Skimmelknutor

Du har redan fått en massa svar men jag lägger till att min skimmel, som fick somna in vid 15 års ålder pga in pga hälta, hade en enda liten liten knuta under svansroten och inga andra. Tycker det ser väldigt mycket ut på din häst, och potentiellt smärtsamt eftersom hon har stora knutor på själva analöppningen.
 
Hon såg ut så här när jag köpte henne 2020, så troligtvis svart (eller, man kan kanske inte tänka så?). Okänd stam. I papperna från Frankrike står det rouan (konstantskimmel), vilket dock inte stämmer.
Visa bifogad fil 135575

Nä, tyvärr går det inte att säga när de hunnit bli såpass ljusa. Sådär såg tex mina welshar ut och bägge var födda fux. Men jag tror ändå att hon är heterozygot, så det verkar väldigt ovanligt med så mycket knölar redan. :(
 
Jag har haft en skimmel med väldigt mycket melanom. Fick ta bort henne vid 8 års ålder. Då hade jag opererat henne vid 6 års ålder då hon hade en knöl på ögonlocket. På henne växte knölarna som mest i vartannat års intervaller, dvs vartannat år lite mindre tillväxt och vartannat år mer tillväxt. När hon togs bort hade hon melanom i munnen som gick sönder när hon tuggade.
 
Det låter som hon har ganska stora knutor ( upp till 4 cm) för sin rätt unga ålder (11år), men det är ju inte ovanligt att det är så och de klarar sig bra ändå länge. Det varierar ju väldigt mycket om och hur mycket problem det blir med knutorna. Vad jag har hört så finns det ingen fullständig metod, typ PET-scan som man gör på människa, som visar alla melanom som finns i kroppen. Främst buken är ju svår att undersöka, och där kan de finnas också.
Jag har hört om någon form av "vaccin" som används på skimlar med växande knölar, och de få anekdotiska fallen jag träffat så har det i alla fall gjort att knölarna inte vuxit mer. Hur detta går till och hur vanligt förekommande det är att använda detta vet jag inte. Däremot har djurägarna sagt att det är dyrt, och man måste prata med försäkringsbolaget om de tar det eller inte. Har hästen då reservation mot skimmelknutor så får man ju betala själv.
Själv hade jag ett sto med knutor i käkvinkeln vid halsen redan när hon var i din hästs ålder som lever fortfarande och används, en bra bit över 20 år gammal.
Jag har vaccinerat en mot skimmelknölar. Man tar 4 sprutor första året, varje spruta kostar 7000:- och sen en spruta om året. Försäkringen täckte de 4 första sprutorna och sen har jag betalat själv årligen.
 
Nä, tyvärr går det inte att säga när de hunnit bli såpass ljusa. Sådär såg tex mina welshar ut och bägge var födda fux. Men jag tror ändå att hon är heterozygot, så det verkar väldigt ovanligt med så mycket knölar redan. :(
Är det ”bättre” med heterozygot i detta sammanhang? Jag har ju två skimlar, hur vet jag om det är heterozygota?
 
Jag skulle också kolla med veterinär. Hade en PRE i stallet som var äldre men många knutor i rumpan. De sprack ibland. Han fick sen kolik pga bukhinneinflammation men vet inte om det hade nåt med knutorna att göra.
 
Är det ”bättre” med heterozygot i detta sammanhang? Jag har ju två skimlar, hur vet jag om det är heterozygota?
Ja, dubbel upplaga (homozygot) ökar risken. Du kan färgtesta hos SLU. Om endast ena föräldern är skimmel är avkomman garanterat heterozygot. Om jag minns rätt nämner de lite angående detta i SWB avelspodden avsnitt 74, bla att risken verkar öka om de är födda svarta vs bruna.
 
Ja, dubbel upplaga (homozygot) ökar risken. Du kan färgtesta hos SLU. Om endast ena föräldern är skimmel är avkomman garanterat heterozygot. Om jag minns rätt nämner de lite angående detta i SWB avelspodden avsnitt 74, bla att risken verkar öka om de är födda svarta vs bruna.
tack! Båda mina har en skimmel-förälder och båda föddes bruna.
 
Ja, heterozygota skimlar är bättre och bäst är om de dessutom har ett agoutianlag.

Om ena föräldern inte är skimmel så är avkomman alltid heterozygot.
Grundfärgen ger ingen skillnad på risken för melanom, är fortfarande 85% risk för melanom vid 15 års ålder, högre/tidigare för homozygota skimmlar.
Alla hästar har agouti, frågan är om det är dominant eller recessivt :)
 
Grundfärgen ger ingen skillnad på risken för melanom, är fortfarande 85% risk för melanom vid 15 års ålder, högre/tidigare för homozygota skimmlar.
Alla hästar har agouti, frågan är om det är dominant eller recessivt :)

Inte enligt senaste forskningen jag hörde (och som @Murray hänvisar till ovan).

Jag har fått lära mig att aa är icke-agouti, därav att jag formulerar mig så. Dvs om hästen har det anlag som minskar utbredningen av svart så minskar även risken för skimmelknölar.
 
Inte enligt senaste forskningen jag hörde (och som @Murray hänvisar till ovan).

Jag har fått lära mig att aa är icke-agouti, därav att jag formulerar mig så. Dvs om hästen har det anlag som minskar utbredningen av svart så minskar även risken för skimmelknölar.
Jag har lärt mig samma (även om det väl inte finns några garantier, mitt sto är född brun).
 
Inte enligt senaste forskningen jag hörde (och som @Murray hänvisar till ovan).

Jag har fått lära mig att aa är icke-agouti, därav att jag formulerar mig så. Dvs om hästen har det anlag som minskar utbredningen av svart så minskar även risken för skimmelknölar.

Jag har lärt mig samma (även om det väl inte finns några garantier, mitt sto är född brun).
Jag hittade något om det, men det var så många specifika genetiska termer att jag inte förstår det fullt ut. Har ni någon länk på infon om agouti?

Nån studie jag hittade så sa de att agouti gjorde så liten skillnad att de slutade studera det sammanhanget vidare.
 
På vilket sätt kommer det märkas om den vid analöppningen ger problem? (dvs vilka symptom är det man ska hålla utkik efter)
De knutor som finns direkt under huden kan du märka. Men du har inte den minsta aning om hur det ser ut inne i kroppen.
Jag har haft en ponny som hade knutor i huden och den fick vi ta bort för hon fick tumörer som störde andningen.

Att sälja är nog helt otänkbart, du vet ju inte alls vad kommande ägare gör med sin sjuka häst?

Om det var min häst skulle jag behålla (eller ta bort) och kolla allmäntillstånd. Se om hästen har några bekymmer med rörelser, andning, urin eller avföring. Eller om den är allmänt "off".
 
Jag hittade något om det, men det var så många specifika genetiska termer att jag inte förstår det fullt ut. Har ni någon länk på infon om agouti?

Nån studie jag hittade så sa de att agouti gjorde så liten skillnad att de slutade studera det sammanhanget vidare.
Vet du om det är någon skillnad om hästen är flugskimmel? Min förra häst var det och han hade inga knölar alls. Jag tänker att en flugskimmel har mer färg än en vanlig skimmel och det kanske har skyddande effekt.
 
Vet du om det är någon skillnad om hästen är flugskimmel? Min förra häst var det och han hade inga knölar alls. Jag tänker att en flugskimmel har mer färg än en vanlig skimmel och det kanske har skyddande effekt.
Det är mer troligt att din häst var heterozygot skimmel, en skimmelgen, om den var flugskimmel. Om jag har förstått det rätt så är prickarna pigmentceller som återfått förmågan att producera pigment. Får dock inte glömma att bara för att inga knölar syns så finns de ej utan de kan ha dem på insidan istället.
 
Jag tror att det är vanligare än man tror. Men det är ju själva problemet. Vi märker ju bara de som ger symptom. De kan ju ligga stilla där och inte växa, likaväl som de är stilla länge på ytan. Växer de på ytan finns det väl risk att det finns någon invärtes som växer, men denna märks först när den ger något symptom.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
296
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 024
Senast: JohannaB
·
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 357
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 214
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp