Skor längs vägarna...!

Jag har tappat en sko ur en bil! Jag var yngre tonåren och åkte bil med pappa. Exakt hur det gick till vet jag inte, men när jag på kvällen, trött och hungrig skulle kliva ur bilen i ett regnigt hamburg efter att ha åkt hela vägen från Göteborg hade jag bara en sko på bilgolvet istället för de två jag hade vid avfärd.
Teorin är att jag tagit av mig skorna och att en sedan ramlat ut när man stökat runt med saker på bilgolvet med dörren öppen.
Min pappa var inte glad kan jag meddela...

Åh! En äkta sko-tappare :D
 
Vet inte riktigt vart jag skulle starta tråden, men vi kör här på senior!

Har länge observerat och funderat över detta fenomen - skor som ligger längs vägarna.
Det kan vara en landsväg, en motorväg eller vad som helst. Oftast bara en sko, ibland ett par. Oftast stora skor som tycks ha tillhört en vuxen, sällan små barnskor som kanske skulle kunnat blivit utkastade av ett busigt barn. Senast igår stod ett par finskor uppställda på en sten längs cykelvägen vi cyklade på.

Vad har hänt med alla dessa skor? Hur har de hamnat på vägen?! Varför stannar man inte alternativt - varför märker man inte att de trillat ur?
Markant mycket fler skor än andra saker man ser längs vägarna, tycker jag!

Fler som uppmärksammat fenomenet?
Vad är er teori?


Jag är oxå en av dom som funderat på detta och kan inte förstå fenomenet med alla dessa skor. Men tror absolut att den som placerat dom där gjort det av nån anledning om det så är över en ledning eller längs vägen.
Kanske det hänt nått speciellt just där?
Tror inte riktigt på det att skorna bara åkt ur en bil. Dom flyger inte precis runt med vindrutan öppen. Visst vissa är kanske glömda på tak mm men inte mitt ute på en stor väg. Nä det betyder helt klart något. Hoppas bara man kan få reda på vad :).

Skor över ledning har vi här oxå.
 
Vi har en stor militäranläggning här i närheten och jämt massa skor som hänger över elledningar på diverse ställen. Jag har fått för mig att det är någon tradition som militärerna har att slänga upp ett par dojor när de är klara med lumpen?
 
Vi har en stor militäranläggning här i närheten och jämt massa skor som hänger över elledningar på diverse ställen. Jag har fått för mig att det är någon tradition som militärerna har att slänga upp ett par dojor när de är klara med lumpen?

Jo, det stod nåt sånt i länken här ovan nånstans att militärer (från USA?) ofta kunde göra så när de var "klara" med sitt uppdrag (saknar rätt ord). Kul att det finns i Sverige också :)
 
Alltså, nu har vi åkt fram och tillbaka till Skåne (från Västmanland). Förväntade mig massor med skor. Såg INGA! Bah!
Jo, på ett ställe (minns inte vart) i något samhälle hängde ett par barnstövlar på en lyktstolpe, men det var allt.
Strange... :cautious:
 
Ser inte skor på vägarna så ofta. Betydligt oftare förr. Nu är det jag som alltid kör. Har inte tid att titta lika noga på kanterna :p

Däremot alltid lika förbryllande när man ser skor på lyktstolpar o dyl.
 
Jo, det stod nåt sånt i länken här ovan nånstans att militärer (från USA?) ofta kunde göra så när de var "klara" med sitt uppdrag (saknar rätt ord). Kul att det finns i Sverige också :)
Själv tycker jag bara att det blir löjligt om några försöker apa efter lokala amerikanska påhitt. :yuck:
 
Brorsan är skyldig till ett par skor efter vägarna....och kanske någon tröja med, Blixlåset på ryggsäcken gick upp och han spred sina grejer runt hela kommunen när han körde runt på sin motorcykel :p tror dock inte vi kan skylla alla utsprida skor på slarviga MC förare ;)

Själv hittade jag en sko ganska långt ut i indalsälven men det var nog en VÄLDIGT gamal sko som säkert legat där sedan de flottandets timmer eller nått :p
 
Senast ändrad:
Alltså, nu har vi åkt fram och tillbaka till Skåne (från Västmanland). Förväntade mig massor med skor. Såg INGA! Bah!
Jo, på ett ställe (minns inte vart) i något samhälle hängde ett par barnstövlar på en lyktstolpe, men det var allt.
Strange... :cautious:


Men, jag såg massor av skor, minst 4, när jag åkte till och från Skåne för ett par veckor sedan.
Åkte från Sörmland. Kanske vi inte åkte samma väg, för jag såg inga barnstövlar?
 
Men, jag såg massor av skor, minst 4, när jag åkte till och från Skåne för ett par veckor sedan.
Åkte från Sörmland. Kanske vi inte åkte samma väg, för jag såg inga barnstövlar?

Där ser man! Minns inte var stövlarna var, kanske i nån ort nere i Skåne. Inte längs de större vägarna iaf.
 
Åh! En äkta sko-tappare :D

-Cyklister har ofta med sig ett extra par skor som dom ska byta till. Slarvar dom lite så kan det ju hända att en flyger iväg... Det är en möjlig förklaring. En annan är att ungdomar som inte är nöjda med sina skor slänger en här eller där för då är mamma och pappa tvungna att köpa nya till dom.
 
När vi rider upp till grustaget så ligger det en svart ihopknuten och välfylld sopsäck med ett par skor prydligt uppställda brevid. Gissa om det triggar min fantasi och NEJ, jag tänker inte kolla vad som finns i säcken :nailbiting:

Usch det ger mig rysningar. Detta hittades vid järnvägen där jag bor, ett par skor och en klocka och jag tror någon huvudbonad om jag inte minns fel, stod snyggt vid rälsen. Ni kan nog gissa vad som hittades längre bort ....
 
Fler som uppmärksammat fenomenet?
Vad är er teori?
Jag som kör mellan 30-40 mil varje dag ser hur mycket skor som helst efter vägarna. Spelar ingen roll vad det är för väg heller, så jag har inte bara uppmärksammat fenomenet, utan jag har många gånger undrat vad det är som händer när skorna hamnar där. Och det behöver ju inte bara vara vanliga skor, utan allehanda stövlar och kängor också.

Någon teori har jag inte tyvärr. Önskar att jag visste.

Däremot så undrar jag varför det ligger så mycket hinkar i alla diken??? Det är ännu märkligare! Ibland undrar jag varför folk köper fina dyra murarhinkar, ta vilken väg som helst i Sverige och plocka upp de som ligger i diket istället. ;)
 
@Ramona kan inte hinkar vara från lastbilar, typ arbetsredskap som är sämre surrade? :)
Jag har aldrig sett en hink ramla av en lastbil, men det är ju inte otänkbart att det skulle kunna göra det. Men hur många lastbildar har öppna flak där de ställer saker de inte spänner fast?

Jag undrar fortfarande. Jag tror inte att alla hinkar som ligger i dikena har ramlat av. Då skulle man någon gång stöta på en hink mitt på vägen, och det har jag ännu inte gjort.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 318
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp