Bukefalos 28 år!

"Skogsövningar"

Opra

Trådstartare
Ridhuset är inte klart än och det betyder att jag bara har tillgång att rida i skogen och på åkrar:crazy: Tillgång till paddock någon gång i månaden ungefär.

Behöver därför lite tips på vad man kan göra i skogen och på ängar utan att tappa motivationen helt:bow:
 
Sv: "Skogsövningar"

Jag måste vara tråkig och fråga vad som är skillnaden? Jag gör samma övningar på banan som i skogen. :)
 
Sv: "Skogsövningar"

Men man har ju rekvisita att jobba med i skogen!

KL.
Hitta på några egna dressyrprogram där du använder träd och annat i naturen som "markeringar". Vet inte vad du brukar göra på banan normalt eller vilken nivå ni är på - men om det dessutom finns lite naturhinder kan man bygga på ett caprilliprogram men tänka bort "fyrkanten" och lägga till lite "egna" figurer utifrån förutsättningarna.
 
Sv: "Skogsövningar"

Jag gör allt som jag gör på ridbanan i skogen och tvärt om. Det är ju superbra att rida på lite kuperad mark också eftersom hästen då måste tänka vart den sätter fötterna och inte bara flyta på. Det stärker dem både mentalt och fysiskt.
 
Sv: "Skogsövningar"

Riktat till alla som rider dressyr i skogen:

Hur gör ni för att ta er fram i trav eller galopp i skogen utan att bli nedsopade från hästryggen av trädgrenarna? Eller är det bara tallskog ni har?

I våra skogar har vi: stigar med stenar och rötter, grenar i ansiktshöjd och grenar på marken, mossa, berg och det är ofta starkt kuperat. Här får man ta trav och galopp på grusvägar eller de bättre stigarna men det känns lite begränsat.
 
Sv: "Skogsövningar"

Riktat till alla som rider dressyr i skogen:

Hur gör ni för att ta er fram i trav eller galopp i skogen utan att bli nedsopade från hästryggen av trädgrenarna? Eller är det bara tallskog ni har?

I våra skogar har vi: stigar med stenar och rötter, grenar i ansiktshöjd och grenar på marken, mossa, berg och det är ofta starkt kuperat. Här får man ta trav och galopp på grusvägar eller de bättre stigarna men det känns lite begränsat.

Grenar i ansiktshöjd sågar vi ned.

Hästarna får lära sig att hålla reda på sina ben så går det att trava och galoppera trots att det är massor med stenar, rötter och jävulskap.
Men det förutsätter ju också att man lär sina hästar att trava och galoppera på såna underlag med, i början snubblas det hej vildt..
Men alla är vi barn i början ;)
 
Sv: "Skogsövningar"

Jaaa! Det har ni! :love:
Grymt avis!

Kl

Jag rider nästan likadant ute som inne. Ute kan man ju visserligen inte göra alla rörelser exakt när man vill, beroende på terrängen. Man får planera lite mer. Och mer avancerade jobb med galoppiruetter etc får man glömma hos oss iaf. Men lite basicjobb funkar fint och byten etc.

Sen kam man ju rida offroad och få naturliga cavaletti.
Använda träd att böja runt etc. Ställa hästen på stubbar eller stenar(får ej vara hala för häst, spec med skor) om man tycker sånt är kul.
 
Sv: "Skogsövningar"

KL

Jag rider nästan bara i skogen. Det är bra och nyttigt för hästarna att lära sig att lyfta på fötterna, och hamnar man med huvudet i en gran så är det bara att backa sig ur situationen ;) Bra hjärngymnastisk för hästarna, de brukar tycka det är kul! :)

Och precis som andra sagt: serpentiner runt träd, öppnor/slutor/skänkelvikningar på de bredare vägarna. Har du tillgång till ängar med bra underlag är det ju toppen, då är det bara att föreställa dig var "bokstäverna" är, och så kan du rida volter i åttor etc.
 
Sv: "Skogsövningar"

Förstår inte heller frågeställningen riktigt, jag har ridit mer eller mindre enbart i skogen senaste 3 åren och förbättrat vårt dressyarbete en hel del under den tiden.
Rider i tallskog som förvisso har mer eller mindre anlagda ridvägar, men är man lång på en stor häst får man ducka lite ibland ändå.
Skänkelvikningar, öppna och sluta längs stigarna funkar hur bra som helst, vända runt träd, flytta undan bakdelen i svängar eller runt sagda träd, planera in moment till vissa punkter (galoppfattning vid trädet, etc.) och träna övergångar och tempoväxlingar med på förhand bestämt antal steg, etc. Brukar också träna ryggning i lättare nedförslut, väldigt bra styrketräning för pållens bakben! Och allt funkar precis lika bra i skogen som på bana.

Är underlaget tjorvigt kan man ju hålla sig i skritt och träna skolor och annat, och passa på att trava/galoppera när det blir bättre underlag.
Det enda som är svårare är väl volter, som jag ser det. Vi har sån tur att skogen öppnar sig på vissa ställen och där finns gamla ridvolter som fortfarande går bra att rida på, så där kan man finslipa några varv om man vill.

Det enda jag märker nu när ajg börjat rida något pass/vecka i paddock (för tränare) är att det allra sista i "perfektion" kanske gått lite förlorad i skogen. Det märks mindre väl i en skog på en stig om en avsaktning eller galoppfattning blir något sen, men i en paddock märks det så mycket tydligare om jag inte vänder där jag tänkt eller hinna lägga en fattning i ett hörn.. Men det beror ju inte på skogen i sig, utan att jag faktiskt tar det lite mer piano i skogen än i en paddock :p
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 078
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 696
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 857
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 020
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp