Skriver åt fel håll

Mirre

Trådstartare
Min 4 åring kan de flesta bokstäver och skriver gärna och ofta. Hon skriver bokstäverna rätt, men det lustiga är att hon skriver spegelvänt 😄 Både bokstäver och ordningen på bokstäverna. Är det bara ett steg i inlärningen eller något som man borde ta tag i? Nu har jag inte gjort någon större grej av det, vill mest bara uppmuntra intresset.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Min 4 åring kan de flesta bokstäver och skriver gärna och ofta. Hon skriver bokstäverna rätt, men det lustiga är att hon skriver spegelvänt 😄 Både bokstäver och ordningen på bokstäverna. Är det bara ett steg i inlärningen eller något som man borde ta tag i? Nu har jag inte gjort någon större grej av det, vill mest bara uppmuntra intresset.
Det kan vara att hon tänker i 3 dimentioner vilket är vanligt hos personer med dyslexi
 
Min 4 åring kan de flesta bokstäver och skriver gärna och ofta. Hon skriver bokstäverna rätt, men det lustiga är att hon skriver spegelvänt 😄 Både bokstäver och ordningen på bokstäverna. Är det bara ett steg i inlärningen eller något som man borde ta tag i? Nu har jag inte gjort någon större grej av det, vill mest bara uppmuntra intresset.
Det gör min 5,5åring också. Har inte påtalat det, han är också vänsterhänt så jag har tänkt att det kanske har med det att göra.. :p
 
Helt normalt!!!
Uppmuntra, och ge det lite tid så kommer bokstäverna att komma rätt.
De där fenomenet beror på hjärnans mognad, och när jag jobbade med 5 åringar skrev typ hälften baklänges i början på hösten. Och all skrev rättvända bokstäver på våren.
Så charmigt det är!

* Jenny *
 
Det gjorde jag med när jag var liten och lärde mig skriva, är vänsterhänt om det har något med det att göra.
 
Min treåring skriver inte själv men sätter gärna upp bokstavsmagneter som formar hans namn och han sätter dem alltid från höger till vänster.
 
Min unge verkade se ord som bilder mer än en rad med bokstäver i början. När hela ordet är en bild spelar det liksom ingen roll hur ordet sätts ihop för att skapa bilden. Det gav med sig rätt fort, men vissa bokstäver som p b d och även siffran 5 blir ibland spegelvända. Det är jättevanligt och går väl i princip alltid över.
 
Absolut vanligt, som de andra skrivit. Men visst är det fascinerande att se. ;)
Hoppas hon blir vänsterhänt.

Mvh, en som jobbat med barn i förskola och även råkar vara vänsterhänt :angel:
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Så gorde jag gärna med när jag var barn, har jag fått berättat för mig.
Läste gärna texten uppochner med - vilket jag kunde rätt länge.

Kunde lägga kartboken innanför vindrutan och navigera efter spegelbilden. Om jag inte upptäcker det så kan jag slå i en spik med hammaren i vänster hand, men klarar inte av det om jag får syn på det eller försöker medvetet, lite konstigt men som det är.

Det som var var att jag gärna ville använda vänster hand rätt mycket. Dessvärre råkade jag ut för en lärare i lågstadiet som hackade på mig om att ha pennan i höger hand osv, vilket gjorde det väldigt trögt att lära mig skriva. Med perspektiv på det, så är jag rätt övertygad över att detta är en bidragande orsak till mina läs- och skriv-svårigheter.

Skriva spegelvänt kan vara roligt med! Skriva på fönster så det går att läsa rättvänt innifrån. Skriva symetriskt med en krita i var hand, Eller varför inte text i slingrande serpentiner där man betraktar texten från omväxlande ena och andra hållet. Nåja, kanske inte konst för den lille konstnären, men kan ju bli längre fram.

Tycker du ska vara rädd om vad hon kan!
Sen att kanske bokstäverna ska komma åt andra hållet om de är spegelvända osv, det kan väl komma sen om det vill det.
 
Vår mellan gör samma 😊
Stora killen skrev lite märkligt när han var 5-6 år, hans lärare i förskoleklass sa att vi bara ska berömma och uppmuntra fortsatt skrivande, börjar man korrigera finns risk att intresset minskar. Idag som 7 åring skriver han jätte bra :) vet inte om det är rätt metod men för oss funkade de väldigt bra så vi kör samma med 5 åringen.
 

Bifogade filer

  • IMG_4891.png
    IMG_4891.png
    424,2 KB · Visningar: 53
Då får hon fortsätta skriva som hon vill och så löser det sig väl med tiden 😊 Hon är också vänsterhänt, eller hon skriver och ritar med båda händerna men verkar luta mer åt vänster
Det kommer av sig sig själv rätt vad det är. Bara uppmuntra till skrivandet 😊 Tror knappt jag mött ett barn genom åren som inte skrivit spegelvänt osv i början. Och nu när jag suttit och läst om det hela hösten så förstår jag ju mer innebörden av varför osv men som sagt som förälder/vårdnadshavare räcker de att bara fortsätta uppmuntra barnen till att skriva 😄
 
Det är jättevanligt! Tror de allra flesta barn som börjar skriva både skriver spegelvänt och uppochner, kastar om bokstäverna och så vidare. En del i lärandet, skulle jag tro. :)
 
Min morfar var dubbelhänt och kunde sitta med en penna i varje hand och skriva 😄 Jag är högerhänt men kan skriva i stort sett lika bra med vänster som med höger, får koncentrera mig lite mer bara
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 446
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 345
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
838
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 398
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp