Bukefalos 28 år!

Skimmeltravare

Sv: Skimmeltravare

Fel, fel. Han är en avblekbar skimmel. Inte svartskimmel, det är ett helt annat anlag som inte kommer från Torg. Torg är ingen konstanskimmel och kan heller inte ge det anlaget.
Så här ser en svartskimmel ut
BlGPB.jpg
 
Sv: Skimmeltravare

Han är registrerad svartskimmel i papperna & på STC

Har bara ägt han sen Jan -04

Ludmilla Torg hans mamma är numera helvit. Köpte shakopee direkt av uppfödarna & hon var brunskimmel från början.

Men föds inte svartskimmlarna mörka och vitnar med åren. Eller dom föds som sk. konstantskimmlar. Eller dom ljusnar direkt när dom tappar fölpälsen?

Jag har jättedålig koll på skimmlar och deras anlag, snubblade över min grabb och blev förälskad...
 
Senast ändrad:
Sv: Skimmeltravare

lånar knapp

Jag (som inte vet ett dugg om travare) satt och tittade på ett lopp häromdan, och det slog mig att knappt en enda av de hästar som var med hade några vita tecken? Varken i ansikte eller på benen. Var det bara en slump, eller är det så att travare generellt har färre tecken än tex halvblod?
 
Sv: Skimmeltravare

Ja, generellt är det nog så att travare har få tecken. På senare år har det blivit vanligare, även om "brun utan tecken" fortfarande är ganska vanligt bland travare... :D
 
Sv: Skimmeltravare

Känner en tjej vars morfar importerade Torg och Potok mfl Orlovtravare från Ryssland. Dom hade massor av ston också, och uppfödning. Ska se om jag kan intressera henne för den här tråden!/T_B
 
Sv: Skimmeltravare

Dom kan skifta i färg, men ljusnar inte. Inte speciellt mycket iaf. Konstanskimlar föds som skimlar.
Benämningen är fel, svartskimmel är en konstanskimmelfärg. Den avblekbara varianten heter skimmel född svart eller liknande.
Titta på Tap In, han är en äkta brunskimmel. Han kommer aldrig att bli vit utan behålla sin färg. Hade han däremot fötts brun och bleknat till vitt med åren så hade han inte varit brunskimmel utan skimmel eventuellt med tillägget född brun.

Det är tyvärr vanligt att STC och andra inte kan dom rätta benämningarna. Fortfarande används albino som benämning på hästar med blå ögon, trots att hästar inte kan vara albino.
 
Sv: Skimmeltravare

MissFideli skrev:
Dom kan skifta i färg, men ljusnar inte. Inte speciellt mycket iaf. Konstanskimlar föds som skimlar.
Benämningen är fel, svartskimmel är en konstanskimmelfärg. Den avblekbara varianten heter skimmel född svart eller liknande.
Titta på Tap In, han är en äkta brunskimmel. Han kommer aldrig att bli vit utan behålla sin färg. Hade han däremot fötts brun och bleknat till vitt med åren så hade han inte varit brunskimmel utan skimmel eventuellt med tillägget född brun.

Det är tyvärr vanligt att STC och andra inte kan dom rätta benämningarna. Fortfarande används albino som benämning på hästar med blå ögon, trots att hästar inte kan vara albino.
där ser man, man lär sig nåt nytt avrje dag ju ;) jag trodde alla djur kunde vara albino :D :o
 
Sv: Skimmeltravare

Tja, det har jag lärt mig den hårda vägen här på Buke att så är inte fallet. På hästar är det tydligen en letal "defekt".
 
Sv: Skimmeltravare

Vad synd att dom inte skriver rätt färg på hästen på STC. :mad:

Får se vad passkontrollanten säger när hon kommer i Januari. Antagligen blir han gråskimmel i passet. Bilderna jag sett på svartskimmel stämmer inte på min pålle som STC har reggat han som.
Plus jag var inne på biblioteket & tittade i boken "hästens färger" när jag hade en stund över innan idag.
Mycket intressanta saker & jag blev betydligt klokare ang just skimmelfärgerna.

Ps. jag har fått erbjudande att ta över ett sto, hennes åring är efter Tap In och ägaren hoppades på ett skimmelföl. Tyvärr så blev det brunt.. Han var ganska så besviken :p

Mvh spirit
 
Sv: Skimmeltravare

Hej!
Jag har en skimmel travare som är dräktig. :love:
Alltså kommer om ca 6-7 års elitlopps vinnare vara skimmel. :banana:
Hon heter papida syskon och mamma är ochså skimmlar.
Hel bror Papidox skimmel
Mor Flexoprinta skimmel
Mormor Hotina skimmel
Mormors mor Cabra skimmel
Skimmel anlagen kommer från TORG (SU)
MVH Linnea :p
 
Sv: Skimmeltravare

Nu har passkontrollanten varit ute, han är Gråskimmel enl henne men när jag fick hem passet så stod det ändå svartskimmel.. :confused:

Hur skall dom ha det egentligen?
iofs. blev han ändrad till valack från hingst = något positivt. :smirk:
 
Sv: Skimmeltravare

Mitt varmblod heter Image Wodd och är e Gransäter och u Anna Wood, Torg var hennes morfar.

Image Wood är 26 år och är brunskimmel....jag är också intresserad av skimlar...särskiljt orlovtravare (som Image Wood) så har ni en sån eller vet något om dem så hör gärna av er!
 
Sv: Skimmeltravare

brun flugskimmel menar jag :crazy: finns en liten bild på min pres :rofl:
 
Sv: Skimmeltravare

Jag har en Tap In dotter som har slutat på travet, hon är skimmel. Det står brunskimmel, men hon är mest grå :-)
Anastasia B.A. heter hon, min prinsessa :bow:
 
Sv: Skimmeltravare

Lånar knappen..... Neon PE finns det en hingst som heter. Svartskimmel e. ABC FREIGHT u. MISS GEORGIA.
ABC FREIGHT är brun och MISS GEORGIA är brunskimmel. Hennes pappa står som skimmel, men sedan är det "bara" brunt i stammen vad jag kan se. Någonstans kommer ju anlaget från, men jag vet inte varifrån.... Neon går tillbaka på ryska hästar på sin moders sida, dock inte torg själv. Denna hingst är dock inte godkänd vad jag vet, utan ägaren har använt honom på egna ston som inte gett några direkta kanoner.
 
Sv: Skimmeltravare

Ååh vad kul! :bump:
Jag har en valack efter Tap In! Hur gammal är din? Min är 6 år. Hur är din i humör och psyke osv. ? Rider du henne? // M
 
Sv: Skimmeltravare

Hej, jag håller med dig om att skimmlar är något speciellt. :D
Jag hade en skimmeltravare...vars mor var skimmel Pia Spin och hennes mamma var Topia som var skimmel och morfar var Torg som också var skimmel.
Pia Spinn Lämnade flera skimmel avkommor: Bella Falby (brunskimmel)det var henne jag ägde, Grade Moulin (brunskimmel) och Sara Falby (svartskimmel).
 

Liknande trådar

Däggdjur Flera gånger, senast nyss, vid tio i ett på natten så är det någon av våra kaniner som skriker. Vi har tre stycken kaniner av...
Svar
11
· Visningar
906
Senast: Efwa
·
IT & mobiler Min gamla yogatimer app fungerar inte i nya luren och jag hittar ingen uppdatering till den, så jag måste hitta en ny. Men hur hittar...
2
Svar
35
· Visningar
846
Senast: Mint
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera hästar slet sig och skenade fritt i somras på Djurgården. En äldre man dog och flera skadades i tumultet. Piteåprofilen som äger...
Svar
0
· Visningar
124
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Inte fler än tre på prisutdelning, uteslutning om du inte startat efter 45 sekunder och inget krav på nosgrimma i dressyr är några av...
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp