Bukefalos 28 år!

skötväska

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

Vad ska man tänka på vid val av en bra skötväska? Ni som redan har barn: Vad behövs, hur använder man den? Tips på bra skötväskor? De verkar ju finnas i alla prisklasser och i alla olika former! Eftersom jag aldrig använt ngn. så vet jag inte vad jag vill ha. Men det torde ju finnas vissa saker man vill ha uppfyllda med skötväskan! Allra helst vi hästtjejer, som kanske är ute mycket´och har bebis och en massa grejor med.
 
Sv: skötväska

Köp en ryggsäck! Gärna en med olika fack så att du enkelt kan separera använda blöjor från övrigt innehåll.
 
Sv: skötväska

En väska med många fack. Till min vagn följde det med en skötväska, den är aldrig använd...

Det som jag såg till att alltid ha med mig var blöjor (såklart), våtservetter (om det inte finns vatten när det behövs) och ett eller ett par fulla ombyten beroende på hur bäbisen är och vad det är för årstid. Det är INTE kul att stå på stan med totalt nerbajsad bäbis och inte ha några extra kläder...

Jag hade en jättesmart mojäng som jag fick från ett blöjföretag. Mjuk, tunn, ihopvikbar med 9 fack med resår, och på mitten en handduk som satt fast med kardborr så man kunde byta på bäbisen på den, och tvätta lätt. Veks ihop och låg under vagnen. Ytan var "plastig" så den var bara att torka av om det kom stänk på utsidan.
 
Sv: skötväska

Min mamma sydde min skötväska. Den blev jättebra faktiskt.
Viktigt som andra skriver att det finns olika fack för tvättlappar, salva osv.

Sen är det oxå bra om det finns en löstagbar skötbädd på den. Ofta sitter den ju fast på skötväskan, men det är bra om den går att ta bort så att man slipper tvätta hela väskan vid eventuellt kladd.
Annars går det även bra att byta på bebisen på en handduk.

Saker jag tycker är bra att ha i skötväskan är:

* Blöjor (såklart :D )

* Tvättlappar, både torra och våteservetter. Våtservetterna (finns speciella för barn) är bra att ha om man måste byta någonstans där det inte finns vatten att tillgå.

* Initsiolsalva (tror att det stavas så...) För röda rumpor.

* Mjukgörande salva

* Ett eller gärna två byten. Både bodys, byxor och strumpor.

* En extra napp (om bäbisen använder det)

* Ett par handdukar

Det var nog allt. :)

Lycka till!

// Anna
 
Sv: skötväska

Beror lite på ålder på barnet men blöjor, våtservetter, handduk (alla skötrum har inte papper utan luftttork)
Extra kläder, ev extra hakklapp senare, en kräm för rumpan, extra inlägg för dina läckande bröst :smirk: , ev värmande inlägg för brösten ( vi har ju vinterbarn och hålla brösten varma är viktigt, jag köpte tunna från apoteket-grymma!)

Sedan när barnet blir större, typ mariekex och banan och flaska med vatten. Jag vill oxå få plats med nycklar, plånbok och sånt så väskan ska vara rymlig! Men man kan lika gärna köpa en axelremsväska ;)
 
Sv: skötväska

Silverkedjan skrev:
Skötväska :confused:

Håller med alazzi!
*haha* jag misstänkte att du skulle se ut så här: :confused: , eller möjligtvis komma med något tips om en begagnad dr.väska ;) ....

Själv ser jag bara mammor på stan i storstad och oj vad assecoarer de har med sig på barnvagnen.... Läste om hon Hannah som skrivit en boik från A till Ö med bebid eller ngt. likn. När hon berättade om sin skötväska och vad fiin den är och hur praktisk den är, mm.

Mne jag har fått många bra tips här, vad som ska rymmas och vad som är bra att ha med sig. Ryggor är ju så jobbiga och bökiga att ha på sig, så jag vill nog ha en väska man kan hänka fast på barnvagnen tror jag....sedan får vi se!

tack för rådet med larmet iallafall :love: !!
 
Sv: skötväska

Blixtra skrev:
*haha* jag misstänkte att du skulle se ut så här: :confused: , eller möjligtvis komma med något tips om en begagnad dr.väska ;) ....

:D

Nu när jag tänker efter minns jag att jag HADE en skötväska när Vidar var bebis :idea: En ärvt från typ sjuttiotalet, jättefin med liten galonskötbädd i mitten och fickor för tygblöjor och grejor på sidorna, och så vek man ihop den som när man viker ett A4-ark till tredelat gratulationskort och vek en gång till åt andra hållet och stängde med en duffelträknapp :love:

Bra att ha den lilla dynan när man bytte blöjor på sjukhusgolvet, vill jag minnas...

Fast jag minns däremot inte var jag tappade bort den någonstans :(
 
Sv: skötväska

Det går utmärkt att hänga ryggsäcken på vagnen! Det gjorde jag ofta när det var varmt och svettigt ute.
 
Sv: skötväska

Ryggsäck! Det finns många snygga ryggsäckar oxå! Och ett litet tips är att titta på Ergo sele, som visserligen är för barn från fem månader ungefär, men som tillbehör finns det en ryggsäck med spännen som går att fästa på vagnen... Dessutom är det en väldigt bra sele som är ergonomisk både för barn och bärare...

Vad som behövs i skötväskan... Ju äldre de blir, desto mera...

Men i början behövs, blöjor, våtservetter och ombyteskläder. Sen är det en bra idé att ha kamera med för man vet aldrig när man får ett bra fototillfälle. Sen fylls det på med lite kex/skorpor, vattenflaska, några små leksaker osv...
 
Sv: skötväska

Jag har fått en idag av mina underbara föräldrar! :love: :bow:

Min moster, som är pysslig som få gör sådana. Verkar suverän, har massa fack för kläder, blöjor, odyl. Utbytbar plastad underläggshandduk, och en del andra små finesser!

Dessutom fick jag "innehåll" till väskan av mor och far också! Månntro om dom tycker det är dags snart?! :D :angel:

Jenny (v.41 +1 idag)
 
Sv: skötväska

Snurrfian skrev:
Ryggsäck! Det finns många snygga ryggsäckar oxå! Och ett litet tips är att titta på Ergo sele, som visserligen är för barn från fem månader ungefär, men som tillbehör finns det en ryggsäck med spännen som går att fästa på vagnen... Dessutom är det en väldigt bra sele som är ergonomisk både för barn och bärare...

Den är jättebra! Bär Tobias (10 kg) flera timmar varje dag. Speciellt nu när han är förkyld är den oumbärlig. Fickan på selen rymmer dessutom en blöja, några tvättlappar, nån tunn tröja och ett par tunna byxor.
Det är den utrustning jag har med mig för kortare utflykter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle behöva lite tips på julklapp. Det är till min systers son som är 8 år. Han säger att han vill ha "en sån låda med experiment...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Tilly_85
·
Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
318
Senast: pepp
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 517
Senast: Milosari
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 112
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #9
  • Katter med olika foderbehov

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp