Centaur

Trådstartare
Hur ofta skos era hästar? Mina växer som sjutton, skor var femte vecka och då är det verkligen inte för tidigt.... :crazy:
 
Under vinterhalvåret skor jag var åttonde vecka, men under våren, sommaren och hösten växer Nellans fossingar lite snabbare så då kortar jag ned tiden mellan skoningarna med ca. 1 vecka. :)
 
Åttonde! Vilken lyx!! :p Jag kanske fodrar pållarna för bra, hovarna får för mkt gödning... :angel:
 
var åttonde vinterhalvåret, på sommaren var sjunde eller oftare beroende på om hon har skor eller inte.
 
Ja, det är det nog. :) Men jag har ändå fått för mig att runt var åttonde är ganska standard. Eller har jag fel? Känns inte som om var åttonde är särskilt unikt, i alla fall. :D
 
Verkar bara och då blir det ungefär var 10:e vecka...fast ibland längre tid än så. Hovarna slits jämnt och bra och för det mesta finns inget att ta.
 
lite olika. han har bra hovkvalitet osv och växer sådär normalsnabbt så runt 8 veckor.
men så är det ju så att skomakarnas barn har sämst skor ;) min häst och våra andra skos typ när tappskorna kommer där runt 8e veckan :crazy:.
men är man fullbokad osv så är man.
 
Skor inte alls. Min häst har klarat sig alldeles utmärkt utan skor nu i 10 månader och har fått riktigt fina hovar.
:bow: Tack vare barfotagången behöver han verkas mycket sällan.. Och så raspar jag lite själv ibland när det behövs.
 
Var 12 vecka fast inte på sommaren, då växer de som bara den...
Jag bytte hovslagare och då fick vi sko om var åttonde vecka.
Det visade sig att han skodde med för små skor + att det blev helt galna vinklar... allt var bara feel.
Tog tillbaka min vanliga hovis som, tog 300 kr mer för att sko, men det blir i allafall rätt :crazy:
En annan gång då jag anlitade en annan hovis blev det också fel, min appaloosa som är stor och groov fick små shettis bakhovar så hon kunde inte gå och benen svällde upp, inte nog att de var små, de var även snett verkade. Byter aldrig hovslagare mer...
 
Ca 8 veckor vintertid och 7 veckor sommartid. Pållan har dock gått 9 veckor nu (för att komma i rätt takt med andra pållen) men skorna sitter hyftast, dock mkt bra skoning.

Nja, våra får foder enl en balanserad foderstat det får väl dina med? Eller ger du "extra" utöver?
 
Mina skos mer sällan på vintern än på sommaren. Hovarna växer inte alls lika mkt vintertid när ridpassen är kortare.

Gammelpållen ligger på ungefär var 8:e vecka vintertid, och var 6-7:e sommartid.

Ynglingen samma som gammelpålle vintertid, men var 5:e vecka sommartid. Inte så mkt för att det växt så mkt, utan för att hovarna är så dåliga på honom, att de hinner frasa sönder om jag skor mer sällan sommartid. Och jag får INTE få tappskor, då går det knappt att fästa ngt alls på hoven på honom... :crazy:
 
Jag skor min polle var 6:e vecka och det behövs verkligen.
Skulle aldrig kunna vänta till 8 veckor eller längre...
 
Runt åtta veckor, annars har det inte hunnuit växa ordentligt på min pålles fötter...
 
Skor var 10:e vintertid och 8-9:e sommartid.
Shit vad dyrt och sko var 5:e! :eek:
 
Var åttonde på den som har skor.De andra barfotingarna verkas vid behov vilket inte är ofta då dom sliter mycket jämnt och bra.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
889
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
552
Senast: Grazing
·
Hästvård Hur tycker ni det funkat med limskor på häst som tappar "vanliga" skor. Min har inte så mycket kvar att spika i längre efter ett...
Svar
7
· Visningar
1 095
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 157
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp