Bukefalos 28 år!

Skor eller kängor?

Det är nog nest lite vandringsleder i skog och över bergsknallar, inga fjällvandringar (inplanerade än iaf ;))
De där liknade lite de som @athena_arabians rekomenderade och det är i den där stilen jag börjat fundera, just det att bara kunna kliva rakt ut i lingonriset utan att behöva vara så rädd för att riva upp fotknölarna helt känns som en bra grej :p
Ok, tror nån sån modell är lagom då, klarar ju en hel del blöta i skogen också :up:
 
Förr när gummistövlarna höll en hyfsad kvalitet var Tretorn Sarek den vanligaste stöveln bland fjällvandrare trots att den varken har stöd i skaftet eller uppbyggd hålfot och inte heller någon vidare stötdämpning. Många samer använde dem också och de bör väl ha viss erfarenhet av vad som fungerar i oländig terräng kan jag tycka. Jag har vandrat många mil i fjällterräng med dessa och även andra stövlar och kängor och Sarek var de klart bästa att gå med.

Fryser aldrig så mycket om fötterna som när jag har gummistövlar, så det känns inte som det mest lockade alternativet. Sedan vill jag gärna också ha snörning så att jag själv kan bestämma var skorna ska sitta åt :)
 
Jag tror inte det, foten är gjord för att vissa delar, som hålfoten, inte skall ha tryck medans andra fungerar som trampdynor. Jag tycker en helt slät innersula är så det bör vara i en sko samt att skon har tillräcklig bred läst så att framfoten kan bredda sig och inte trycks ihop.

Ja, jag håller inte med dig. Jag tror det finns skäl till varför skor görs så uppbyggda när de är gjorda för rörelse och inte bara se bra ut i.
Och varför man varnar för att gå i platta skor.

Kan tänka mig att barfota inte blir som att gå i platta skor.
 
Fryser aldrig så mycket om fötterna som när jag har gummistövlar, så det känns inte som det mest lockade alternativet. Sedan vill jag gärna också ha snörning så att jag själv kan bestämma var skorna ska sitta åt :)
Nä särskilt varma är de inte det håller jag med om, jag tog upp dem mest för jämförelse i diskussionen kring behovet av stöd och uppbyggd innersula.
 
Nä särskilt varma är de inte det håller jag med om, jag tog upp dem mest för jämförelse i diskussionen kring behovet av stöd och uppbyggd innersula.

Det måste väl finnas skäl till varför de som arbetar med sjukgymnastik, kiropraktik, ortopedi etc rekommenderar bra skor med för foten rätt stöd?
Jag har inte hört någon säga: träna i gummistövlar!
Det finns en del som tror på barfotagrejen. Men det är ju inte detsamma som platta skor.
 
Ja, jag håller inte med dig. Jag tror det finns skäl till varför skor görs så uppbyggda när de är gjorda för rörelse och inte bara se bra ut i.
Och varför man varnar för att gå i platta skor.

Kan tänka mig att barfota inte blir som att gå i platta skor.
Var/vem varnar för platta skor? För dem med vissa typer av fotskador och som behöver specialskor har jag läst det men inte allmänt. Hålfotsinlägg var något man trodde på ett tag för länge sedan men det gick man bort ifrån igen.
 
Det måste väl finnas skäl till varför de som arbetar med sjukgymnastik, kiropraktik, ortopedi etc rekommenderar bra skor med för foten rätt stöd?
Jag har inte hört någon säga: träna i gummistövlar!
Det finns en del som tror på barfotagrejen. Men det är ju inte detsamma som platta skor.
Det är väl knappast konstigt att det inte rekommenderas? Dels finns det inte längre några bra och sen har väl de flesta som använt gummistövlar också erfarit dess nackdelar - de är täta även innifrån.
 
Var/vem varnar för platta skor? För dem med vissa typer av fotskador och som behöver specialskor har jag läst det men inte allmänt. Hålfotsinlägg var något man trodde på ett tag för länge sedan men det gick man bort ifrån igen.

Jag upplever att ganska många fortfarande aktivt propagerar för uppbyggnad.
Jag vet flera läkare i Sverige, ortopeder och idrottsläkare som varnat folk för platta skor. Och sjukgymnaster, naprapater och kiropraktorer.
Har faktiskt inte hört någon rekommendera barfota eller platta skor. Även om jag läst om barfota.
 
Jag upplever att ganska många fortfarande aktivt propagerar för uppbyggnad.
Jag vet flera läkare i Sverige, ortopeder och idrottsläkare som varnat folk för platta skor. Och sjukgymnaster, naprapater och kiropraktorer.
Har faktiskt inte hört någon rekommendera barfota eller platta skor. Även om jag läst om barfota.
Men varför skulle en normal och tränad fot behöva särskilt stöd när vi är gjorda för att gå utan skor (i varmare klimat)?
 
Men varför skulle en normal och tränad fot behöva särskilt stöd när vi är gjorda för att gå utan skor (i varmare klimat)?

Hur många tror du är lika tränade som vi är gjorda för att vara?
Hur många tror du lever liv som inte ger problem i bla bröstrygg och nacke tex av kontorsarbete?

Då behövs lite hjälp. Allt naturligt är ju inte optimalt.
 
Men varför skulle en normal och tränad fot behöva särskilt stöd när vi är gjorda för att gå utan skor (i varmare klimat)?

Nu är ju de flesta av oss i Norden inte uppväxta i ett varmt klimat utan skor utan med skor i ett kallt klimat. Och skor utan stöd inte samma sak som att gå barfota, varken för belastningen eller proprioceptionen.

Går inte riktigt att dra till med vad vi är "gjorda för att göra" när förutsättningarna inte är sådana längre. Och oavsett var nog inte felställningar i fot eller ben någon hög prio att åtgärda för de människor som gick barfota för tusentals år sedan i sanden. De hade säkert ont, skador och förslitningar lite här och var. Och dog när de var typ 30.

(Klargörande: nej jag tror inte skosulor förhindrar för tidig död.)
 
Ja vet inte om jag är väldigt sladdrig i mitt rörelsemönster..... :rofl:

Men stora kängor gör att jag i stort sett snubblar på mina egna fötter. De är ofta för breda. Vet att det bara är känsla men det blir i mitt huvud som om jag är ute och går i snöskor. :D
Kanske för att mina fötter är breda i sig själv?
(därav att jag kan röra mig helt utan att tänka mig för i mina blundstone?)

Haha, det där känner jag igen mig i, jag börjar också snubbla i mig själv med för breda skor :D
Har ett par läderkängor som är riktiga favoriter hos mig, sitter bra och "uppefter" foten utan att trycka på. Riktigt bra grepp i sulan trots att de bara har små krusor.
Det är egentligen promenad/vardagsskor, men de har fått vara med på någon vandringsled när jag vetat att det inte varit för blött.
Nu har jag dock blivit lite för rädda om dem då den här modellen inte tillverkas mera :(
 
Men varför skulle en normal och tränad fot behöva särskilt stöd när vi är gjorda för att gå utan skor (i varmare klimat)?
Platt sko blir just platt. Barfota innebär att underlaget kan tryckas ned av "trampdynorna" och ge visst stöd i hålfoten, för om vi ska snacka om "vad vi är gjorda för" (vilket är rätt ointressant, vi lever ju inte som vi gjorde ens för hundra år sedan) så är det ju inte heller för asfalt och hårda golv.
 
Hur många tror du har problem orsakade av dåliga moderna skor? Jag tror det är en hel del faktiskt.

Det tror jag är många. Just iom att många går i skor som är lika dåliga som Converse tex eller i finskor utan uppbyggnad.
Sen har en del fel uppbyggnad för sin fot och fel utformning på sko och sula för sitt löpsteg tex. Vill man ha rätt kan man köpa skor av de som arbetar med att passa in såna och göra ilägg.
Så kan man få tryckpunkter mätta, avgjutningar av fötterna och bli filmad och få en rörelseanalys och därefter köpa skor som passar och ev ilägg.
 
Det tror jag är många. Just iom att många går i skor som är lika dåliga som Converse tex eller i finskor utan uppbyggnad.
Sen har en del fel uppbyggnad för sin fot och fel utformning på sko och sula för sitt löpsteg tex. Vill man ha rätt kan man köpa skor av de som arbetar med att passa in såna och göra ilägg.
Så kan man få tryckpunkter mätta, avgjutningar av fötterna och bli filmad och få en rörelseanalys och därefter köpa skor som passar och ev ilägg.
Jag tror inte på det om man inte har en skada som kräver specialskor.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en underbar liten nordis-fröken på 5 år:love: som (mej veterligen) alltid gått barfota. Jag tycker dock att hon sliter lite väl...
Svar
4
· Visningar
1 119
Senast: norpan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp