Bukefalos 28 år!

Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

* Spricka genom hasleden

Gammal tävlingsponny som blev sparkad så illa av han fick en spricka i benet som gick genom hasleden. Han var vid detta läget redan triangelmärkt (vet ej pga vad, han hade tävlat högt inom flt och aldrig varit halt men gick ej igenom böjvprov vid försäljning). Veterinärerna gav honom 0 chans att läka ihop ens att gå i hagen bla pga åldern, var nog ca 13 år då. Käkade homeopatia under hela vilan och veterinärerna såg ut som stora frågetecken för varje ny röntgen. Ponnyn tävlades efter detta mer både av mig och senare andra, gick hård lägerverksamhet inom flt och sedan på ridskola många år tills han avlivades en bra bit över tjugo pga kolik om jag inte minns fel.

Men man får väl inte träna hårt och tävla på triangelmärkta hästar?
(kanske lite OT, men jag bara undrade)
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Men man får väl inte träna hårt och tävla på triangelmärkta hästar?
(kanske lite OT, men jag bara undrade)

Då fick man. Lokala tävlingar. Tävlade hårt gjorde han innan dess att han blev utförsäkrad :) Mig veterligen hade han aldrig varit halt och var aldrig halt mer (förutom den där sparken som jag skrev om) utan reagerade bara på någon form av böjprov när han skulle säljas i tävlningskondition mitt i karriären. Vi var fodervärdar några år förutom på somrarna då han gick på lägren hos ägaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Suck.Varför envisas många med att tro istället för att använda vetenskap?
Homeopati är kvacksalveri anser jag.

I början av 1800-talet lanserade den tyske läkaren Samuel Hahneman en lära som han provat ut på sig själv och som byggde på grundkoncepten att lika botar lika och att utspädning förstärker effekten.Utspädningen som görs i närmast oändlig omfattning påstås göra medlet mer kraftfullt,en effekt som kallas potentiering (eller potensering).Dessutom ska utspädningen göras på ett rituellt sätt som kallas dynamisering.

Hahneman har beskrivit sin lära i boken Organon der rationellen Heilkunde.I den finns en rad resonemang om sjukdomar som är helt orimliga i ljuset av dagens kunskaper.Det är viktigt att komma i håg att hans lära uppstod i en tid då läkekonsten var mycket primitiv,ett halvt århundrade före de först studierna med placebogrupp och långt innan renframställda läkemedel fanns att tillgå.Det var först på 1860-talet som Louis Pasteur påvisade samband mellan bakterier och sjukdomar och det första sjukdomsframkallande viruset upptäcktes inte förrän 1910(gula febern).

Egentligen borde homeopatin avfärdats redan 1811 då Amadeo Avogadro presenterade sine beräkningar som visade att materia består av ett ändligt antal partiklar.Det går således inte att späda ut ett ämne hur mycket som helst,så småningom tar dess komponenter slut.Antal partiklar beskrivs ofta genom att relatera till det sk Avogrados tal vilket utgörs av drygt 6*10^23 partiklar,vanligtvis atomer eller molekyler,och som sedan länge är grundskolekunskap.

Ändå finns homeopatin kvar som en subkultur som fortfarande använder Hahnemans texter som kunskapskälla.Bland homeopater finns många olika uppfattnigar,ibland helt motsatta.Gemensamt är ett långt inledande samtal med patienten vilket säkert kan bidra till ett ökat förstroende från "patienten" om denna är medicinskt okunnig.

Den medicinska litteraturen innehåller hundratals kliniska studier av homeopatiska medel.Många är av så dålig kvalitet att de inte möjliggör slutsatser.Det har visat sig att ju bättre studierna var,desto mindre effekt tycks behandling av homeopat medel ha.

En literaturstudie gjord av Edzard Ernst,professor i komplementär medicin i England, ledde till slutsatsen att det inte finns övertygande bevis för att någon enda sjukdom kan behandlas bättre med homeopati än med placebo, och att det inte finns bevis för att något enda homeopatiskt preparat har bättre effekt än placebo.

Djurstudier av homeopatiska preparat tyder också på,om de är gjorda med relevanta kontrollexperiment,att ingen skillnad finns gentemot placebo,vilket ärintressant eftersom förespråkare ofta hävdar att just djurexperiment bevisar effekt eftersom djur inte skulle kunna påverkas av placebo.(Men givetvis kan även djur påverkas av de generella inslagen i en behandlingsmetod).

De kemiska studier som gjorts visar att en homeopatisk spädning inte skiljer sig från det rena utspädningsmedlet.Alla hypoteser om homeopatiska mekanismer som föreslagits är orimliga och motsägs av kopiösa mängder välgrundade bevis från forskning inom biologi,kemi och fysik.

Den som på ett övertygande sätt skulle kunna bevisa att ett homeopatiskt preparat fungerar,trots att det är utspätt så att inte en enda molekyl av ursprungssubstansen är kvar (dvs bortom Avogadros tal),skulle troligen få Nobelpriset.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

:bow:

Undra varför det aldrig kommer några motargument efter sådana här inlägg ;) Vi får väl se om det gör det denna gången... :angel:
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Eftersom djur inte vet vad de får för "medicin" så kan man ju direkt stryka placeboeffekten som människor ofta reagerar på.

Även om inte placeboeffekten skulle påverka hästen, påverkar den nog hästägaren! Har flera gånger hört kommentarer som "Sen jag började ge hästen medlet x har åkomman y blivit mkt bättre!", när det i själva verket kanske snarare beror på andra förändringar (tex vädret, betet, underlaget eller ngt annat)...
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

:laugh:I fortsättningen så tycker jag att vi hänvisar alla homeopatifrågor till ZOFUS helt klockrena utlägg!!!!
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Suck.Varför envisas många med att tro istället för att använda vetenskap?
Homeopati är kvacksalveri anser jag

Vetenskap är ingen sanning anser jag. kanske en sanning just då och där men vetenskapen ändras och olika studier visar inte alltid på samma resultat. Så för mig får man jag gärna tro hur mycket man vill eftersom vetenskap många gånger är en tro. Sanningen utifrån vetenskap ändras beroende på kontexten, ny vetenskap och tolkning. Detta är min åsikt och jag skulle tycka det vore tråkigt om alla trodde på samma "sanning".
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

där satt du huvudet på spiken. att tro stenhårt på vetenskap och utesluta allt som vi i dagens läge ej kan bevisa är också en sorts religion.

jag nöjer mig med att säga såhär: om homeopati inte fungerar så måste jag ha en otroligt stark tro på min läkande kraft som jag lyckas överföra på djuren så att dom tror på mig och blir friska! gång på gång har hovslagare och veterinärer blivit överraskade över hur snabbt djuren återställts, hur en hovböld försvunnit efter några få dagar eller hur ett gapande sår som en del tyckte skulle sys så det inte läkte fult var helt borta och täckt med ny päls efter knappt två veckor! eller katten som kom hem efter 1 månad med halsbandet under frambenet och ett kraftigt infekterat djupt sår som luktade död. en vecka senare hade det läkt helt och det finns inte ens ett ärr där. kraftig sinusit (dokumenterad på röntgen) som skulle opereras blev helt läkt efter homepatisk behandling och ingen operation behövdes.

det är "bevis" nog för mig.:) ursprungssubstansen finns btw kvar till D6. det finns ett norskt försök på idrottare där dom som fick arnica presterade bättre och hade betydligt kortare återhämtningstid.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Vetenskap är ingen sanning anser jag. kanske en sanning just då och där men vetenskapen ändras och olika studier visar inte alltid på samma resultat. Så för mig får man jag gärna tro hur mycket man vill eftersom vetenskap många gånger är en tro. Sanningen utifrån vetenskap ändras beroende på kontexten, ny vetenskap och tolkning. Detta är min åsikt och jag skulle tycka det vore tråkigt om alla trodde på samma "sanning".

Vad i hela fridens namn menar du med vetenskap? :confused:
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Vetenskap är ingen sanning anser jag. kanske en sanning just då och där men vetenskapen ändras och olika studier visar inte alltid på samma resultat. Så för mig får man jag gärna tro hur mycket man vill eftersom vetenskap många gånger är en tro. Sanningen utifrån vetenskap ändras beroende på kontexten, ny vetenskap och tolkning. Detta är min åsikt och jag skulle tycka det vore tråkigt om alla trodde på samma "sanning".

Dock är det höga krav på att få kalla något "vetenskapligt", artiklar, undersökningar osv kräver en viss statistik för att ens kallas resultat. Mao finns faktiskt en viss signifikans hos resultaten som presenteras och hur man kommit fram till den signifikansen är oxå väl reglerat.

Därför litar jag mer på "vetenskapen" än "något någon säger att det är så".
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

där satt du huvudet på spiken. att tro stenhårt på vetenskap och utesluta allt som vi i dagens läge ej kan bevisa är också en sorts religion.

jag nöjer mig med att säga såhär: om homeopati inte fungerar så måste jag ha en otroligt stark tro på min läkande kraft som jag lyckas överföra på djuren så att dom tror på mig och blir friska! gång på gång har hovslagare och veterinärer blivit överraskade över hur snabbt djuren återställts, hur en hovböld försvunnit efter några få dagar eller hur ett gapande sår som en del tyckte skulle sys så det inte läkte fult var helt borta och täckt med ny päls efter knappt två veckor! eller katten som kom hem efter 1 månad med halsbandet under frambenet och ett kraftigt infekterat djupt sår som luktade död. en vecka senare hade det läkt helt och det finns inte ens ett ärr där. kraftig sinusit (dokumenterad på röntgen) som skulle opereras blev helt läkt efter homepatisk behandling och ingen operation behövdes.

det är "bevis" nog för mig.:) ursprungssubstansen finns btw kvar till D6. det finns ett norskt försök på idrottare där dom som fick arnica presterade bättre och hade betydligt kortare återhämtningstid.

Men hittills har inga större resultat för att visa att homeopati fungerar presenterats (vad jag hört iaf, jag blir väldigt gärna överbevisad!). Och sättet att utföra vetenskapliga undersökningar kan du väl inte klaga på? Det är ju en metod att utesluta att eventuellt resultat enbart är sammanträffanden. Men du kanske menade veterinärmedicinen.

Precis som du tycker jag mig sett bra resultat i de få fall då vi använt homeopatmedel, även om jag inte alls tror på det (ok, hovböldsfallen börjar övertyga lite men ja, se mitt ursprungsinlägg :D). Så jag hade mer än gärna sett vettiga förklaringar till varför det fungerar :)

Är D6 "styrkan" typ? Hur mycket finns kvar då? Gå det att mäta?
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

D6 är ett mått på antalet utspädningar. Det finns C-utspädningar också, men vad C och D står för kan jag inte svara på. Jag tror att D-lösningar är mer utspädda, alltså förmodat mer effektiva, än C-lösningar men ska inte svära på det.

Mitt råd är att köpa en flaska destillerat vatten i stället. Ta droppar av det men sköt om hästen enligt homeopatens råd. Det är betydligt billigare och är samma innehåll.

Något jag inte blir klok på är vad tillverkarna gör av överskottsvattnet. Eftersom man bara tar en del av varje utspädning måste det bli massor av vatten som inte är tillräckligt utspätt för att duga som läkemedel, men eftersom varje utspädning potentieras måste allt vatten vara förvandlat till homeopatmedel. Avporentierar man det så man kan använda det igen? Öser man ut svaga homeopatmediciner i avloppet?:confused:
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Nej det skulle jag inte. Kanske tar jag in hästen i vardagsrummet i stället och låter honom titta på South Park. Ett gott skratt förlänger livet. :idea:
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Om ni hade en djurhomeopat i närheten som inte var alltför dyr. Skulle ni gå till en sådan med erat djur? (Eller om h*n kommer till dig) Om ni visste att h*n var utbildad och att det faktiskt funkar med denna alternativbehandling.

T ex ett benbrott, det måste förstås veterinärbehandlas, men ett homeopatiskt läkemedel kan hjälpa till att läka skadan snabbare.

Inom homeopatin behandlas individen istället för sjukdomen, man tittar på helheten.
Exempelvis kan tre djur med exakt samma diagnos få tre helt olika homeopatiska mediciner, därför att beskrivningen visar tre helt olika helhetsbilder.

Eftersom det är en mild, säker, trygg, men ändå effektiv behandlingsform som djuren reagerar mycket bra på och som arbetar med helt giftfria preparat – utan risk för biverkningar. Medicinen är gjord på naturliga ämnen från växt-, djur- och mineralriket.

Nej de argumentationerna som försäljningssnack hjälper tyvärr inte, mitt svar är nej. Jag anlitar inte kvackare för mina djurs väl och ve.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

D6 är ett mått på antalet utspädningar. Det finns C-utspädningar också, men vad C och D står för kan jag inte svara på. Jag tror att D-lösningar är mer utspädda, alltså förmodat mer effektiva, än C-lösningar men ska inte svära på det.

Mitt råd är att köpa en flaska destillerat vatten i stället. Ta droppar av det men sköt om hästen enligt homeopatens råd. Det är betydligt billigare och är samma innehåll.

Något jag inte blir klok på är vad tillverkarna gör av överskottsvattnet. Eftersom man bara tar en del av varje utspädning måste det bli massor av vatten som inte är tillräckligt utspätt för att duga som läkemedel, men eftersom varje utspädning potentieras måste allt vatten vara förvandlat till homeopatmedel. Avporentierar man det så man kan använda det igen? Öser man ut svaga homeopatmediciner i avloppet?:confused:

Aha, kanske TS eller någon mer insatt kan förklara utförligare då. Jag ahde gärna analyserat homeopatimediciner i skolan :D Kanske något att fundera över för examensarbetet ;)

Rådet att ge min häst destillerat vatten fungerar dock inte om det var riktat till mig. Om det är placebo, homeopatpillren eller bara något annat spelar ingen roll, så lite som en burk eller två kostar är det lätt värt det för att slippa skära upp hoven och boxvila hästen. Även om jag som sagt egentligen inte tror på dem, jag är grymt kluven i denna frågan!

Ja, även där får ju TS gärna svara, eller annan insatt, läkemedel får man ju iaf inte hälla ut hur som haver. Eller så gör man en "sats" på hela grundmängden, fortsätter späda ut alla delningar alltså. Men jag har ju ingen aning om utspädningsgraden så det kanske hade blivit sjukt mycket då?
 

Liknande trådar

Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
18 613
Senast: Lickety
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 410
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Har inte "vågat" skriva innan för att jag varit rädd för att det ska vara dålig diagnos på kisse. :( Iaf, börjar från början...
Svar
11
· Visningar
7 315
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp