Bukefalos 28 år!

Skuldkänslor över att låta hästen vila

J

j3nnif3r

Min häst är en sådan häst som behöver ridning och motion helst dagligen för att fungera normalt och trivas med livet. Genom motionen håller hon sig smidig och fin och får inte lika ont i ryggen som hon skulle ha om hon inte reds samt att hennes ben behöver röra på sig för att inte tjockna. Alltså behövs jag dagligen för henne, utan motionen blir hon väldigt grinig och hon kan börja få ont igen.

Så nu har jag såna enorma skuldkänslor över att jag inte ridit henne ordentligt på 3 veckor. Hon har gått varannan dag, då mest skritt med lite trav. Hon reds igår, då en skrittsväng i skogen runt 1 timma, men innan det stod hon i 4 dagar och innan dess varannan. Anledningen till detta är att jag har varit dålig i både halsfluss och bihåleinflammation och har helt enkelt inte haft någon ork att göra något. Nu börjar det dock gå på bättringsvägen men jag är fortfarande inte helt frisk. Jag känner mig alltid pigg när jag sitter i skolan och så och då börjar jag ju såklart tänka att jag kanske skulle orka rida senare ikväll. Men efter att bara ha sadlat på så är jag helt slut och behöver sätta mig ned igen.

Är jag helt dum i huvudet att jag "misskött" henne under dessa veckor + kanske någon vecka till? Jag vill inte att hon ska tappa den kondition och muskler hon redan har och jag vill framför allt inte att hon ska bli dålig i ryggen igen.

Hur gör ni när ni är sjuka och har en häst som kräver motion?
 
Sv: Skuldkänslor över att låta hästen vila

Har du ingen som kan hjälpa dig att rida? Bara så hästen får komma ut i alla fall?
 
Sv: Skuldkänslor över att låta hästen vila

det är ju inte diit fel att du är sjuk! annat skulle det ju vara ifall du typ inte rider för att sitta framför datorn istället! men kan du inte skaffa någon som rider henne åt dej då? det låter ju inte så bra att hästen får ont om den står ofta..

själv lånar jag ut min häst till stallägarens kunder som kommer o rider om jag är sjuk.. dock endast i terräng för jag vill ha honom själv på banan och så är ju min häst så pass säker i terängen så det är inga större problem med det :smirk:

men lycka till!! :bump:;)
 
Sv: Skuldkänslor över att låta hästen vila

Jag brukar longera, löshoppa eller bara släppa min lös på ridbanan. Det viktigaste är att han får göra av med energi för annars blir han helt odräglig.
Är det någon som vågar sig upp på honom så är det ju jättebra men han är lite busig och bockar ganska rejält emellanåt om han vilat några dagar.
 
Sv: Skuldkänslor över att låta hästen vila

Jag har funderat på att skaffa en medryttare ett par dagar i veckan så länge jag går i skolan och jobbar. Men jag tillhör en av dem som är så fega med att låna ut sina hästar utan uppsickt. Problemet hon har (som även gör att hon får ont under vila i längre perioder) är väldigt lätt förvärra om man inte rider rätt och ger henne den vård hon behöver. Sen skulle jag inte vilja sätta upp någon på henne heller med tanke på att många som flygit av lika snabbt.

Nu låter det som att jag aldrig skulle låta någon rida min häst, men så är inte fallet. Det gäller bara att hitta rätt person ;)
 
Sv: Skuldkänslor över att låta hästen vila

Är man sjuk så är man. Inte mycket att göra åt, men att rida varannan dag tycker jag är bra vid de tillfällen då tiden inte räcker till eller träning är svårt av andra anledningar. Med varannandagsträning hålls hästen ändå¨igång. Träningen blir bara mindre intensiv.
 
Sv: Skuldkänslor över att låta hästen vila

är man sjuk så är man.

hästen går väl i hage? då rör den sig väl där?

annars så kan du ju tömköra eller longera!

sen tycker jag inte man ska ha dåligt samvete för att hästen vilar, hästar behöver och mår bra av åtminstone en viloperiod i året. min blir också lite stel om han står (helt naturligt!) men det är inte värre än att man joggar lite lugnt några dagar så är den på topp igen.
 
Sv: Skuldkänslor över att låta hästen vila

jag har en het häst som behöver (för hennes huvuds skull) röra på sig varje dag.

förra veckan ramlade jag av å lyckades bryta mitt lillfinger....så nu e jag gipsad i tre veckor framöver.

min hääst är känslig för nya ryttare å spänner sig å testar dem mkt.

eftersom ingen vill hjälpa mig att rida min vilda häst är jag tvungen att ha en beridare som rider min häst. det kostar pengar, men hästen är igång=)

men i mitt fall får juh inte hästen ont om jag inte kan rida en dag.
om jag vore dig skulle jag försöka leta upp en medryttare.

lycka till å ät mkt frukt å c-vitamin hehe
 
Sv: Skuldkänslor över att låta hästen vila

haha läste vidare i din tråd.

jag e precis som du! orolig för att det inte ska bli bra med en medryttare men nu när jag som sagt inte kommer kunna rida beslöt jag mig för att leta efter medryttare det funkade inte alls hon satt av efter att ha skrittat mitt "krutpaket" i tjugo minuter.

så jag förstår vad du pratar om! jobbigt oxå om ngt skulle hända den som provrider.
 
Sv: Skuldkänslor över att låta hästen vila

Som de övriga säger är man sjuk så är man.

Tror inte du missköter din häst för att du inte hinner rida. Hästar mår bra av att ha det lite lugnt ibland också (även om de inte alltid tycker de själva ;) )
Oftast är det faktiskt vi som mår dåligt över att inte khinna med/orka göra allt.

Hoppas du kryar på dig snart :)
 
Sv: Skuldkänslor över att låta hästen vila

Hästen går i hage från 8.30 till 16.30 ungefär, skulle vilja ha henne ute mycket längre än så. Men det är stora hagar, så han kan röra på sig ordentligt.

Alla Jag ska ta mig en funderare över det här med medryttare, det kan faktiskt vara skönt att ha några gånger i veckan. Ska se mig om efter någon lämplig.
 

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 804
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 688
Senast: Exile
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
32
· Visningar
3 289
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp