Klinikbesök #2 för unghäst med muskelproblem, hälta.. it gets worse =/

Alexandra_W

Trådstartare
Ni som inte hängt med, kort resume:

Dec 04 - hästen ofräsch. vet kommer ut, muskelskada VB, halt VB i skritt och HB i trav initialt, muskelatrofi HB. orsak till allt utom muskelatrofin anses vara en redig vurpa i hagen. Dagen efter bekräftar equiatriker vurpteorin och konstaterar fula spänningar och elände i HB med.

Jan 05 - hästeländet inte alls bättre. Klinik. Halt initialt och vid longering BB, 1 grad halt för högt böjprov BB. Muskelatrofi HB och allmänt öm och stel i vissa muskler i bakdelen. Ev bäckensnedhet. Rtg knän alla fyra och haser UA. finadyne 14 dagar och promenader vid hand.

Feb 05. Dags för dagens ÅB. Klistrar in från min hästdagbok så ni får ta 'kringpratet' med:
vaknade 03.30 imorse, min törötthet jagas tydligen på flykten av grav släporo ;) Halvsju sniglade jag mig utan lysen på släpet till lokala verkstaden och lät så desperat jag kunde på rösten, och halv åtta åkte jag därifrån med en ny släpvagnskontakt. Hem, vända släp, slänga på hästen skydd och täcken och lasta.

Kele har uppenbarligen pratat med Vision om hur man beter sig vid lastning för hon sprang dels på vänster sida lämmen och reste sig och kastade sig, satte sig platt på ändan en gång med. Var dock där hon skulle inom tio minuter och vi var iväg halv nio. Jag vill ha BERÖM för otrolig effektivitet.

Hade sagolik tur med trafiken och kom fram till MK 20 minuter innan min tid *phu* Lasta av Kele, som testade bommen för första gången, av med skydd och boots och täcke och så dags för veterinären.

Och som jag misstänkte så var hon inte bra. Bättre, men inte bra. Initialt lite halt HB rakt ut på löpargången, släppt i ridhuset/"longerad" ohalt i HV men sparar HB i VV.

In och böjde och nu var hon bättre än sist, men nu var vänster bak det som var värst. Veterinären ville lägga en ledbedövning i knäet eftersom hon var lite fylld i knälederna. Vi klurade ett tag, spruta den damen i en led liksom. Kom fram till att vi provar med brems och ser om hon svarar på det, annars får vi droga ner henne och behandla båda knäna ändå, men det vill man helst inte på en så ung häst om man inte VET att det är nödvändigt.

Lillsnuttan som jag trodde skulle AVSKY brems svarade dock enligt skolboken på bremsen och saligt dimmig på ögonen stod hon medan vet stack henne i knäleden HB (!!!!). En STOR sten föll från mattes hjärta då!

Sen böjde vi och reaktionen HB helt borta. Ut i ridhuset och ohalt HB men ajajaj VB, kom fram en tydligt hälta.

Så, jag ståtar med något så jävla tragiskt som en soon-to-be tvååring med dubbelsidig knäledsinflammation bak *går och gräver ner sig* Det går inte att säga varför hon fått det idag, det KAN vara kombination av trauma och mkt kraftig tillväxt, eller så har jag en häst (till) med kass hållbarhet *överväger att hänga sig i närmsta longerlina*

Så, på med brems och så drogade vi ner henne. Hon blinkade inte ens när de satte kanylen i.v. VARFÖR har vi inte tänkt på att bremsa innan? I med så mycket droger att damen knappt kunde stå på benen, och så behandlades båda bakknäna. Med TVÅ sorters kortison, och tuppkam. Och en notering i passet om 'ej för humankonsumtion'..

Återbesök om två veckor. Kele fick beröm för sitt hull (veterinären hade sett så fins resultat av Krafft Rehab att hon började undra om det var knark i det, vi diskuterade det ett tag), beröm för välmusklad och väl skodd. Och så att hon är otroligt väluppfostrad då. Jag är nu typ tre meter lång och jäkligt styv i korken kan jag meddela =)

Pratade med vet om Visions mage med, och hon tyckte att han KAN reagera på hösilaget, men han kan också ha en magtarmstörning. Så eftersom Kele är Kele och dammkänslig/allergisk så provar vi behandla med ProEquo i tio dagar i första hand så får vi se sen. Vision kommer HATA mig..

Fick även med mig en (inte så) fin röntgenplåt på Visions berömda hasledsdefekt med mig hem.

Lastade Kele, jag ledde på nu och kompisen som mött upp på MK stängde, Kele gick rakt på men ägnade sigs edan åt att prova sparka sönder släpet. Hon lever FAN därinne så fort släpet står still, jääääättekul (INTE) vid rödljusen när det låter som hon fått spel därinne och både bil och släp gungar hysteriskt. Släpet förresten uppförde sig mycket trevligt lastat, inget svaj etc, däremot KÄNNER jag otroligt väl i bilen vad som händer i släpet, som jag sa till kompisen 'hostar Kele därbak känner jag det'. Något jag tycker är POSITIVT.

Körde hem i PISSVÄDER, först underkylt regn som frös på rutan innan torkarna hann få bort det, och sen snöyra deluxe där man knappt såg något. Hem kom vi dock, och V & K är lyckligt återförenade. Kele SPRANG med mig hängande efter in i boxen och kissade en hel flod, för att sen kasta sig över sin mat ute i hagen.

/Alexandra - trött och KÄÄÄÄÄR i mammas bil *ge mig, ge mig, ge mig*
 
Sv: Klinikbesök #2 för unghäst med muskelproblem, hälta.. it gets worse =/

Du får applåder för tids effektiviteten, men tycker det är tråkigt att hon inte var bra.
Håller med om att det vore intressant att veta VARFÖR hon fått knäleds inflammation även om kanske inte skulle hjälpa dig i dagens läge.
Men när allt det här ordnaT upp sig så har du en häst som är världsvan för sin ålder och inte kommer att hetsa upp sig så mycket för nya miljöer och "göromål".

Håller tummarna inför nästa återbesök och för att hon håller sig på mattan fram till dess
 
Sv: Klinikbesök #2 för unghäst med muskelproblem, hälta.. it gets worse =/

mimus skrev:
Du får applåder för tids effektiviteten, men tycker det är tråkigt att hon inte var bra.
Håller med om att det vore intressant att veta VARFÖR hon fått knäleds inflammation även om kanske inte skulle hjälpa dig i dagens läge.
Men när allt det här ordnaT upp sig så har du en häst som är världsvan för sin ålder och inte kommer att hetsa upp sig så mycket för nya miljöer och "göromål".

Håller tummarna inför nästa återbesök och för att hon håller sig på mattan fram till dess

Lilla söta damen har betett sig världsvant sen sitt första klinikbesök fyra månader gammal, och de kunde 'miniböja' henne när hon var in när hon var 6 månader. Så hon anser nog att hon är född till stjärna =)

Fast hon har en otrevligt stor bunt vetpapper trots sin späda ålder. Jag vet inte om jag ska tolka det som 'blä' eller som 'det är iaf en häst som är kollad vid tecken på att något är knas och allt har tagits tag i i tid och det har inte skyllts på växtvärk'? :angel:
 
Sv: Klinikbesök #2 för unghäst med muskelproblem, hälta.. it gets worse =/

Alexandra_W skrev:
Fast hon har en otrevligt stor bunt vetpapper trots sin späda ålder. Jag vet inte om jag ska tolka det som 'blä' eller som 'det är iaf en häst som är kollad vid tecken på att något är knas och allt har tagits tag i i tid och det har inte skyllts på växtvärk'? :angel:
Jag tycker att du ska se det så - det finns massor av hästar där ute som gör illa sig, tex går omkull rejält i unga år, där en mindre rörelsestörning/hälta tolkas som "växtvärk" och de får fortsätta som vanligt.

Ofta kompenserar kroppen upp det ok, de blir ohalta, men problem kommer fram då de börjar ansträngas - vid inridning eller när större press läggs på dem senare i ridningen (eller annan träning).

Du gör i alla fall allt du kan för att ge henne förutsättningar att bli bra. Hon är i alla fall fri från skelettdefekter. Sen finns de ju hästar som helt enkelt inte har hållbarheten, men det kan man inte säga än tycker jag - hon har ju uppenbarligen råkat ut för en rejäl smäll/vurpa när man läser om fynden som vet./equiterapeut gjort.

Jag tycker det verkar som det finns gott hopp om din häst, och en fördel är att du varit med hela tiden och vet precis hela hennes historia. Du har också kunnat behandla henne i ett tidigt stadium av skadeförloppet.

Detta gör att du så småningom kan börja träna henne från marken så att hon bygger upp sig så bra som möjligt innan hon blir riden.

Lycka till!
 
Sv: Klinikbesök #2 för unghäst med muskelproblem, hälta.. it gets worse =/

Jag antar att du slocknade som ett utblåst ljus när du väl kom hem... ;) Det skulle jag ha gjort i alla fall...

Trist att din lilla pålla inte är bra, men håller tummarna hårt för att "dubbelkortisonet" gör god verkan! När ska du tillbaka och kolla henne igen? Missade om du har skrivit det eller inte...

/Lizzie
 
Sv: Klinikbesök #2 för unghäst med muskelproblem, hälta.. it gets worse =/

lizzie skrev:
Jag antar att du slocknade som ett utblåst ljus när du väl kom hem... ;) Det skulle jag ha gjort i alla fall...

Trist att din lilla pålla inte är bra, men håller tummarna hårt för att "dubbelkortisonet" gör god verkan! När ska du tillbaka och kolla henne igen? Missade om du har skrivit det eller inte...

/Lizzie

Jag är faktiskt inte så oroad för att hon inte ska svara på behandlingen. Mer oroad över var ledinflammationerna kommer från, men tiden lär ju utvisa.

ÅB om tre veckor, 18 mars =)
 
Sv: Klinikbesök #2 för unghäst med muskelproblem, hälta.. it gets worse =/

Alexandra_W skrev:
Så, jag ståtar med något så jävla tragiskt som en soon-to-be tvååring med dubbelsidig knäledsinflammation bak *går och gräver ner sig* Det går inte att säga varför hon fått det idag, det KAN vara kombination av trauma och mkt kraftig tillväxt, eller så har jag en häst (till) med kass hållbarhet *överväger att hänga sig i närmsta longerlina*
Stackars Alexandra....Tycker VERKLIGEN synd om dig. fy fan vad mycket krångel på senase tiden. Men humorn har du kvar, det hedrar dig :D . Det är ju så, ibland kommer man in i perioder då det inte är något annat än krångel, skador och fnurror på tråden med hästarna... jätte jätte jobbigt och man är nära att lägga av. Men det vänder ju ALLTID. Förr eller senare. Och så får man en period att "vila upp sig" på, hästen funkar, är frisk, dag efter dag efter dag. Så har man energin tills svackan händer nästa gång....:) Är fruktansvärt oreligiös, annars skulle jag nog börja allvarligt överväga att det fanns någon "vilja" bakom det hela ;)

Häng i ... var allt jag ville säga!

Uppmuntrande/Tröstande Mackan - vi delar alla samma båt med jämna mellanrum..... :(
 
Senast ändrad:
Sv: Klinikbesök #2 för unghäst med muskelproblem, hälta.. it gets worse =/

Det är ju så, ibland kommer man in i perioder då det inte är något annat än krångel, skador och fnurror på tråden med hästarna... jätte jätte jobbigt och man är nära att lägga av. Men det vänder ju ALLTID. Förr eller senare.

Jag har väntat sen 1999 på att den där svackan ska vända annat än för några månader åt gången. Det har gåt troll i mitt hästeri och jag måtte retat gudarna eller nåt..

99 Kblstoet fång, arabvalacken ful sårskada som inkluderade gips och lång konvalescens, han missade senan med en millimeter

00 Kblstoet fång, valacken gaffelbandsskada, jag kronisk ryggskada

01 Kblstoet avlivat, valacken höll på att mista livet av ett spiktramp, när han mot alla odds repade sig så började 6 månaders jojande ut och in på klinik med hältor och ledinfl överallt. Konstateras intilliggande tornutskott. Erlichios. Köper nu unghäst efter kblstoet, som visar sig vara gravt insektskänslig och svårfödd.

02. Valacken fräsch, unghästen blir tvärsjuk, nödslaktas två år gammal efter tre veckors fruktlös kamp. Hon togs bort i början av juli och jag minns inget av den sommaren efter det, enligt uppgift sa jag knappt tre ord och hade 'ingen lust' med någonting

03. Fölis föds. Fölis får lunginflammation. Fölis har en felställning i ett ben. Fölis växer för fort och får problem med benen. Fölis får luftvägsinfektion och bihåleinflammation. Fölis är ett litet elände. Fölis har en öronfistel. Fölis får sårskador på alla fyra benen, fölis får en ligamentskada. Valacken blir halt, valacken har en ful hasledsdefekt. Vi behandlar och behandlar.

04. Valacken opereras. Det hjälper inte. Valacken får kolik efter narkosen. Valacken blir inte bra. Valacken döms ut. Fölis dras fortfarande med problem av den snabba tillväxten. Fölis (som inte är nån fölis längre) får sin muskelskada och den här härvan börjar nystas upp som vi än håller på med.

05 Jag blir mentalsjuk? Pank blev jag redan 01, så det är väl mentalsjukdom som kvarstår? :devil:

Så, jag undrar - NÄÄÄR ska det vända, det här blir ju bara värre och värre =/ Och dessa satans olycksfallskador etc, allt är ju skador/sjukdomar som jag inte kunnat förhindra annat än att ta ifrån hästarna rätten till ett hästliv värt namnet. (Jag har inte nämnt småskador som balltramp, ögoninfektioner och annat som eg är harmlöst)

Och när ska jag få RIIIIDA igen? *ser manisk ut* :angel:

/Alexandra - har nu gnällt av sig och ska bli snäll, trevlig och halvglad igen ;)
 
Sv: Klinikbesök #2 för unghäst med muskelproblem, hälta.. it gets worse =/

Alexandra_W skrev:
Jag är faktiskt inte så oroad för att hon inte ska svara på behandlingen. Mer oroad över var ledinflammationerna kommer från, men tiden lär ju utvisa.

ÅB om tre veckor, 18 mars =)

Ja du.. Du har ju i alla fall inte RIDIT sönder din häst.... Skämt åsido. Jag vet inte hur pass vanligt det är med ledinflammationer på unghästar EGENTLIGEN... Jag tror ju att ofta när unghästar är knackiga så tolkar man det som växtvärk och så låter man de vara ett tag.

Din lilla pålla kan säkert ha gjort något skit i hagen, förutom muskelskadan alltså.

Eller kan ledinflammationerna ha nåt att göra med att haft ledproblem tidigare pga att hon växt för fort??? :confused:

När Låaså blev knackig för 2 år sedan och vet. var ute och kolla henne då, så sa vet. att det inte alls är ovanligt att just bakknäna kan bli infalmmerade på 5-åringar. Hade nåt att göra med tillväxtzonerna där vid just den åldern... Iofs så var ju min halt på vä fram och de hittade ingenting bak. Men om din pålla växt för fort så kanske ledinflammationerna kan bero på det. :idea:

Lycka till den 18/31

/Lizzie
 
Sv: Klinikbesök #2 för unghäst med muskelproblem, hälta.. it gets worse =/

Alexandra_W skrev:
05 Jag blir mentalsjuk? Pank blev jag redan 01, så det är väl mentalsjukdom som kvarstår? :devil:

Så, jag undrar - NÄÄÄR ska det vända, det här blir ju bara värre och värre =/ Och dessa satans olycksfallskador etc, allt är ju skador/sjukdomar som jag inte kunnat förhindra annat än att ta ifrån hästarna rätten till ett hästliv värt namnet. (Jag har inte nämnt småskador som balltramp, ögoninfektioner och annat som eg är harmlöst)

Och när ska jag få RIIIIDA igen? *ser manisk ut* :angel:

/Alexandra - har nu gnällt av sig och ska bli snäll, trevlig och halvglad igen ;)

Hade jag vart du, så hade jag blivit mentalsjuk för länge sedan :smirk:

Jag var gott och väl på väg att bli mentalsjuk i somras och då var vi "bara" inne på år 2 av skador... :crazy:

Du har ju haft mer sorg och elände med dina hästar än vad andra har på en hel livstid :eek:

Helt otroligt att du orkar vidare :bow:

Så jag hoppas verkligen att det blir en lösning på din lilla 2-åring och att du slipper allt skit och elände i fortsättningen.

/Lizzie - som äntligen ridit på sin pålla i 4 veckor utan att maken fått följa med och LEDA hästen... verkar som om igångsättningen funkar nu...
 
Sv: Klinikbesök #2 för unghäst med muskelproblem, hälta.. it gets worse =/

lizzie skrev:
Ja du.. Du har ju i alla fall inte RIDIT sönder din häst.... Skämt åsido. Jag vet inte hur pass vanligt det är med ledinflammationer på unghästar EGENTLIGEN... Jag tror ju att ofta när unghästar är knackiga så tolkar man det som växtvärk och så låter man de vara ett tag.

Din lilla pålla kan säkert ha gjort något skit i hagen, förutom muskelskadan alltså.

Eller kan ledinflammationerna ha nåt att göra med att haft ledproblem tidigare pga att hon växt för fort??? :confused:

När Låaså blev knackig för 2 år sedan och vet. var ute och kolla henne då, så sa vet. att det inte alls är ovanligt att just bakknäna kan bli infalmmerade på 5-åringar. Hade nåt att göra med tillväxtzonerna där vid just den åldern... Iofs så var ju min halt på vä fram och de hittade ingenting bak. Men om din pålla växt för fort så kanske ledinflammationerna kan bero på det. :idea:

Lycka till den 18/31

/Lizzie

Jo, vet är ju inne på teorin att vurpan med tillhörande muskeltrassel i KOMBINATION med snabb tillväxt blivit för mycket. Betänker man att hon är 1 dm högre i bak, och rört sig som hon gjort av muskelproblemen är det ju inte osannolikt att det blivit för mycket för bakknäna.

Läste i Håll hästen frisk om knäledsinflammation (bak alltså, fram heter det ju carpit), och där står att det ses hos vanligen 'hos den växande unghästen samt..'. Det står dock inget om de menar hos den växande unghästen i träning, eller om det kan komma bara av tillväxt. men man kan ju hoppas de menar det sista =)

Och jo, myyyyyycket går nog obemärkt förbi fram till högre ålder eftersom det skylls på växtvärk. När jag i dec tog ut vet för jag var bekymrad över att Kele rörde sig stelt bak blev jag ju nästan idiotförklarad från vissa, herregud det var en 1½-åring, det var bara växtvärk.. As if..

Ang mentalsjukdom så vid närmare fundering ÄR jag nog mentalsjuk. Jag la nästan hela min buffert på försöken att få valacken frisk, 40 000 kr gick ur min ficka till det, och jag står här med en T-märkt krake och anser ändå det var värt pengarna. trots att jag nu i avsaknad med buffert blev tvungen att ta ett BANKLÅN för att klara både veträkningar och bilreparationsräkningen. Och vad mumlar jag över? Jo bilreparationskostnaden *harklar sig lite* Så jag ÄR nog redan mentalsjuk ;)

/Alexandra - ganska nöjd med att hennes känsla inte haft fel än, även om det vore bättre om jag kunde slippa behöva känna något är knas..
 
Sv: Klinikbesök #2 för unghäst med muskelproblem, hälta.. it gets worse =/

Alexandra_W skrev:
Jag har väntat sen 1999 på att den där svackan ska vända annat än för några månader åt gången. Det har gåt troll i mitt hästeri och jag måtte retat gudarna eller nåt..

99 Kblstoet fång, arabvalacken ful sårskada som inkluderade gips och lång konvalescens, han missade senan med en millimeter

00 Kblstoet fång, valacken gaffelbandsskada, jag kronisk ryggskada

01 Kblstoet avlivat, valacken höll på att mista livet av ett spiktramp, när han mot alla odds repade sig så började 6 månaders jojande ut och in på klinik med hältor och ledinfl överallt. Konstateras intilliggande tornutskott. Erlichios. Köper nu unghäst efter kblstoet, som visar sig vara gravt insektskänslig och svårfödd.

02. Valacken fräsch, unghästen blir tvärsjuk, nödslaktas två år gammal efter tre veckors fruktlös kamp. Hon togs bort i början av juli och jag minns inget av den sommaren efter det, enligt uppgift sa jag knappt tre ord och hade 'ingen lust' med någonting

03. Fölis föds. Fölis får lunginflammation. Fölis har en felställning i ett ben. Fölis växer för fort och får problem med benen. Fölis får luftvägsinfektion och bihåleinflammation. Fölis är ett litet elände. Fölis har en öronfistel. Fölis får sårskador på alla fyra benen, fölis får en ligamentskada. Valacken blir halt, valacken har en ful hasledsdefekt. Vi behandlar och behandlar.

04. Valacken opereras. Det hjälper inte. Valacken får kolik efter narkosen. Valacken blir inte bra. Valacken döms ut. Fölis dras fortfarande med problem av den snabba tillväxten. Fölis (som inte är nån fölis längre) får sin muskelskada och den här härvan börjar nystas upp som vi än håller på med.

05 Jag blir mentalsjuk? Pank blev jag redan 01, så det är väl mentalsjukdom som kvarstår? :devil:

Så, jag undrar - NÄÄÄR ska det vända, det här blir ju bara värre och värre =/ Och dessa satans olycksfallskador etc, allt är ju skador/sjukdomar som jag inte kunnat förhindra annat än att ta ifrån hästarna rätten till ett hästliv värt namnet. (Jag har inte nämnt småskador som balltramp, ögoninfektioner och annat som eg är harmlöst)


Nejmen allvar. herregud. Jag hade lagt av för länge sen, det var bland de värsta listor jag nånsin sett. att du ORKAR...! :bow: :bow: :(
 

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 177
Senast: valley
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 411
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 156
Senast: Karminnie
·
Hästvård Det hela började i höstas, min häst (som har fungerat klanderfritt i flera år) blev halt på ett framben och behandlades i kota och...
Svar
6
· Visningar
2 116
Senast: annalingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp