Skötsel/förstörelse av allmänning

Ja det finns en vänlig lösning, den kallas kommunikation. Man pratar helt enkelt med sin granne, och i de fall det inte fungerar så måste man kanske tyvärr göra sig ovän med omnämnd. Så första steg är kontakta din granne, och uttryck ditt missnöje över tilltaget. Har du rätt, kommer även kommun att stödja dig om du måste gå vidare dit.
Jag har pratat med dem, men buskarna är ju redan borta och de ämnar ju inte sätta upp nya eftersom de ville ha ned dem för att "få större tomt och mer sol" (deras ord).
 
Tja, om inte annat så är dom ju grannar nu eftersom de har tagit allmänningen i besittning. :cautious:
Vad det var för slags pool framgick inte men man kan ju tycka att pool på mark stör minst lika mycket som en nedgrävd pool, men visst, är den på mark så vet jag faktiskt inte vad som gäller.

Sen har det ju betydelse hur stora tomterna är. Är dom små (100-500 kvm) eller är dom stora tomter (över 1000 kvm)?
I det senare fallet är det ju "värre" om dom lägger alla sina prylar på tomtgränsen och allmänningen. Är tomterna små så går det ju att förstå lite bättre varför dom gör som dom gjort. Nu menar jag inte att det är ok, det är det inte alls på något sätt. Men man kan förstå om det är ont om plats.

Håller för övrigt med @Lupino om att en lösning för att få vara lite mer privat är att plantera en häck. :)
Det var det första vi gjorde när vi flyttade till nuvarande hus. Det bästa jag har gjort, kan jag säga. :bow:
I början, innan den hade växt upp, var ena grannens barn inne på vår tomt var och varannan dag. Visserligen lekte dom tillsammans med mina barn, men ändå. De stökade ner, bröt av kvistar, tog in hinkar med sand i lekstugan fast jag sa till, plockade alla våra bär osv.
Dessutom tjatade dom på mig oavbrutet om jag var hemma och var ute på tomten och fixade. :wtf:
Nu är häcken två meter hög och tät så man varken hör eller ser någon längre. Framförallt så är det ingen som ser oss och det är väldigt skönt. :idea:
Det är en ovanmarkspool, modell gigantisk. Tomterna är 800-1000 kvm men allt de ställer ut till barnen ställer de så långt bort från sitt eget hus som möjligt (lekstuga, sandlåda, studsmatta osv).
Vi kommer att plantera en häck om kommunen inte gör något, men är rätt osugna på att bekosta det när det egentligen inte ska behövas- det fanns ju. Dessutom går vår häck då inte i linje med resten av buskagen som löper mellan resterande hus.
 
Det är en ovanmarkspool, modell gigantisk. Tomterna är 800-1000 kvm men allt de ställer ut till barnen ställer de så långt bort från sitt eget hus som möjligt (lekstuga, sandlåda, studsmatta osv).
Vi kommer att plantera en häck om kommunen inte gör något, men är rätt osugna på att bekosta det när det egentligen inte ska behövas- det fanns ju. Dessutom går vår häck då inte i linje med resten av buskagen som löper mellan resterande hus.
Röstar för ett 2m bullerplank,det tror jag gör grannen glad :devil::D
 
Japp, den tillhör kommunen. Vi bor på kanten på en raka med ett gäng hus bredvid varandra och nedanför likadant men med allmänningen emellan oss. Det var kommunen (på 70-talet när området byggdes) som tänkte göra den till gångväg men sen ändrade om planerna och då planterade buskage istället.

Anmäl så fort som möjligt, sådana här ärenden brukar ta tid... Jag utgår ifrån att det är prickad mark om de planerade en cykelväg tidigare vilket gör att er granne satt sig ordentligt i skiten.

Vi hade tjafs här angående prickad mark som det blev ett himla ståhej om.
 
Kanske inte men definitivt bygglov för den typen av plank.
Så här står det på vår kommuns hemsida:
"Staket är inte bygglovspliktigt, men plank kan vara det. Ett staket har mer än 50 procent luft mellan spjälorna. Ett plank är det således när den gränsen överskrids och det blir tätare mellan spjälorna eller brädorna.

Ett staket eller plank får vara högst 120 cm innan det blir bygglovspliktigt och höjden mäts alltid från gatunivå. Högre plank kan vara bygglovsbefriat om det byggs minst 4,5 meter från tomtgräns och är anslutet till huset. Se bygglovsbefriade åtgärder.

Ett genomsiktligt staket eller stängsel av typen "Gunnebo" är alltid bygglovbefriat. Ett plank får man göra bygglovsfritt i anslutning till huset uteplats, se informationen från Boverket."
 
Så här står det på vår kommuns hemsida:
"Staket är inte bygglovspliktigt, men plank kan vara det. Ett staket har mer än 50 procent luft mellan spjälorna. Ett plank är det således när den gränsen överskrids och det blir tätare mellan spjälorna eller brädorna.

Ett staket eller plank får vara högst 120 cm innan det blir bygglovspliktigt och höjden mäts alltid från gatunivå. Högre plank kan vara bygglovsbefriat om det byggs minst 4,5 meter från tomtgräns och är anslutet till huset. Se bygglovsbefriade åtgärder.

Ett genomsiktligt staket eller stängsel av typen "Gunnebo" är alltid bygglovbefriat. Ett plank får man göra bygglovsfritt i anslutning till huset uteplats, se informationen från Boverket."

Jo, jag vet men det @dobbis föreslog kräver bygglov (dvs 2m ljudplank). Frågan är om det behövs medgivande från grannen bara (givetvis under förutsättningen att man kan sköta staketet på sin egen mark, dvs staketet kan inte stå precis i linan).
 
Ett plank/ högre staket kräver bygglov ja. Grannen är i det här fallet kommunen, inte grannen med poolen.

Om marken är prickad eller inte är oväsentligt (med största sannolikhet är den inte det). Felet är att de annekterat någon annans mark. Är det allmän plats blir det "värre", men inget av dem är ju ok på eget bevåg.
 
Ett plank/ högre staket kräver bygglov ja. Grannen är i det här fallet kommunen, inte grannen med poolen.

Om marken är prickad eller inte är oväsentligt (med största sannolikhet är den inte det). Felet är att de annekterat någon annans mark. Är det allmän plats blir det "värre", men inget av dem är ju ok på eget bevåg.
Men VEM är det man kontaktar angående sådant då (se mitt tidigare svar)?? Kommunen var det inte i vårt fall. De kunde inget göra eftersom vägsamfälligheten inte sökte bidrag för "vägsnutten" som grannen lade beslag på. Länsstyrelsen var det inte, och de hade ingen aning om vem det var heller. De föreslog polisen. Men det kändes ju minst sagt absurt... :crazy:
 
Japp, den tillhör kommunen. Vi bor på kanten på en raka med ett gäng hus bredvid varandra och nedanför likadant men med allmänningen emellan oss. Det var kommunen (på 70-talet när området byggdes) som tänkte göra den till gångväg men sen ändrade om planerna och då planterade buskage istället.
Om det är PLANTERADE buskage och inte en oskött yta som slyat igen, borde de verkligen reagera på att det kapas ner. Då har ju kommunen själva fattat ett aktivt beslut om vilken typ av växtlighet som de vill ha på sin mark.

Håller med övriga, du ska gå via markägaren för det är den som fått skadan och som måste reagera. Ju snabbare de får veta vad som hänt och hur systematiskt och medvetet det gjorts, desto bättre.
Får verkligen hoppas att de har ryggrad att kräva skadestånd och använda det för att bekosta återplantering.

Kanske erbjuda dig att maila några bilder om det underlättar för dem att snabbare få en uppfattning ärendet och se att det inte är modell "granntjafs kring enstaka kvistar", utan "riktig skadegörelse". Synd att det är precis när alla går på semester nu, ring igen om några veckor ifall du inte märkt att något händer.
 
Men VEM är det man kontaktar angående sådant då (se mitt tidigare svar)?? Kommunen var det inte i vårt fall. De kunde inget göra eftersom vägsamfälligheten inte sökte bidrag för "vägsnutten" som grannen lade beslag på. Länsstyrelsen var det inte, och de hade ingen aning om vem det var heller. De föreslog polisen. Men det kändes ju minst sagt absurt... :crazy:

Det beror ju lite på vad det är för typ av mark. Om det är vägsamfälligheten som äger marken så är det ju också de som ansvarar för att marken används som den ska. Hur den ska användas står i anläggningsbeslutet. Om de inte har statsbidrag för vägen har de heller inga skyldigheter att hålla vägen öppen. På din beskrivning låter det ju också som att det är utanför detaljplanerat område.

Det man kan göra då är ju att som medlem i vägföreningen driva det den vägen. Men om det inte finns något intresse från föreningen är det ju långt ifrån lätt.

Andra vägen att gå är ju att driva frågan att det är allemansrättslig tillgänglig mark och att den därför inte ska stängslas in. Då skulle jag ju spontant säga Länsstyrelsen men om de hävdar motsatsen...
 
Det är en ovanmarkspool, modell gigantisk. Tomterna är 800-1000 kvm men allt de ställer ut till barnen ställer de så långt bort från sitt eget hus som möjligt (lekstuga, sandlåda, studsmatta osv).
Vi kommer att plantera en häck om kommunen inte gör något, men är rätt osugna på att bekosta det när det egentligen inte ska behövas- det fanns ju. Dessutom går vår häck då inte i linje med resten av buskagen som löper mellan resterande hus.

Ta några bilder hur det ser ut och vad som blivit nedtaget. Skicka sedan in en anmälan till din kommun. Ställ frågan om detta verkligen är OK - vilket det inte skulle vara hos oss om det handlar om allmän platsmark.

Ska ni plantera en ny häck då kan ni bli ålagda att plantera den i linje med den gamla. Förmodligen finns det en tanke bakom kommunens plantering från början.

Har du koll på vad det står i detaljplanen?

/Lizzie
 
Det är en ovanmarkspool, modell gigantisk. Tomterna är 800-1000 kvm men allt de ställer ut till barnen ställer de så långt bort från sitt eget hus som möjligt (lekstuga, sandlåda, studsmatta osv).
Vi kommer att plantera en häck om kommunen inte gör något, men är rätt osugna på att bekosta det när det egentligen inte ska behövas- det fanns ju. Dessutom går vår häck då inte i linje med resten av buskagen som löper mellan resterande hus.
Men, Gud då är det ju riktigt illa. :crazy: Vilka :turd:-stövlar! :eek:
Anmäl till kommunen, säger jag bara!

Jag föreställde mig faktiskt några radhustomter på 200-300 kvm när jag läste ditt första inlägg. Så otroligt hänsynslöst när det uppenbarligen finns plats på deras tomt. :meh:

Sen kan jag personligen inte förstå att man inte vill ha koll på sina barn när dom är på studsmattan/i poolen. Är dom rätt utanför köksfönstret har man ju automatiskt koll, så att säga.

Angående häcken så går det ju att plantera även om det står andra buskar "i vägen", så att säga. Bara att göra ett mellanrum. Rekommenderar en vintergrön tuja drabant. Kanske inte det snyggaste, men den växer snabbt och blir både hög och bred. Det går också att köpa hyfsat stora plantor till ett överkomligt pris.
Vi har tuja smaragd. Den växer långsammare men är faktiskt riktigt fin som häck, men det krävs att man vattnar tujor ordentligt första åren.

Jag lider verkligen med dig! :crazy:
 
Så här står det på vår kommuns hemsida:
"Staket är inte bygglovspliktigt, men plank kan vara det. Ett staket har mer än 50 procent luft mellan spjälorna. Ett plank är det således när den gränsen överskrids och det blir tätare mellan spjälorna eller brädorna.

Ett staket eller plank får vara högst 120 cm innan det blir bygglovspliktigt och höjden mäts alltid från gatunivå. Högre plank kan vara bygglovsbefriat om det byggs minst 4,5 meter från tomtgräns och är anslutet till huset. Se bygglovsbefriade åtgärder.

Ett genomsiktligt staket eller stängsel av typen "Gunnebo" är alltid bygglovbefriat. Ett plank får man göra bygglovsfritt i anslutning till huset uteplats, se informationen från Boverket."
Så ett gunnebo-stängsel modell högt och ett gäng humleplantor då? ;)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp