Bukefalos 28 år!

#$%## SKIT!!!!!!

Usch, hoppas det ger sig.
Har du brutit fotleden så märker du det garanterat.

Både ja och nej skulle jag säga. Jag trodde bara jag stukat mig rejält. Det hade jag inte :p
Så beror nog på hur illa det är. En kompis gick med bruten fotled tills den läkte "för det är ju bara en stukning". Flera år senare vid en röntgen visade det sig att den varit bruten. :p
 
Ja hjälpligt så jag tror inget är brutet men "går" jag mer än 5 steg så hoppar foten ut led och är trög att få tillbaka.

Kanske ska tillägga att jag är överrörlig dock har jag inte haft några större problem med just fotleder innan.

Knät fick sig en törn också genom att det sträktes till maxläge (vilket för mig är mer än för de flesta andra) men det känns mer instabilt och jag har varit med om det förut.
Förlåt om jag är onödigt petig nu men fotleder går väldigt väldigt sällan ur led utan att vara brutna, och då talar vi om ganska fula frakturer i de flesta fall. När du upplever att foten är ur led är det förmodligen något annat du känner :). Hoppas jag inte lät alltför dryg!!

Fotleder är btw ganska luriga, jättesvårt att spekulera i bruten eller ej på internet
 
Förlåt om jag är onödigt petig nu men fotleder går väldigt väldigt sällan ur led utan att vara brutna, och då talar vi om ganska fula frakturer i de flesta fall. När du upplever att foten är ur led är det förmodligen något annat du känner :). Hoppas jag inte lät alltför dryg!!

Fotleder är btw ganska luriga, jättesvårt att spekulera i bruten eller ej på internet

Ingen fara :D
Jag har rejäl hypermobilitet och mina leder hoppar ur led betydligt enklare än andras. Fördelen är att de även är lättare att få tillbaka :up:
Fotlederna är dock inte mina största problemområden dvs de har varit ur led ngn gång men det är lätträknat.

Inte som knän, höfter, armbågar, handleder och käken som är mina största problem. Och käken urled är helvidrigt :yuck:
 
Ringde vc igår och de ville ta en koll, tyvärr var alla röntgenrider slut så jag skulle ringa idag igen.

Såhär när den akuta smärtan lagt sig kan jag konstatera att knät fått sig en ordentlig smäll, framsida/ utsidan av smalbenet likaså, insidan av ankeln samt hälsenan.

Märkte av en slump igår kväll att ena skinkan tydligen fick enn smäll också men det är.inget som ens märks om man inte råkar komma åt på fel ställe. Det andra tar liksom överhanden.
 
Och om ngn undrar hur farao man lyckas med detta så hade vi tillfälligt byggt en liten trappa genom att lägga två EU-pallar ovanpå varandra. Där stod jag (hjälpte till att flytta en skiva), tappade balansen, tog ett steg bakåt varpå jag trampar igenom den understa pallen, trillar baklänges med foten fastkilad, nerför en slänt.

Skrek så hela byn måste ha hört det tills någon kom och kunde hjälpa mig loss. Benet kändes som en pinne som böjs tills barken börjar spricka.
 
Både ja och nej skulle jag säga. Jag trodde bara jag stukat mig rejält. Det hade jag inte :p
Så beror nog på hur illa det är. En kompis gick med bruten fotled tills den läkte "för det är ju bara en stukning". Flera år senare vid en röntgen visade det sig att den varit bruten. :p

Det låter helt galet för mig :p
Jag har haft tre fotledsfrakturer, ingen av gångerna har jag ens kunnat sätta ner foten.
 
Det låter helt galet för mig :p
Jag har haft tre fotledsfrakturer, ingen av gångerna har jag ens kunnat sätta ner foten.

Nä, jag kunde iofs inte göra det heller. Men trodde ändå att det var en stukning :p Så dumt egentligen, haha.

Min kompis begriper jag inte att hon lyckades gå på den. Den läkte helt åt skogen...
 
Ringde vc igår och de ville ta en koll, tyvärr var alla röntgenrider slut så jag skulle ringa idag igen.

Såhär när den akuta smärtan lagt sig kan jag konstatera att knät fått sig en ordentlig smäll, framsida/ utsidan av smalbenet likaså, insidan av ankeln samt hälsenan.

Märkte av en slump igår kväll att ena skinkan tydligen fick enn smäll också men det är.inget som ens märks om man inte råkar komma åt på fel ställe. Det andra tar liksom överhanden.
Ajajaj, hur har det gått?
Doppar du chipsen i jordnötssmör?
 
Ajajaj, hur har det gått?
Doppar du chipsen i jordnötssmör?

Gick till vc för att åtminstone få det dokumenterat. Kraftig stukning i knät (ev har miniskeln fått stryk också), rejäl svullnad på smalbenet men troligtvis inte brutet, kraftig stukning i fotleden, rejäl smäll på hälsenan samt sår på ankeln.

Enligt läkaren hade jag en faslig tur som inte råkade värre ut. Jag dröm ansåg möjlig ha otur. Lite skillnad på perspektivet. :p

Hade svårt satt gå hela föra veckan då benet vek sig hipp som happ. Två morgnar kunde jag inte stödja på foten heller. Det börjar dock kännas bättre.
 
Men dom har inte röntgat dig?

Min sambo lyckades hoppa ner från en 3 m hög grind (mitt i natten och ja, alkoholm kan ha varit inblandat). Hans fot svullnade och gjorde rätt ont, men den var "gångbar". Åkte in efter 2 dagar, röntgade - blev hemskickad för att 2 dagar senare få ett samtal från ortopeden som tyckte att "oops, vi missade visst ett litet brott"...

Han hade rosa gips i 6 veckor - sååå fint :-).

Själv höll jag på att vrida loss foten på en EU-pall. Jag skulle bara vända, så försvann foten ner i ett av hålen och där satt jag och ropade på hjälp att komma loss - för foten hamnade bakom mig och minsta rörelse gjorde tokont.

Aldrig mer klättra på EU-pallar, nånsin! :-)

/L

Gick till vc för att åtminstone få det dokumenterat. Kraftig stukning i knät (ev har miniskeln fått stryk också), rejäl svullnad på smalbenet men troligtvis inte brutet, kraftig stukning i fotleden, rejäl smäll på hälsenan samt sår på ankeln.

Enligt läkaren hade jag en faslig tur som inte råkade värre ut. Jag dröm ansåg möjlig ha otur. Lite skillnad på perspektivet. :p

Hade svårt satt gå hela föra veckan då benet vek sig hipp som happ. Två morgnar kunde jag inte stödja på foten heller. Det börjar dock kännas bättre.
 
Gick till vc för att åtminstone få det dokumenterat. Kraftig stukning i knät (ev har miniskeln fått stryk också), rejäl svullnad på smalbenet men troligtvis inte brutet, kraftig stukning i fotleden, rejäl smäll på hälsenan samt sår på ankeln.

Enligt läkaren hade jag en faslig tur som inte råkade värre ut. Jag dröm ansåg möjlig ha otur. Lite skillnad på perspektivet. :p

Hade svårt satt gå hela föra veckan då benet vek sig hipp som happ. Två morgnar kunde jag inte stödja på foten heller. Det börjar dock kännas bättre.
Auch låter väldigt smärtsamt.
Alltid bra att ha det dokumenterat.
 
Men dom har inte röntgat dig?

Min sambo lyckades hoppa ner från en 3 m hög grind (mitt i natten och ja, alkoholm kan ha varit inblandat). Hans fot svullnade och gjorde rätt ont, men den var "gångbar". Åkte in efter 2 dagar, röntgade - blev hemskickad för att 2 dagar senare få ett samtal från ortopeden som tyckte att "oops, vi missade visst ett litet brott"...

Han hade rosa gips i 6 veckor - sååå fint :-).

Själv höll jag på att vrida loss foten på en EU-pall. Jag skulle bara vända, så försvann foten ner i ett av hålen och där satt jag och ropade på hjälp att komma loss - för foten hamnade bakom mig och minsta rörelse gjorde tokont.

Aldrig mer klättra på EU-pallar, nånsin! :-)

/L

Nej de har inte röntgat. Läkaren sa att var det inte helt bra inom 14 dagar skulle jag återkomma. 14 dagar är idag så är det inne bra nästa vecka får jag ta mig dit igen.

Är mest orolig över knät också undrar jag hur länge smalbenet ska ha en varm, hård svullnad :confused:
 

Liknande trådar

Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
763
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 046
Senast: Keb71
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 299
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp