skötsel för ankor

S

Superbiddi

Har blivit med sex myskankor. Har aldrig haft ankor förut. Hur sköter man dem på bästa sätt och är det nå speciellt jag bör tänka på?
 
Sv: skötsel för ankor

Jag har bara haft vanliga ankor, ej myskankor.
Men vi har en å brevid oss cch vi inhägnade där och efter ca 2 veckor fick de simma fritt.
De fick även ankfoder på dagarna.
Nu vet ju inte jag om ni har vatten brevid er, men annars så kan man väl ha en liten "pool" :p
 
Sv: skötsel för ankor

Som någon redan skrivit behöver dom ankfoder, rent vatten att dricka, tak över huvudet och en damm eller pool att bada i! Har själv haft myskankor en gång och måste därför utfärda en bajsvarning:eek::o:D Dom skiter ut minst 3 gånger så mycket som dom äter:eek:det känns iallafall så när man låter dom gå lösa och hela trädgården är minerad med ankbajs:mad:annars är det trevliga fåglar att ha! Lycka till!
 
Sv: skötsel för ankor

Som någon redan skrivit behöver dom ankfoder, rent vatten att dricka, tak över huvudet och en damm eller pool att bada i! Har själv haft myskankor en gång och måste därför utfärda en bajsvarning:eek::o:D Dom skiter ut minst 3 gånger så mycket som dom äter:eek:det känns iallafall så när man låter dom gå lösa och hela trädgården är minerad med ankbajs:mad:annars är det trevliga fåglar att ha! Lycka till!

:rofl: Ja, tyvärr gäller bajsandet även höns.

Vatten vill alla ankor ha, i stor mängd.. Jag har löpankor, 3 stycken nu och det kommer nog 3 till inom ett par veckor, sedan kommer det ev en till. Och dom slabbar något enormt.. Foder går även bra med vanligt värpfoder till höns. Det får mina eftersom dom går med hönsen ännu, men dom ska få ett eget ankhus så fort gamla kalkonhuset är omgjort.

Hoppas det går bra med dom, och så vill vi ju självklart ha bild på dom! ;)
 
Sv: skötsel för ankor

Oj har helt glömt bort med egna tråd.

gul_zebra
Skaffar information innan är ju det jag håller på med just nu. Vi har nämligen köpt hus och de som bodde där nu har ankorna och frågade om vi ville ta över dem. Har inte flyttat dit än så har inte ansvaret än.

JÄTTE stor damm har de att simma i. Bor nu i växthuset vilket jag tycker verkar riskablet så det blir att bygga annan ank bostad inom närmaste tiden, går fritt i trädgården. och flyger visst till grannen ibland :angel: men kommer tillbaka.
Så de skiter mycket? såg inte en endast skit när vi har varit där men ägarna är pedanta så de kanske har gått och plockat skit.

Ankfoder ska in handlas.
Äter de matrester?
Är äggen goda?
Förökar de sig fort?
Behöver de värme lampa på vintern?
 
Sv: skötsel för ankor

Oj har helt glömt bort med egna tråd.

gul_zebra
Skaffar information innan är ju det jag håller på med just nu. Vi har nämligen köpt hus och de som bodde där nu har ankorna och frågade om vi ville ta över dem. Har inte flyttat dit än så har inte ansvaret än.

JÄTTE stor damm har de att simma i. Bor nu i växthuset vilket jag tycker verkar riskablet så det blir att bygga annan ank bostad inom närmaste tiden, går fritt i trädgården. och flyger visst till grannen ibland :angel: men kommer tillbaka.
Så de skiter mycket? såg inte en endast skit när vi har varit där men ägarna är pedanta så de kanske har gått och plockat skit.

Ankfoder ska in handlas.
Äter de matrester?
Är äggen goda?
Förökar de sig fort?
Behöver de värme lampa på vintern?

Ja dom skiter mycket, men ganska blaskigt..

Dom äter mer än gärna matrester, sniglar är en höjdare, så du får en snigelfri trädgård.
Äggen är precis som hönsägg, fast större.
Förökningstakten är olika på olika raser och flockar. Det beror på hur pass lättruvade dom är.
Ankor är tåliga, men det kan ju vara bra om man håller någon eller några plus inne.

Som sagt jaga inte ihjäl dig på ankfoder, skillnaden mellan det och värpfoder är inte så stor.. Hönsen ska ha snäck/ostronskal, det är det inte i ankfodret, men jag erbjuder mina höns skal iaf fast dom får värpfoder.
 
Hej
Vi har blivit med 2 löpankor.
De har hittills gått inhägnad men vill gärna släppa dom i dammen.
Hur stor risk är att de sticker?
Hur kan jag säkerställa att de stannar hemma eller kommer till ank huset på natten?
 
Ankor är trevlig fåglar!
Visst skiter de endel men det gör höns också..
Mina ankor får krossad havre, värpfoder för höns och matrester.
Och just myskankor är duktiga på att ruva, de ligger på äggen 35 dagar och vaktar de små med sina liv som insats ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 140
Senast: Norma
·
IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
183
Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
4 630
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
998
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp