Skötsel/förstörelse av allmänning

Många bra planteringsförslag! :)
Helst vill ju inte jag betala för att plantera på kommunens mark, eller på min egen som då dessutom blir mindre (de kommer då garanterat ta hela allmänningen i besittning) och att jag måste flytta alla mina bärbuskar som står nära tomtgränsen idag. Men det är ju bra med förslag på vad som kan planteras i värsta fall! Jag ska ringa kommunen idag och se vad som händer, hoppas jag inte blir halshuggen av grannen sen.:(
 
Många bra planteringsförslag! :)
Helst vill ju inte jag betala för att plantera på kommunens mark, eller på min egen som då dessutom blir mindre (de kommer då garanterat ta hela allmänningen i besittning) och att jag måste flytta alla mina bärbuskar som står nära tomtgränsen idag. Men det är ju bra med förslag på vad som kan planteras i värsta fall! Jag ska ringa kommunen idag och se vad som händer, hoppas jag inte blir halshuggen av grannen sen.:(

Håller tummarna att du får bra stöttning från kommunen. Håller också tummarna att grannen har vett att uppföra sig!

/Lizzie
 
Många bra planteringsförslag! :)
Helst vill ju inte jag betala för att plantera på kommunens mark, eller på min egen som då dessutom blir mindre (de kommer då garanterat ta hela allmänningen i besittning) och att jag måste flytta alla mina bärbuskar som står nära tomtgränsen idag. Men det är ju bra med förslag på vad som kan planteras i värsta fall! Jag ska ringa kommunen idag och se vad som händer, hoppas jag inte blir halshuggen av grannen sen.:(
Avenbokshäck är också bra och blir inte så bred, så dina bärbuskar kanske klarar sig?
Håller tummarna för dig.
Jag tror det är väldigt vanligt att folk "tar över" kommunala allmänningar. Det är först när kommunen ska göra något med sin mark, som folk "upptäcker" att de får måste flytta på sina växthus/lekstugor osv. ;)
Exakt var gränserna går, ser man väldigt tydligt på hitta.se om inte annat?
Zooma in din tomt, klicka på satellitbild, sedan på "tomter". Klicka på allmänningen, printa ut och ta med dig till grannen. ;) Och säg att det verkar som de är lite osäkra på var deras gräns går, men här var den alltså. Så hur har de tänkt återställa det trevliga buskaget? :angel:
 
Avenbokshäck är också bra och blir inte så bred, så dina bärbuskar kanske klarar sig?
Håller tummarna för dig.
Jag tror det är väldigt vanligt att folk "tar över" kommunala allmänningar. Det är först när kommunen ska göra något med sin mark, som folk "upptäcker" att de får måste flytta på sina växthus/lekstugor osv. ;)
Exakt var gränserna går, ser man väldigt tydligt på hitta.se om inte annat?
Zooma in din tomt, klicka på satellitbild, sedan på "tomter". Klicka på allmänningen, printa ut och ta med dig till grannen. ;) Och säg att det verkar som de är lite osäkra på var deras gräns går, men här var den alltså. Så hur har de tänkt återställa det trevliga buskaget? :angel:
Tycker att hitta.se stämmer riktigt USELT. Jag kollade både gamla och nya huset och gränserna ser helt tokiga ut....
 
@Pollyhopp Hoppas du fått ett vettigt svar av kommunen!

Som parkarbetare har jag sett att många av kommunens ytor i närheten av bostäder används till lite allt möjligt av privatpersoner. Mestadels som uppställningsplats för diverse fordon eller ved... Vi på gata/park tröttnade på en som tagit för vana att använda en av kommunens finklippta gräsmattor till att köra bil på (för att få mer svängyta in på sin tomt). Där sattes det upp avspärrning :devil:
 
Hur har det gått? Håller tummarna för dig!

Många bra planteringsförslag! :)
Helst vill ju inte jag betala för att plantera på kommunens mark, eller på min egen som då dessutom blir mindre (de kommer då garanterat ta hela allmänningen i besittning) och att jag måste flytta alla mina bärbuskar som står nära tomtgränsen idag. Men det är ju bra med förslag på vad som kan planteras i värsta fall! Jag ska ringa kommunen idag och se vad som händer, hoppas jag inte blir halshuggen av grannen sen.:(
 
Tycker att hitta.se stämmer riktigt USELT. Jag kollade både gamla och nya huset och gränserna ser helt tokiga ut....
Oki. På våra marker stämmer det jättebra. Stämmer med kommunens kartor/kontra våra egna. Använde dem som komplement i ett ärende.
Kan ju förstå att det inte kan vara lika lyckat överallt. Det är ju trots allt en gratistjänst. :)
 
Oki. På våra marker stämmer det jättebra. Stämmer med kommunens kartor/kontra våra egna. Använde dem som komplement i ett ärende.
Kan ju förstå att det inte kan vara lika lyckat överallt. Det är ju trots allt en gratistjänst. :)

Här stämmer inte kommunens kartor med lantmäteriets....

Granntomten köptes av en man som glatt trodde att han köpt ett vattenfall och en gammal fornlämning också. Men icke. Lantmäteriets karta säger att han bara äger ungefär drygt hälften av det han trodde sig betalat för.
 
Tycker att hitta.se stämmer riktigt USELT. Jag kollade både gamla och nya huset och gränserna ser helt tokiga ut....
Informationen i hitta.se är inget att lita på. Rättsliga gränser framgår av fastighetsbildningsakter och Lantmäteriets information. Hitta.se kan i en del fall möjligen duga som illustration om man redan vet att informationen stämmer hyfsat.
 
Här stämmer inte kommunens kartor med lantmäteriets....

Granntomten köptes av en man som glatt trodde att han köpt ett vattenfall och en gammal fornlämning också. Men icke. Lantmäteriets karta säger att han bara äger ungefär drygt hälften av det han trodde sig betalat för.
Men kära någon, vad är det för en korkad karl? Är han på riktigt?
Han borde inte ha köpt en fastighet öht. Mannen kommer troligen inte klara underhåll osv.

Det är ju inte så att man köper något som är markerat på en gratissajt och hävdar att det gäller framför sin köpehandling?
Finns visst folk till allt. :)
 
Är nyfiken: vilken typ av ärende var det som du kompletterade med utdrag från hitta.se?
En granne som ville bygga innanför en prickad linje.
En annan fastighet låg precis vid den prickade linjen på underlaget från tekniska.
Tomtgränserna stämde också med Hitta. Så då var det bra att ta ut den, lägga på den prickade linjen enligt kartan från tekniska och iväg med det.

Den illustrerade även ett svartbygge mycket bra. Svartbygget står i tomtgräns, så om det börjar brinna kommer inte räddningstjänsten runt. För att komma åt baksidan, måste de köra en annan väg, ett par hundra meter, via oss och igenom en aktiv åker.
 
Men kära någon, vad är det för en korkad karl? Är han på riktigt?
Han borde inte ha köpt en fastighet öht. Mannen kommer troligen inte klara underhåll osv.

Det är ju inte så att man köper något som är markerat på en gratissajt och hävdar att det gäller framför sin köpehandling?
Finns visst folk till allt. :)
:D
Han köpte en övergiven sommarstuga.
Första sommaren var han här en gång i veckan och röjde busk och la tak m.m.

Sedan visade jag honom lantmäterikartan. Det var för 3-4 år sedan. Sedan dess har han varit här högt tio gånger.

Jag klagar inte. Det är enda grannen på flera hundra meter. Och ligger bakom mitt hus så man måste passera i stort sett genom min tomt för att komma dit. Så det får fortsätta vara öde. Jag har erbjudit mig att köpa det men han är inte intresserad av att sälja.
 
:D
Han köpte en övergiven sommarstuga.
Första sommaren var han här en gång i veckan och röjde busk och la tak m.m.

Sedan visade jag honom lantmäterikartan. Det var för 3-4 år sedan. Sedan dess har han varit här högt tio gånger.

Jag klagar inte. Det är enda grannen på flera hundra meter. Och ligger bakom mitt hus så man måste passera i stort sett genom min tomt för att komma dit. Så det får fortsätta vara öde. Jag har erbjudit mig att köpa det men han är inte intresserad av att sälja.
Jag misstänkte att han inte skulle klara av det!
Se det positivt, om ett par år kan du köpa en tomt billigt. För stugan lär ju inte stå upp då. ;)
Och du slipper garanterat grannar! :up:
 
Här stämmer inte kommunens kartor med lantmäteriets....

Granntomten köptes av en man som glatt trodde att han köpt ett vattenfall och en gammal fornlämning också. Men icke. Lantmäteriets karta säger att han bara äger ungefär drygt hälften av det han trodde sig betalat för.
Av ren nyfikenhet undrar jag vad du menar med kommunenskartor. Vår kommun använder tex lantmäteriets fastighetskartor som underlag när vi gör saker, men vi tar inte fram egna fastighetskartor det är det ju enbart lantmäteriet som har befogenhet att göra.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp