"Skrämmande" men snälla och lugna hundar?

Smått inspirerad av inbrottstråden på Senior, och Lagens långa nos på tv, sitter jag här och funderar. Jag vill någon gång i framtiden bo på landet, ganska enskilt. Då inser jag allt mer att det skulle kännas tryggt och bra att ha en hund som såg lite lagom skrämmande ut, så att eventuella inbrottstjuvar och annat löst pack håller sig borta. Gärna dörrknackande försäljare, Jehovas vittnen, jultidningsförsäljare och oinbjudna gäster också ;)

Men samtidigt är jag inte intresserad av någon riktig "muskelhund". Jag tycker om lättsamma hundar som gärna hänger med på äventyr men som lika gärna bara slappar hemma i trädgården ibland. Har alltid haft goldens, mentalt passar de mig perfekt men det lär vara ytterst få som håller sig på avstånd på grund av en översvallande glad, välkomnande och jättegullig golden ;)

Har ni några tips på raser? Det är alltså inte superseriösa funderingar, visst vill jag gärna ha en hund med lite "tuffare" utseende om/när jag bor för mig själv ute på landet, men givetvis är hundens egenskaper tusen gånger viktigare än hur den ser ut. Men vore bara kul att veta om det finns någon hund som (framförallt för ett otränat öga) ser "skrämmande" ut men är lika coola i huvudet som en golden.
Jag har två rhodesian ridgebacks och bor enskilt, ensam, känns hur tryggt som helst. De är snälla och sociala, följer med på ridturer, på jogging/skidrundan, i stallet, till jobbet o kompisar utan problem.
Men vill jag att de vaktar gör de det, båda är mentalttestade och reagerar "bra", de överreagerar inte men backar inte heller undan om jag är hotad. Plus att de kan se rätt skräckinjagande ut när någon oinbjuden dyker upp.
 
Staffordshire bullterrier.
Skulle faktiskt kunna tänka mig en sån nån gång i framtiden. Som stall, tävling och vakthund.
 
Vår ridgeback är en utmärkt vakthund som garanterat skrämmer bort obehöriga om de hittar på fuffens, jag tycker rasen i grunden är rätt så okomplicerad och inte speciellt krävande men de är väldigt speciella och egensinniga.
 
Staffordshire bullterrier.
Skulle faktiskt kunna tänka mig en sån nån gång i framtiden. Som stall, tävling och vakthund.

En staffe är inget bra val om du vill ha en vakthund, vissa av dem (långt ifrån alla) larmar visserligen om de hör ljud utifrån, men så fort de konstaterat att det bara var en människa välkomnar de glatt vem som helst in på tomten/i huset och lägger snarare krutet på att försöka få hångla lite ;) Sedan är det helt underbara hundar, men just som vakthund är det en av de sista raserna jag skulle rekommendera.
 
@Pigalle
Inger respekt gör de absolut för folk som inte känner dem, rasen har ju ett väldigt tråkigt rykte - när det kommer till inbrott osv. är ju dock ryktet snarare en fördel ;) Framförallt då för människor som inte är så hundvana, hundvana människor uppmärksammar snabbt att min tossa håller på att spricka av glädje så fort en människa passerar förbi för att de kanske, eventuellt kommer hälsa på henne. Inte speciellt skräckinjagande alltså. Men inbrottstjuvar avstår säkert från att försöka sig på att bryta sig in när hon är hemma ändå :up: Hon är av typen som larmar, hör hon okända ljud både skäller och morrar hon och låter definitivt farligare än hon är, att hon står gömd och kikar fram bakom mattes ben när detta sker vet ju inte tjuvarna :angel:

Men rätt staffe kan du säkert få till att vakta med lite jobb, men är just vakten viktig för dig (och inte bara att hunden ser respektingivande ut på håll) hade jag hellre valt en annan ras :)
 
Smått inspirerad av inbrottstråden på Senior, och Lagens långa nos på tv, sitter jag här och funderar. Jag vill någon gång i framtiden bo på landet, ganska enskilt. Då inser jag allt mer att det skulle kännas tryggt och bra att ha en hund som såg lite lagom skrämmande ut, så att eventuella inbrottstjuvar och annat löst pack håller sig borta. Gärna dörrknackande försäljare, Jehovas vittnen, jultidningsförsäljare och oinbjudna gäster också ;)

Men samtidigt är jag inte intresserad av någon riktig "muskelhund". Jag tycker om lättsamma hundar som gärna hänger med på äventyr men som lika gärna bara slappar hemma i trädgården ibland. Har alltid haft goldens, mentalt passar de mig perfekt men det lär vara ytterst få som håller sig på avstånd på grund av en översvallande glad, välkomnande och jättegullig golden ;)

Har ni några tips på raser? Det är alltså inte superseriösa funderingar, visst vill jag gärna ha en hund med lite "tuffare" utseende om/när jag bor för mig själv ute på landet, men givetvis är hundens egenskaper tusen gånger viktigare än hur den ser ut. Men vore bara kul att veta om det finns någon hund som (framförallt för ett otränat öga) ser "skrämmande" ut men är lika coola i huvudet som en golden.

Jag skulle också som en tidigare tipsa om Grand Danne. När jag praktiserade på ett hunddagis så hade de en GD hanne, den som är minsta osäker på hundar tror jag hade tvekat att gå in i hans box:p men det var den snälla och goaste nallebjörnen på hela dagiset, bara väldigt stor och tuff till utseendet. Har lite samma tankar som dig när jag förhoppningsvis skaffar gård och jag fick verkligen upp ögonen för denna rasen, som jag tidigare aldrig varit intresserad av, är mest för fågelhundar annars;). Fick intrycket av att de är lagom aktivitetskrävande och busiga, de har liksom "barnasinnet" kvar utan att vara flamsiga. Har dock ingen stor personlig erfarenhet av olika individer av dem utan bara denna. Ett plus kan jag tycka nu när det är en så stor hund och den ska bo på en gård ( med all skit som finns där:D) är att man slipper pälsen som drar in allt, annars gillar hundar med lite mer päls i vanliga fall.

Kom på en till ras: Irländsk Varghund? har ingen egen erfarenhet av dem men av vad man hört ska de väl inte vara så aktivitetskrävande? Lär inte vara någon som vågar gå in iallafall:D
 
Senast ändrad:
Kom på en till ras: Irländsk Varghund? har ingen egen erfarenhet av dem men av vad man hört ska de väl inte vara så aktivitetskrävande? Lär inte vara någon som vågar gå in iallafall:D
Det farligaste med en irländsk varghund är att man risikerar bli ihjälslagen av svansen..
Min är iaf världens semsta vakthund, och älskar allt med puls.
 
Min grandis(import och av grövre modell, mer mastiff-lik) håller oönskade borta :D Världens snällaste som helst bara vill busa med allt och alla. Men han står gärna och "moffar" och reser ragg när han ser nåt intressant, varav folk gärna tar omvägar. Känner mig alltid trygg med att gå med honom i en mörk gränd alla dagar i veckan :up:
10550121_10152637870661067_267246375985553320_o.jpg
 
Det farligaste med en irländsk varghund är att man risikerar bli ihjälslagen av svansen..
Min är iaf världens semsta vakthund, och älskar allt med puls.

Tänkte mer på utseendet och storleken, läste det som att ts ville ha en "snäll" hund men som ser lite skrämmande ut för de "oinvigda":) men det förstås vågar de testa att gå in så kanske den inte fungerar som vakthund om de älskar alla.
 
Fast användningsområdet spelar ju oerhört stor roll vid rasval?
Hunden mår ju inte bättre av att man går en massa kurser om man inte vill eller kan erbjuda det som den har behov av.

Ts efterlyser en hund som ska se lite respektingivande ut, men samtidigt inte vara värsta träningsnarkomanen.

Jag hade inte rekommenderat mer krävande jakthundsraser till det ts söker.
Egentligen inte heller blandras om det är så att man letar efter nåt specifikt..Har personligen inte nåt emot blandraser men samtidigt bör man vara lite försiktig med att rekommendera det vidare då det inte alls är så säkert att få den hundtypen man är ute efter..man kan få en soffliggare som klarar lite svenssonvardag eller så får man en jätteskarp hund som mest är stressad pga understimulans. Sen kan man också diskutera hälsoproblematik iom att man saknar mycket sådan historik på blandras.

Det finns massor med jakthundar som behöver nya hem för dom inte klarar av eller trivs med jakt! Tyvärr hamnar dom då hos någon pensionär som inte orkar aktivera dom eller så avlivas dom. Tyvärr! Dom kan leva ett gott liv med aktivering och motion och inte alls sakna något. Det var snarare en sådan jag menade, inte något jaktsnille eller jakttok.

Vill TS dock ha en valp fungerar ju inte detta.
 
Det finns massor med jakthundar som behöver nya hem för dom inte klarar av eller trivs med jakt! Tyvärr hamnar dom då hos någon pensionär som inte orkar aktivera dom eller så avlivas dom. Tyvärr! Dom kan leva ett gott liv med aktivering och motion och inte alls sakna något. Det var snarare en sådan jag menade, inte något jaktsnille eller jakttok.

Vill TS dock ha en valp fungerar ju inte detta.

Såklart finns det omplaceringshundar och hundar som inte är rastypiska, men det kanske ändå blir lite fel om man letar speciella egenskapar som här då man annars ju måste peka mot "just den hunden"/den specifika passar till det..inte som rasrekommendation kanske iom att en jakthund får man anta har högt aktiveringsbehov och ett behov av att jaga.

Jag hade hellre letat mer gårds/vakthundstyper som naturligt gärna larmar när de ser människor eller andra djur.
 
Såklart finns det omplaceringshundar och hundar som inte är rastypiska, men det kanske ändå blir lite fel om man letar speciella egenskapar som här då man annars ju måste peka mot "just den hunden"/den specifika passar till det..inte som rasrekommendation kanske iom att en jakthund får man anta har högt aktiveringsbehov och ett behov av att jaga.

Jag hade hellre letat mer gårds/vakthundstyper som naturligt gärna larmar när de ser människor eller andra djur.

Trodde hen ville ha en hund med mycket aktiveringsbehov. Då läste jag mig nog till det i de andra inlägget också, som med det där att hon ville ha den med på långtur med häst!
 
Trodde hen ville ha en hund med mycket aktiveringsbehov. Då läste jag mig nog till det i de andra inlägget också, som med det där att hon ville ha den med på långtur med häst!


Vad jag utläser så är det inte en hund som kräver mycket aktivering som ts letar.

Såhär stod det i första inlägget:

"Men samtidigt är jag inte intresserad av någon riktig "muskelhund". Jag tycker om lättsamma hundar som gärna hänger med på äventyr men som lika gärna bara slappar hemma i trädgården ibland"

En hund som hänger med på långtur till häst då och då räknar jag inte riktigt som en hund som har mer krävande aktiveringsbehov, det klarar de allra flesta hundar..men skillnaden blir ju i om man vill ha en hund som ständigt, dagligen måste aktiveras mycket eller nöjer sig med att vara lite mer aktiv då och då med lite trädgårdshäng bara också andra dagar utan att bli helt bananas.
 
Jag hade också tänkt säga Irländsk Varghund. Min kompis hade ett par irländare, på sin gård i Skåne. Fullkomligt ljuvliga hundar, ser automatiskt imponerande ut genom storleken och raggigheten, men är vänliga, värdiga och lugna. De var fantastiska med barn och andra husdjur, jagade inte, följde med på ridturer utan problem, men höll sig annars hemma på gården.

Enda problemet som jag minns med dem var att de kunde välta ett bord bara genom att vifta lite vänligt på svansen.

De kanske också har hälsoproblem numera, som så många andra större raser, men i varje fall hennes var friska och blev rätt gamla. (Det här var många år sedan förstås).
 
Smått inspirerad av inbrottstråden på Senior, och Lagens långa nos på tv, sitter jag här och funderar. Jag vill någon gång i framtiden bo på landet, ganska enskilt. Då inser jag allt mer att det skulle kännas tryggt och bra att ha en hund som såg lite lagom skrämmande ut, så att eventuella inbrottstjuvar och annat löst pack håller sig borta. Gärna dörrknackande försäljare, Jehovas vittnen, jultidningsförsäljare och oinbjudna gäster också ;)

Men samtidigt är jag inte intresserad av någon riktig "muskelhund". Jag tycker om lättsamma hundar som gärna hänger med på äventyr men som lika gärna bara slappar hemma i trädgården ibland. Har alltid haft goldens, mentalt passar de mig perfekt men det lär vara ytterst få som håller sig på avstånd på grund av en översvallande glad, välkomnande och jättegullig golden ;)

Har ni några tips på raser? Det är alltså inte superseriösa funderingar, visst vill jag gärna ha en hund med lite "tuffare" utseende om/när jag bor för mig själv ute på landet, men givetvis är hundens egenskaper tusen gånger viktigare än hur den ser ut. Men vore bara kul att veta om det finns någon hund som (framförallt för ett otränat öga) ser "skrämmande" ut men är lika coola i huvudet som en golden.

Om man har erfarenhet av Cane Corso och vet hur de är och gillar det hade jag rek dem. Gärna två isf. Så de kan drulla runt med varann och rasta varann trädgårdshängdagarna.

Har bott på gård med såna nu nära ett år. Underbara vakthundar!
Och fantastiskt roliga!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp