Skönhetstips!

Sv: Skönhetstips!

Ja? jag har ett från Willab som ger en fin, glansig yta. Dock vet jag inte hur pass du vill ha..
Det borde ju funka om man oljar 2 dagar innan tävling? :)
 
Sv: Skönhetstips!

Man KAN använda ngn form av olja, t.ex. matolja / olivolja, men tänk på att i längden så löser detta upp sömmar i utrustningen
 
Sv: Skönhetstips!

Hmm okej. Tycker itne det håller sig fint emd läderbalsam.
Men finns det något liksom som VERKLIGEN ger glans just för
tävlingsdagen?

Läderbalsam använder jag ju till vardag.

jag använder Stubbens produkter, deras Hamonol-fett gör lädret jättemjukt, och superglansigt om du putsar med en trasa efteråt! :D
 
Sv: Skönhetstips!

när vi åker och visar ponnyerna på utställning så klipper vi dom under hakan, bakom öronen, benen, och öronen. Sen tar vi vax längst upp på svansen och lindar den så den blir "smal", låter lindan sitta en natt och under transportsfärden. sen knoppar vi självklart och om dom har nå vita tecken har vi nå vitt pulver som vi blandar med vatten och stryker på, så blir dem kritvita :) vet ej vad pulvret heter. haha. Sen används ju pälsglans flitigt kan jag erkänna, dem blir ju så glansiga och fina då, fast borten används ju mest :D
 
Sv: Skönhetstips!

*rengör alla vita tecken
*rengör utrustning (På h**ks finns speciell rengöring för stigbyglar, bett, spännen sporrar mm )
*rykta hästen väl
*kåda går lätt bort om man gnuggar med lite matolja
*torka rent i hästens öron ögon och näsborrar
*trimma håret runt öron, under huvudet, hovskägg osv.
*Låt inte hästen käka gräs elr morötter innan
 
Sv: Skönhetstips!

För att göra hästen extra fin inför tävling. Tex. klippa kronranden, babyolja osv.


Har ni något/några bra skönhetstips att dela med er av :bump:

Sätter inte i babyolija i pälsen en gång tid. Han var énormt fet i pälsen och tog tre duschar innan han var normal igen...
 
Sv: Skönhetstips!

Skummat tråden. Nån mer än jag som inte klarar av att knoppa när manen är för kort? Vill ha den MINST 10 cm lång, gärna 12-13.

Vad är viktigast; lika tjocka knoppar eller lika avstånd mellan knopparna? Polles man är bra mycket tjockare på mitten än uppåt huvudet/neråt manken.

Egna tips har jag tyvärr inga kvar.. allt verkar redan ha varit upppe. Det jag kan peka lite extra på är vikten av att ha en medhjälpare med som kan gå igenom ekipaget det där lilla sista innan ritten. Bort med gegg runt mule och på bog/ben, rinner hästens ögon lite så se till att torka bort det också. Sista minuten puts av stövlar och nosgrimma. Och sist så drar man över hela hästen med en ren trasa och önskar lycka till!
 
Sv: Skönhetstips!

puttar upp tråden lite... :p

Jag brukar använda kalk på de vita partierna... :D
Ffa. på pissfläckar är detta perfekt.. bara blöta partiet, torka lite så det inte är dyngsurt liksom ;), gnugga in MASSOR med kalk och låt det torka.. sen e det bara att borsta bort när det är tort och hästen är VIT!!

Sen så tvättar jag vita svansar med jodopax... men använd HANDSKAR!! jodopaxen tar evigheter att få bort från hud... :mad:
och om du har ljus häst, var noga så det inte kommer något jodopax i pälsen... det blir gult där... varför nu svansen blir vit av det, kan ja inte svara på, men bra blir det...

(Fråga en som har grisigt skimmel STO... :rofl:)

ingen med mer tips??

kom på en sak till oxå bara..
kan man inte ha vanligt genomskinligt nagellack på hovarna.. tar man ju bara bort med remover utan aceton efter tävl...??
Eller det är farligt??
 
Sv: Skönhetstips!

Jag skulle nog rekomendera genomskinligt hovlack istället. Det är i alla fram framtaget för hästar. :)
 
Sv: Skönhetstips!

Vad är viktigast; lika tjocka knoppar eller lika avstånd mellan knopparna? Polles man är bra mycket tjockare på mitten än uppåt huvudet/neråt manken.

Både och ska det ju så klart vara!! :mad::mad:;)
Du får tunna ur manen på mitten. Det gör ju manen snyggare utsläppt också, tycker jag.

Vi hade en uppvisning på jobbet förra sommaren där vi skulle knoppa hästarna. Min hade precis samma problem med tjockare man på mitten. Eftersom jag inte hann tunna ur ordentligt så fick avståndet mellan knopparna just där bli lite mindre (ändå blev dom knopparna tjockare!) och guuuuud vad jag stör mig på detta när jag tittar på bilderna...sådär ett år senare :cool: Ja, jag är perfektionist.
 
Sv: Skönhetstips!

Grymt bra tråd! Är också ett pälsglansfreak! Min 2:åring och jag gör slut på hur mycket pälsglans som helst, trots att det är "vardagsborstning"! :angel: Men så har hon också redan en riktigt tjock och lockig svans i fuxens alla härliga nyanser! :D (dock halvblodshäst)

Fox Fire såklart :love:
 
Sv: Skönhetstips!

Grymt bra tråd! Är också ett pälsglansfreak! Min 2:åring och jag gör slut på hur mycket pälsglans som helst, trots att det är "vardagsborstning"! :angel: Men så har hon också redan en riktigt tjock och lockig svans i fuxens alla härliga nyanser! :D (dock halvblodshäst)

Fox Fire såklart :love:

Jag har tre islandshästar med mycket, lång och tjock man/svans och jag har upptäckt att det finns något MYCKET bättre än Foxfire,
nämligen TIB :love:
Luktar dessutom mycket godare, är drygare än foxfire.
 
Sv: Skönhetstips!

Nemen va härligt :D:D Vart finner man detta TIB? :) Min är ju tunnare i pälsen än dina men man vill ju ha det bästa såklart! ;):D
 

Liknande trådar

Dressyr Någon mer än jag som följer tävlingarna? Jag hejar ju lite extra på Hollands Fergusonavkommor, får hoppas på min största favorit...
Svar
12
· Visningar
1 289
Senast: Fiorano
·
Dressyr Är som så många andra uppriven och tagen efter Helgstrand-fimerna, men kanske mest frustrerad över känslan att det liksom går utför med...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
8 319
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
607
Senast: tuaphua
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 339
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp