Skönhetstips!

caroline_lu

Trådstartare
För att göra hästen extra fin inför tävling. Tex. klippa kronranden, babyolja osv.


Har ni något/några bra skönhetstips att dela med er av :bump:
 
Sv: Skönhetstips!

Har du vit häst isf använd potatismjöl och rör runt lite i pälsen med det, sen borsta bort det funkar.
 
Sv: Skönhetstips!

Smart tråd :idea:
Man kan smörja in hovarna med matolja så glänser de :D
 
Sv: Skönhetstips!

funkar detta även på en häst med bläs?
 
Sv: Skönhetstips!

Om hästen har mkt päls så ser det snyggt ut att klippa kronranden. Sen kan man väl ha lite babyolja vid ögonen samt näsborrarna(?)..
Det där med matolja vet jag inte riktigt..Ser snyggt ut precis när man tar på det men sedan så fastnar det ju massor smuts på hovarna.
 
Sv: Skönhetstips!

Jag brukar se till att klippa man och svans. Även där tränset ska ligga=)
 
Sv: Skönhetstips!

har man en häst med tunn svans Kan det vara fint om man flätar den dagen innan, så att den är vågig till tävlingen. Men det är ju personlig smak, om man tycker det är snyggt eller inte.

Jag tänker som sagt på att ha hästen "väl friserad/ ny friserad" till tävling, så gott jag kan.

Helst en dusch dagen innan med, så den är ren o fiin:D

Allmänt att man har en ren häst/utrustning.

:D
 
Sv: Skönhetstips!

Jag tycker det är snyggt att dagen innan blöta manen och fläta så blir manen lockig på tävlingsdagen. gjorde jag till förra tävlingen och det höll typ i 5 dagar :)
 
Sv: Skönhetstips!

Ryktar lite. Klipper manen bakom öronen o kortar svansen om det behövs. segerfläta i manen.

klart :D
 
Sv: Skönhetstips!

jag hittar inte den "gamla" tråden med MASSOR av tips ! nån annan som har hittat den? ?? Skriv då!
 
Sv: Skönhetstips!

Hehe.. jag trodde inte man gjorde såna saker längre... märks att man varit "borta" ett tag...
Mitt tips är Håll hästen kortklippt, då behöver man inte frisera kronränder som för övrigt ser löjligt barnsliga ut när de är klippta. (min smak) Det går inte att få snyggt enligt mig.

En rentorkad näsa ser ju väldigt fint ut. Barnolja är inte bra om det är solsken ute. Hästen kan bränna sig på näsan. Ta lite sollotion istället. Kletar inte hälften så mkt och dammet fastnar inte lika lätt. Finns speciella vaselin på arabställen också...

Olja hovar är syggt- på ny tvättade hovar dagen innan. Kleta inte in ngt samma dag- dessutom, hur kul är det när man ska brodda??? Man kan ta ett väldigt tunnt lager med fett och torka av överflöd med handdukom man verkligen vill ha lite extra glans.

Fuktig disktrasa är det bästa sättet att få hästen stövfri. Rugga gärna upp smutsen före med en ordentlig massagerunda med ryktskrapa först.

En riktigt rak, tjock svans som är helt rakt avklippt nertill är det fräschaste som finns. Naturligtvis full med pälsglans så att den "rinner" mellan fingrarna.

Om hästen har spretig man eller man ska knoppa. Ta gärna lite skum, vax eller gele för att den inte ska spreta. Absolut inte för mkt om du inte ska knoppa. Fungerar med resterna av sollotionen också....

Men oftast så ser hästen finast ut när den är så naturell som möjligt... Man kan inte fuska en häst "fräsch" om den inte har bra förutsättningar för det. Bra mat mm mm.

Utrustningen ska såklart vara ren, mjuk och glansig. Den sista touchen kan man fixa med ett tunnt lager fett precis innan tävling. Men för guds skull, se till att få bort det innan nästa lager kommer på. Har hjälpt så mkt folk med deras hästar och nästan alla har kletiga äkliga saker som man blir helt skitig av att bara tränsa med- för att de putsas varje dag..... Suck.... Jovisst är det bra att putsa. Men man kan inte kleta på mer innan man har tvättat bort det gamla. (Jag diskar mina saker innan jag smörjer in dom igen)
Har alltid fräscha saker... *peppar, peppar*

Vilken moraltant jag blev... Men varför inte berätta om alla tips jag fått genom åren.
 
Sv: Skönhetstips!

Cowboy magic i svansen blir superblankt och mjukt. Ett plus om hästen är fjantig för sprejljud.
 
Sv: Skönhetstips!

detta gör jag:

*ryckta, ryckta o ryckta så det glänser
*tvättar svansen o massor av glansspray (vågig är den naturligt så det blir ingen fläta)
*tvättar strumpor o bläs så de blir ordentligt vita
*torkar näsa, ögon o rumpa...
*klipper svansrot, svans o kronrand
*knoppar manen
*putsar upp utrustningen
 
Sv: Skönhetstips!

usch, de låter hårt , själv är de schampoo & vattenslangen som gäller :D
 

Liknande trådar

Dressyr Någon mer än jag som följer tävlingarna? Jag hejar ju lite extra på Hollands Fergusonavkommor, får hoppas på min största favorit...
Svar
12
· Visningar
1 292
Senast: Fiorano
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 323
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
607
Senast: tuaphua
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 340
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp