Tips på skor!

Blåabär

Trådstartare
Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta sömmar i utan risk för sömstick, men trots boots drar hon av dessa närmare en gång i veckan. Som ni säkert förstår är det inte en hållbar situation, varken för hennes del eller min plånbok då hon även drogas vid skoning😴 Tänkte höra om någon annan här haft samma problem och om ni sitter på något bra skotips eller dylikt?
Tillskott m.m för ökad hovkvalité får hon redan, och blöter samt fettar hoven regelbundet. Har en bra hovslagare som är kunnig på fullblodshovar, så diskuterar självklart med henne med om alternativ, men skadar inte att slänga ut en fråga här med.. Vintertid fungerar hon med skor men nu under sommaren har hovarna blivit katastrof 🫡
 
När min ponnys hovar gick sönder och det inte gick att sko fick han hovboots. Tror det finns sånna man kan ha i hagen också?
Min klarade sig utan i hagen och sen har hovkvaliten blivit mycket bättre och hovarna går inte sönder längre när man inte spikar i dem.
 
Vad använder ni för limskor? Jag har haft bra erfarenhet av Duplo med tabs som man sätter med superlim, fasar bakänden av skon så man fortfarande har bra stöd men om hästen trampar på dem så lossnar de ej. Easyshoe performance funkar också bra om man sätter dem tajt och använder akryllim, inte polyeuretan. Ex. Shoefit från glueU :)
 
Funderar också på vad ni har för limskor som åker av hela tiden, det normala är väl att man måste knipsa av om man kör med tabs?

Annars kan ni kika på plastgipslinda, finns flera olika märken. Om man gör rätt sitter dom som berget och måste knipsas av när det är dags för nästa verkning.

Du säger att du ger tillskott, men är foderstaten ordentligt genomgången och har höanalys? Att skippa stärkelse, få i sig tillräckligt med protein, och balansera mikromineraler brukar hjälpa de flesta hästar med kass hovkvalitet.
 
Vad använder ni för limskor? Jag har haft bra erfarenhet av Duplo med tabs som man sätter med superlim, fasar bakänden av skon så man fortfarande har bra stöd men om hästen trampar på dem så lossnar de ej. Easyshoe performance funkar också bra om man sätter dem tajt och använder akryllim, inte polyeuretan. Ex. Shoefit från glueU :)
Har easyshoe och limmas med shoefit, men har inte hört om duplo innan. Ska ta upp det med hovis! Tack☺️
 
Vad använder din hovslagare för lim/plast och hur långt tid är det mellan skoningarna?
Jag är själv inte jätteförtjust i duplo och framförallt inte sommartid och på knepiga fullblodshovar.
Står din häst inne på box nånting under sommaren är ett tips att blöta en del av spånet/torven så att hovarna får mer fukt. Det gör stor skillnad. Plus olja in dem minst en gång i veckan helst oftare och då från kronranden.
 
Utan att ha sätt hästen så tänker jag galoppskor då det finns fler alternativ där. Man kan sömma där det är bäst vägg helt enkelt. Sen passande söm till dem. Finns ju så många nu att välja på men riktigt tunna utan att bli för korta underlättar. Vanliga söm på fullblodshovar går ju knappt. Är så små marginaler.

Ett annat alternativ är bort med skorna helt och använd boots vid träning. Om hästen inte ömmar av att gå barfota. Är den redan tassig blir det ju inte så bra det heller.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 117
Hästvård Jag har sedan ett år tillbaka en fullblodsvalack, vars hovar hitills har funkat bra. Men denna gång fick han ett rejält sömstick vid...
Svar
9
· Visningar
1 863
Senast: Havannis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp