks...oavsett om man har olika åsikter...annars kan det faktiskt vara. Det är trots allt bara ett forum på internet.

Du tycks vara av den åsikten att om man har en annan åsikt än dig, då är man korkad, drar man den åsikten vidare och vidhåller den, då är man ännu mer korkad, lägger man ner diskussionen då tolkar du det som en "svaghet" och att du har "vunnit"...personligen tycker jag inte att det ger särskilt mycket att diskutera i ett sånt klimat...oavsett ämne...och det finns tyvärr fler användare som kör samma race som dig...

:bow:

IngelaH, som precis fick slut på chips...
 
Sv: Skillnader

Fast VI brukar ju fortsätta diskussionen sinsemellan och tillsammans med någon ihärdig AR själ och det brukar faktiskt sluta med en tvärvändning och att vi menar samma sak ändå..(iallafall just den dagen) Har väl hänt 100ggr nu :rofl:

Intressant dock att du drar upp fenomenet, men genom sig själv känner man andra heter det ju :idea:
 
Sv: Skillnader

KL

Hade verkligen inte tänkt att vara med i denna tråden, brukar inte lägga mig i AR-trådarna eftersom MIN personliga åsikt är att dom oftast blir rätt trista...:D Med tjat hit o dit om vilket ben som kom först, dvs hönan eller ägget o sånt roar inte mig...:angel:

MEN jag läser en hel del av det som skrivs, har läst hela denna tråden och det som även varit uppe på dressyrforumet är ju hur det kommer sig att DÄR får man alltid en uppsjö av svar, filmer, bilder och argument om man ställer en fråga medan jag faktiskt måste hålla med flash att varje gång man ber om "bildbevis" för att AR eller nån annan alternativ väg är bättre eller iaf på ngt sätt bra, då ignoreras de frågorna eller hänvisas till en kurs...

Så lizan, BigganL o ni andra som undrar varför flash inte slutar fråga, ställ istället frågan varför får hon aldrig några svar?
Mitt svar på den frågan är: för det finns inga svar för AR fungerar inte, utan är som nån annan tidigare sa, en genväg för den som inte vill lägga ned det riktiga arbetet men ändå rida krumelurer.
 
Sv: Skillnader

För dig kanske det inte innebär gråt eller tandagnisslan (det trodde jag inte heller), tyvärr gör det det för många av de du "diskuterar" med.

Vilket liksom är hela min poäng.

Om nån gråter över vad okända personer på ett internetforum skriver så har dom allvarliga problem tycker jag och dem löser de nog lämpligast hos en terapeut eller så kanske, inte på buke. Då får man faktiskt ta och funder över ett och annat. Det har inte ett dugg varken med mej eller nån annan bukeanvändare att göra i så fall det förstår nog du också om du tänker efter lite.
 
Sv: Skillnader

KL

Så lizan, BigganL o ni andra som undrar varför flash inte slutar fråga, ställ istället frågan varför får hon aldrig några svar?
Mitt svar på den frågan är: för det finns inga svar för AR fungerar inte, utan är som nån annan tidigare sa, en genväg för den som inte vill lägga ned det riktiga arbetet men ändå rida krumelurer.

Ja det blir min slutsats också, men jag tycker att jag genom att fråga hela tiden ger nya chanser för anhängare att bevisa att jag har fel:confused::cool:


Fiador: Jag har aldrig nånsin kallat dej korkad, bara okunnig och det är en helt annan sak, Det kan ju bero på dina svar, jag känner dej inte s¨å jag har bara dina bukesvar att gå efter. Det har gällt det ena och andra bla repgrimmor och där var det väl knappast bara jag som ansåg att du var totalt ute och for, eller hur? Du får också gärna motbevisa mej men än har du inte gjort det. Varken ang ridning eller hantering, tyärr.
 
Sv: Skillnader

Om alla AR-utövare gör en pudel och skriker - OK. Vi har feeeeeeeeeeeeel. Förlåt! Skulle det göra skillnaden? Är det målet? Eller vad är målet annars? Jag håller med om Moment 22. Var och en är salig i sin tro. Om man ska gå djupare i det räcker det inte med saklighet och logik. Det är mer fråga om filosofi och grundsyn.

Klassisk dressyr är INTE (bara) AR. Men för/emot AR kommer upp i varenda j-a tråd! Oavsett ämne.

Vad menar du förresten med "alternativa vägar"? Alternativ till vad?
 
Sv: Skillnader

Det är din tolkning som du får stå helt för själv, den säger kanske mer om dej, eftersom vi inte känenr varandra alls, eller hur?
ja sjlvklart står jag för hur jag uppfattar dig, men det är ju flera som uppfattar likadant så det kanske är något att tänka på. Inte menat som någon kritik utan bara för att undvika missförstånd.
Du har knappast bidragit till några klargöranden när det gäller konkreta frågor, så ja irriterande men mest talande tycker jag.
När jag får konkreta frågor så svarar jag på dem. Mer är ju svårt att göra.
 
Sv: Skillnader

..//lägger man ner diskussionen då tolkar du det som en "svaghet" och att du har "vunnit"...//

Ser vi några mönster här kanske? Tävlingsmänniskor / Icke tävlingsmänniskor?
Jag gillar personligen inte begreppet "tävlingsdressyr" i en vissa sammanhang eftersom jag tycker det används för att fördumma seriösa hästmänniskor som tävlar - också. Men - jag noterar skillnaden i sättet att argumentera.
 
Sv: Skillnader

Som jag ser på saken, så uppkommer faktiskt AR-kritiken främst för att oavsett ämne och vinklingar, så ploppar det alltid upp någon AR-frälst och vill ha med den inriktningen på ett hörn. :crazy:
Det håller jag med om, men vad mycket lättare det vore om inte namn på ridningen skulle slängas med. Då kunde vi prata ridning helt enkelt utan att sätta ett specifikt namn på det.

Så den dagen de som förespråkar AR kan ge mig vettiga, logiska skäl till hur och varför, är jag beredd att analysera och kanske t o m prova.
Kan du inte strunta i vad det kallas utan bara prova en bra tränare istället.
Men så länge det endast visas ridning som inte stämmer, hästar som inte är harmoniska och sammansatta och det bara hänvisas till att "ridningen är bättre i verkligheten än på film", samt att ingen av anhängarna/utövarna verkar ha grundförståelse för hästens biomekanik och utveckling, så kommer jag att ifrågasätta tekniken och nyttan.
Men det finns ju många att se på som rider med hästar som hänger ihop och är harmoniska. Fattar faktiskt inte hur du kunnat missa det, men samtidigt så undrar jag hur det kan hänga ihop med just AR, det du skriver. Om jag ser en bild eller en film på en häst som jag tycker ser väldigt välriden ut så inte 17 frågar jag mig hur ryttaren tränat eller vilken inriktning denne tillhör. Jag nöjer mig med att tycka om vad jag ser. Jag tycker lika mycket om att se en tävlingshäst i härlig form som en AR häst i härlig form. Är det bra så är det bra liksom.
FÖ så är jag övertygad om att den ryttare eller tränare som inte har hyftad kunskap om hästens fysiologi och mekanik inte kan komma särskilt långt oavsett vilken inriktning denne ägnar sig åt.
Det blir lite komiskt när alla som ägnar sig åt ett sätt att träna klumpas ihop som om de vore lika och gjorde likadant. Så ser ju inte verkligheten ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Befinner mig i ett hästsverige där pressen att välja sida blir allt större. Har inte upplevt det så tydligt än här nere i skogarna där...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 661
Senast: Jessica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp