Bukefalos 28 år!

skolförvirring

elbereth

Trådstartare
Om man rider en öppna ut på långsidan ur hörnet och sen vill övergå till en diagonalsluta, hur ändrar ni era hjälper/vikt/sittben/riktning?

Spinnoff på slutatrådan, jag blev nyfiken på svaret eftersom det är så olika åsikter om hur man gör.
 
Sv: skolförvirring

Så här gör jag:
utgångpunkt
Öppna genom att vrida axlarna ngt inåt, får då in bogen genom yttertygel.
Inner sittben bibehåller hästens böjning, är eventuellt ngt bakåtdraget för att hålla kvar hästen inre bak på spåret.
Inre skänkel understödjer hästens undertramp med bärande inner bak.

övergång
För att övergå till diagonalslutan ändrar jag min fokus (blicken/vapenlinjen/magen) till diagonalen, siktar på en punkt på motsatt långsida.
Håller kvar tyngden innersittben men flyttar bak ytter sittben för att föra in ytterbak mot ekipagets tyngdpunkt, och släpper inre skänkel. Vi flyttar oss diagonalt, i samma riktning som det bärande ytterbakbenet.
Hela överkroppen vrider sig så att min mittlinje befinner sig i diagonalspåret. Yttertygel blir neutral.

förändring
Istället för att ytter tygel för in framdelen, flyttar ytter skänkel in bakdelen. Bärande bakben flyttar sig från inner bak till ytter bak.
Mitt inre sittben stimulerar böjningen genom ngt mer tyngd där i båda rörelserna.
Mitt bäcken/sittben flyttar sig från neutral/ngt bakåtfört inre sittben till tydlig bakåtfört yttre sittben.
 
Sv: skolförvirring

Öppna, flyttar fram ytter sittben mot manken, spänner till lite i innerhöft så att den tänker framåt,
Skiftar till diagonalsluta genom flytta ytter sittben längre bak, låter ytterbenet tänka bakåt, bli långt.
 
Sv: skolförvirring

Men nu blir jag konfys!
Om man för tillbaka ytter skänkel, så åker ju höften-sittbenet lite åt andra hållet -framåt.

jag brukar tänka inner höft fram i båda skolorna för att hästens inner höft ska just -framåt. och så dirigera riktningen med vikt och magfokus.

Ni säger väl båda att inner sittben ska bakåt i öppnan (för om ytter tänker framåt åker väl inner bakåt. De går ju åt varsitt håll om de inte är paralella.), varför?
Ska inte våra höfter spegla hästens höfter?

Brukar tänka inner höft fram i skolorna men lägger vikten åt det håll skolan ska ridas åt.
 
Sv: skolförvirring

Jag tycker inte att innersittben ska bakåt i öppnan. Däremot ska ytter tänka framåt. att tänka är inte samma sak som att göra.Däremot så tycker jag att ytter sittben ska flyttas närmare hästens ryggrad och därmed hamnar uínnersittben längre ifrån ryggraden=bjuder in bogen.
Om skänkeln åker bakåt så behöver inte höften åka framåt, det beror ju på vad jag säger åt höften att göra. Kroppskontroll heter det :idea:
 
Sv: skolförvirring

Men nu blir jag konfys!
Om man för tillbaka ytter skänkel, så åker ju höften-sittbenet lite åt andra hållet -framåt.
Nej det tycker jag inte. För jag tillbax sittben så följer höft och skänkel med. Rörelse utgår från bäckenet men fortplantar sig ner i skänkeln.

Ni säger väl båda att inner sittben ska bakåt i öppnan (för om ytter tänker framåt åker väl inner bakåt. De går ju åt varsitt håll om de inte är paralella.), varför?
Ska inte våra höfter spegla hästens höfter?
Jag tycker som jag skriver innan att inner sittben ska vara neutralt eller ngt bakåt, för att inte störa hästens inåtförsel av bogen, och för att hålla kvar bakdelen på spåret.
 
Sv: skolförvirring

Det här är så kul med ridning!
Att man kan tänka precis tvärt om men det funkar ändå!

Håller med om att för man fram höften så följer skänkeln med (fram)!
fast tror att om man för tillbaka skänkeln så åker höften åt motsatt håll.
trycks iväg pga muskelanspänningen man skapar då man flyttar och använder skänkeln.

jag tänker att inner sittben (o skänkel får följa med) lite fram i öppnan för att hästens inner höft ska fram, vill inte störa det flödet bakifrån.
och behöver inner bak puttas på kan jag röra underskänkeln ändå och ge en signal att kliva på mer.

Bogen kommer in ändå om man inte "föser på" och driver undan den med innerhjälperna upplever jag det som.
Att man plockar in bogarna med att vrida axlarna lite inåt.

lixom FÖR hästens centrum -höfterna med sina egna, och reglerar riktningen med vikten och fokus.
 
Sv: skolförvirring

Jag gör en halvhalt o bara flyttar den för ytterskänkeln o tramapr ner lite- dit jag ska.

släpp inte innerskänkeln. Den är nästan viktigast- för att bibehålla rundningen i bålen o ge impuls till inner bak- att ta för sig.
Flera halvhalter på diagonalen o rid sen bakbenen.
 
Sv: skolförvirring

släpp inte innerskänkeln. Den är nästan viktigast- för att bibehålla rundningen i bålen o ge impuls till inner bak- att ta för sig.


Rundningen bibehåller jag med sittbenet, och kanske i viss mån överdeln av innerskänkel, men jag använder den inte som drivande hjälp.
Inner bak vill jag inte stimulera när jag vill göra en sluta, det är ju ytter bak som ska träda in och bära. Fast du kanske menade i öppnan? Det är så krångligt att diskutera sånt här i text:angel:
 
Sv: skolförvirring

Nej, menade Slutan i synnerhet.
Det är ju det inre bak som ska ta för sig.

Du får då även det yttre att bära bättre- om den utför rörelsen rätt.
 
Sv: skolförvirring

Jag gör en halvhalt o bara flyttar den för ytterskänkeln o tramapr ner lite- dit jag ska.

släpp inte innerskänkeln. Den är nästan viktigast- för att bibehålla rundningen i bålen o ge impuls till inner bak- att ta för sig.
Flera halvhalter på diagonalen o rid sen bakbenen.


Håller med innerskänkeln är det många som glömmer, visst det låter bra och fint att runda med sittbenet men tyvärr brukar det bli så att hästen viker sig istället för att behålla rundingen i bålen.
 
Sv: skolförvirring

Nej, menade Slutan i synnerhet.
Det är ju det inre bak som ska ta för sig.

Du får då även det yttre att bära bättre- om den utför rörelsen rätt.
Vad menar du med "ta för sig"?
Jag tycker hur som helst att det funkar fint på "mitt" sätt, och det är ju bra om det funkar bra för dig på ditt sätt.
 
Sv: skolförvirring

Håller med innerskänkeln är det många som glömmer, visst det låter bra och fint att runda med sittbenet men tyvärr brukar det bli så att hästen viker sig istället för att behålla rundingen i bålen.

Det har jag inte haft problem med i slutan. Däremot för nåt år sen så vek han sig gärna i öppnan, fast när jag kom på att jag måste släppa innertygeln så slutade han med det:p
 
Sv: skolförvirring

Det är inte "mitt sätt", utan är välbeprövat av många många genom många årtionden- som kommit fram till att det behövs.
För att få till samling krävs en aktivitet i båda bakbenen o i slutan tvärar den med bak- p g a böjningen.

Vet ju inte, men TROR att ditt sätt inte skulle få godkänt- av de som är skickliga själva. En aktivering av bukmusklerna får en respons i bakbenet- jmf kittlig häst som kosparkar.

Man kan som sagt sitta hemma o tycka att allt är bra, fast det är åt skogen fel.:crazy:
tycker man att korrekta skolor är lätta att rida, så är det sannolikt fel sätt- som Fio skrev. Har sett många som fått lära om helt o hållet- inkl. jag själv:angel:
 
Sv: skolförvirring

Det är sant :bump:. Det var väldigt , väldigt många år sen jag såg nån rida en sluta eller öppna som innehåller böjning. Är mest bara tvärning man ser lite till mans.
Den här sittbenskulturen som herr branderup fört med sig är bra på många vis men hua vad han förstört begreppen öppna och sluta :crazy:
 
Sv: skolförvirring

Jag tycker inte att innersittben ska bakåt i öppnan. Däremot ska ytter tänka framåt. att tänka är inte samma sak som att göra.

Det här håller jag med om. Det tänket har jag också.

Instämmer också med axel ang svårigheterna i skolorna. Det är aldrig lätt:confused: Men det verkar också vara olika vad man nöjer sig med för att kalla det öppna eller sluta. Jag jobbar på det hela tiden, rider mkt skolor bla på träning, i alla gångarter och det är verkligen inte lätt som en plätt, att hitta rätt läge, för att behålla takt och tempo ostört.

Blir så förvånad över vissa beskrivningar av hur enkelt det är......
 
Sv: skolförvirring

Delvis KL

"Plättlätt" blir det om man avstår från samlingen. Att rida skolor som de ska ridas med både böjning OCH samling är inte lätt. Rida sidvärts i böjning är betydligt enklare....
Gast
 
Sv: skolförvirring

Det är ju rätt böjning som är svårt.
Har man DEN så är ju samling -plättlätt:p
 
Sv: skolförvirring

Men det hänger ju ihop - rätt böjning är det svåra och det är den som saknas , så.......ingen samling men man känner böjning och tror det är bra:cool:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 866
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 581
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
614
Senast: Elvasaga
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 190
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp