Bukefalos 28 år!

Skrikande kanin?!

Q

qtrsforpleasure

Idag när vi var inne hos vår kanin (en belgisk jätte på två år) skrek han! Han lät som en slirande fläktrem på en bil ungefär! :grin:
Han är väldigt tam, så han kan inte varit rädd. Han hoppade omkring och skrek rakt ut... Han är väldigt pratig i vanliga fall, knorrar och låter när man pratar med honom, och det kom han även fram och gjorde när han skrikigt färdigt.
Någon som har en bra förklaring? :confused:
 
Sv: Skrikande kanin?!

Hej du!
Det är VÅÅÅÅÅR!!! Kan vara att herrn är lite sugen? OM du har uteslutit att han är skadad;)
 
Sv: Skrikande kanin?!

Normalt sett skriker ju kaniner när de fruktar för sitt liv.
Det skriket är hjärtskärande och ger en rysningar i hela kroppen.
Har aldrig varit med om en kanin som skrikit utan att varit rädd/haft ont, under mina 10 år som kaninägare.
Däremot kan hanarna ha ett litet tjut för sig, som de kan utstöta efter en lyckad parning.
Men det låter på ett helt annat sätt och inte sådär jättehögt.

Han kan ju ha trampat på något som gjorde ont för att sen upptäcka att det inte var så farligt?
 
Sv: Skrikande kanin?!

Jag har också haft mycket kaniner som barn/tonåring. Jag vet vad du menar med "dödsskriket". Det har hänt mig två gånger. En gång när jag var ute på gården med en kanin i sele och det kom en hund som självklart flög på den:(. En annan gång fastnade en annan av mina kaniner med foten i en lina. Samma då! Det skriket är VIDRIGT!!!
Jag förmodade att det INTE var ett sådant allvarligt skrik, just av den enkla anledningen att han kom fram för att knorra lite på en gång efter han "skrikit"? Men visst, det är klart att han kan som du säger precis gjort sig illa?

Till TS: Han blev nog bara glad? Eller kanske skrämde ni honom om han låg och sov och inte märkte att ni kom in i stallet?
Är han fortfarande ensam? Det kan de också få lite knepiga beteenden av :crazy:.

Skaffa honom en kamrat i form av en kastrerad hona, så blir han nog lugnare;).:love:
 
Sv: Skrikande kanin?!

Jag kom på att jag faktiskt har hört ett ännu värre skrik från en gnagare :eek:. Den gången var det från en hare jag råkat köra på som tyvärr inte dog på en gång:(. Jag fattade först inte var det var som lät, för det lät nästan som ett barn. Jätteobehagligt!
 
Sv: Skrikande kanin?!

Det kan de också få lite knepiga beteenden av :crazy:.

Skaffa honom en kamrat i form av en kastrerad hona, så blir han nog lugnare;).:love:

Jasså?
Inget jag märkt under mina 10 år som kaninägare. :p
Mina bor själva allihopa och mår prima.
Min allra första kanin bodde helt ensam och det fanns inga andra kaniner på gården alls.
Han var nog den mest härliga kanin som någonsin existerat, i mina ögon.

Kastrerad hona kan vara smart, om han själv är kastrerad.
Annars tycker jag synd om honan.
 
Sv: Skrikande kanin?!

Det beror nog på hur man menar med själv? Du är säkert en som är med dina kaniner mycket och pysslar mycket med dem? Eller? Om man inte gör det och de tillbringar mycket tid helt allena och de dessutom har tråkigt, så får EN DEL beteendestörningar. Det gäller ALLA flockdjur.
Sedan skriver du, MINA bor själva? Har du flera kaniner i samma utrymme, men i egna burar, så är de inte själva :idea:? De känner lukten av varandra mycket väl.

Det är ju så att många kaniner tillbringar mycket tid ensamma. De flesta människor jobbar och när de väl är hemma så kanske de inte har tid med mer än att fodra? Därför har inte JAG kaniner idag för jag vill inte bara fodra dem i så fall;). Nu vet varken du eller jag hur TS har det med sin, men jag känner TS personligen och vet att hon jobbar mycket. Dock tror jag nog att kaninen hon har får det den behöver:).
Jag bara fick känslan av att hennes kanin förmodligen blev jätteglad när de kom? Kanske hade han suttit ensam länge under dagen? Jag fick inte ihop det bara att han först skulle skrika utan synbar anledning (att han skulle vara skadad) för att sedan gå över till att knorra och låta? Det är dessutom en (om jag inte missminner mig) tam, social och ganska orädd kille (om han inte har ändrat sig på senaste tiden TS?)

Självklart ska hanen vara kastrerad om man sätter in en kastrerad hona. Annars blir det som du säger synd om honan:D. Han har sina könsdrifter kvar och hon inga = typ våldtäkt hundra gånger om dagen:grin:

Till TS! Har han gjort så förut eller igen efter den gången du skriver om?

Egentligen spelar det inte så stor roll. Huvudsaken är ju att han har slutat nu. Varför han skrek den gången kan man ju analysera sönder hur mycket som helst :love: För ATT han skrek, det vet vi *skrattar*
 
Sv: Skrikande kanin?!

Det gäller ALLA flockdjur.
Fast kaniner är ju inte flockdjur, utan kolonidjur. ;) :)
Men gäller nog samma princip där med, i guess.

Sen brukar jag försöka tillbringa en del tid med de ja.
Men vissa dagar får de sitta i sina burar.
Iofs så verkar de helt nöjda med det, då det brukar ske vid dåligt väder.
Och då vill varken de eller jag ut i hagen och ovädret.

Sen tror jag det hänger mycket på individ när det gäller risken för beteendestörningar.
Vissa gillar hellre att vara själva och trivs fint med det. :)


Sedan skriver du, MINA bor själva? Har du flera kaniner i samma utrymme, men i egna burar, så är de inte själva :idea:? De känner lukten av varandra mycket väl.
Japp, alla bor på samma yta utomhus på våran tomt.
Men har haft ensam kanin förut och det var ingen skillnad emot nu. :)


Fast nu blev det lite OT.
Också lite nyfiken på hur det gått för TS och hennes "skrikande" herre. :)
 
Sv: Skrikande kanin?!

Kolonidjur, flockdjur? Same same but different tror jag :D Samma som med marsvin, de lever också i så kallade Kolonier.

Angående beteendestörningar så har jag själv inte råkat ut för det, men jag har vänner där kaniner som levt ensamma har fått beteenden som tex att slicka av sig päls på mage och tassar (har inte hittats/påvisats någon patologisk (sjuklig) orsak. En del har blivit mycket aggressiva. Där har det i o för sig inte gjorts någon vet.undersökning fast att jag rekommenderat det. Aggressivitet har ju oftast en grund i något smärttillstånd eller en hormonell störning.

Jag vet inte om kaniner utstöter skrik vid aggressivitet? Jag kommer inte ihåg hur det var med den kaninen som var aggressiv. Vet du om de gör det? Fast det känns också långsökt, för då skulle han inte ha kommit fram och flirtat direkt efter? Hararna kan ju i och för sig skrika när de slåss om jag inte missminner mig?


Ja, TS vart har du tagit vägen? Har han slutat skrika den "lilla":D
 
Sv: Skrikande kanin?!

Flockdjur = flera djur som lever på samma yta och delar bostad/håla.
Kolonidjur = flera djur som lever på samma yta, men alla har egen bostad/håla.

Det är nog mycket anledningen till att kaniner många gånger (inte alltid), enligt min erfarenhet, föredrar att bo själva om det är en liten yta.
Stor yta med många gömställen, så alla har minst ett eget, då brukar det gå kunna mycket bättre om personligheterna är rätt.
Men då snackar jag om en yta som är minst som en hästbox, gärna större.

Aggressivitet kan även bero på arv och gener.
Därför man inte ska avla på kaniner som uppvisar någon form av aggressivt beteende.
Synd bara att inte alla tänker så.
Har tagit hand om flera kaniner vars föräldrar/syskon varit knepiga/halvt aggressiva.
Och de kaniner blev i sin tur väldigt knepiga/aggressiva.
Ena honan var nästan så hon vat schizofren.
Ena stunden kunde hon ligga lungt i hagen och njuta av att bli klappad, för att i nästa stund hoppa och hugga efter handen när man tog upp den..

Skrik kan man nog inte riktigt kalla det, när det gäller aggressivitet.
Har enbart hört kaniner fräsa eller morra.
Iofs så kan morrandet ha lite olika tonlag, ibland mörkt och ibland gällt.
Men inte skrik i den benämningen om man jämför med deras dödsskrik.
 
Sv: Skrikande kanin?!

Till er båda...
Han har inte skrikit fler gånger, men märkligt var det när det hände. Han är lika social som vanligt, han måste blivit överraskad på ngt vis helt enkelt... :-)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 503
Senast: Juli0a
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 555
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp