Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Man ryktade dock bra mycket noggrannare generellt förr :idea:

Men jag förstår precis, många kloka ord från dig :bow:

Det gjorde man helt klart och en vis tränare sa till mig för väldigt länge sedan att det var ett bra sätt att "få i gång musklerna" på ;)
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Men snälla du, Vetenskap är inget hokus pokus utan det är DET som går att bevisa alltså inget som ändras efter ett tag. Att man kommer på nya saker förkastar inte det som man redan forskat fram utan utvecklar det endast

Många vetenskapliga sanningar har kullkastats och fått omvärderas, det som var en vetenskaplig sanning för 10 år sedan kanske inte är det idag. Det gäller sällan hårda vetenskaper som matematik och fysik och ganska ofta i mjuka områden som medicin, beteendevetenskap och fysiologi.

Det blir svårt att bevisa att 1+1 inte = 2 men flera gånger har läkemedel dragits in för att de visat sig vara mindre lyckade, behandlingsmetoder omvärderat, det pågår en häftig debatt om vilken kost som är bäst för oss människor.... Att var öppen för nya sanningar, vara nyfiken och ifrågasätta är en viktig del i den vetenskapliga utvecklingen.
 
Senast ändrad:
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Jag skickade en håranalys till en djurhomeopat. Jag höll på att avliva honom för hans fel, :cry: svaret från homeopaten ligger på min blogg för den som är intresserad; http://velepa.blogg.se/2010/january/haranalys.html

Så du menar på fullt allvar att en håranalys skulle räddad din häst :eek:

Har för mig att de tog en hårtuss från Brandklipparen och skickade på analys och inte kunde de se att hästen varit död i flera hundra år, det säger mig allt om detta hyckleri :grin:
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Många vetenskapliga sanningar har kullkastats och fått omvärderas, det som var en vetenskaplig sanning för 10 år sedan kanske inte är det idag. Det gäller sällan hårda vetenskaper som matematik och fysik och ganska ofta i mjuka områden som medicin, beteendevetenskap och fysiologi.

Det blir svårt att bevisa att 1+1 inte = 2 men flera gånger har läkemedel dragits in för att de visat sig vara mindre lyckade, behandlingsmetoder omvärderat, det pågår en häftig debatt om vilken kost som är bäst för oss människor.... Att var öppen för nya sanningar, vara nyfiken och ifrågasätta är en viktig del i den vetenskapliga utvecklingen.

Homeopatin grundades i början av 1800-talet, och hittills har ingen kunnat ge en rimlig förklaring till hur a) ett medel kan fungera när det inte innehåller en enda molekyl av det verksamma ämnet eller b) hur ett medel kan ge starkare effekt ju mer utspätt det är.

När Hahneman kom med homeopatin var den gängse behandlingen kräkmedel och åderlåtning. Man kände inte till bakterier och virus, än mindre molekyler. Anatomikunskaperna var rudimentära, kemikunskaperna likaså.

Att jämföra med dagens vetenskap blir helt fel. Tvåhundra år senare har vi en helt annan grund att bygga vidare på.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Homeopatin grundades i början av 1800-talet, och hittills har ingen kunnat ge en rimlig förklaring till hur a) ett medel kan fungera när det inte innehåller en enda molekyl av det verksamma ämnet eller b) hur ett medel kan ge starkare effekt ju mer utspätt det är.

När Hahneman kom med homeopatin var den gängse behandlingen kräkmedel och åderlåtning. Man kände inte till bakterier och virus, än mindre molekyler. Anatomikunskaperna var rudimentära, kemikunskaperna likaså.

Att jämföra med dagens vetenskap blir helt fel. Tvåhundra år senare har vi en helt annan grund att bygga vidare på.


Dagens vetenskap som har långt äldre historia än 200 år. Har du hört talas om uttrycket "redan de gamla Grekerna", det tänkesätt vi har idag grundades åtminstone många hundra år före Kristus. Att vi sedan lärt oss mer och mer och idag kan visa att mycket av det mänskligheten tog för den vetenskapliga sanningen tidigare i historien borde snarare frammana ödmjukhet inför vedertagna sanningar, en dag i framtiden så kanske de också förkastas.

Jag tror inte på Homeopati (och då syftar jag mest på den biten med utspätt vatten, inte den gren som sysslar med örter och liknande), jag är skeptisk till att det över huvudtaget kan fungera, det är i stort sett det sista jag skulle ta till. Däremot så utesluter jag inte att man i framtiden faktisk kan påvisa effekt, bristen på bevis kan ju bero på att man inte forskat tillräckligt på området.

Placebo tror jag egentligen borde översättas med, det undermedvetna, vår egen läkande förmåga etc. Människan har många outforskade förmågor, kanske kommer vi veta mer i framtiden och då skatta åt dagens läkemedel för att de är så ineffektiva och tidvis farliga..
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Men hittills har inga större resultat för att visa att homeopati fungerar presenterats (vad jag hört iaf, jag blir väldigt gärna överbevisad!).


Jag känner en homeopat väldigt väl och jag använder mig av homeopatmedel, men det var en patient som kom till homeopaten, vars hund hade någon rassjukdom, de olika vetrinärerna de hade varit hos sa att dte inte fanns något botemedel.
Så den här patienten fick en homeopatmedecin och hunder blev frisk ovanligt fort. (vetrinär hade sagt att de skulle avliva) så patienten frågade några sina vänner som också hade denna hundras och de fick också medecinen och även deras hundar blev friska :). så nu har du fått hört ett resultat av homeopatmedecin :D

Jag syftade på vetenskapliga resultat.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Innan du gör det bör du ta reda på vad homeopati är. Vilka teorier och antaganden som ligger bakom diagnos- och behandlingsmetoder.

Jag har läst en bok som heter Salvekvick och Kvacksalveri - där två forskare går igenom ett antal alternativa behandlingsmetoder och den forskning som ligger bakom. Där kan man bl.a läsa om homeopati, hur det uppstod, vad det bygger på, och vilka belägg som finns att det har effekt utöver placebo.

Jag tycker den var mycket intressant - nu är jag naturvetare i botten, och har dessutom gått en forskarutbildning, och är därför tämligen kritisk och ifrågasättande.

Och som svar på din fråga - nej, jag skulle inte ta ut en homeopat.

Innan jag gör vad? Tryck gärna på citatsvarsknappen och markera vad du svara på :)

Jag har oxå den boken men tycker den är lite vinklad. Hade hellre läst någon vetenskaplig artikel.
 

Liknande trådar

Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
18 565
Senast: Lickety
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 352
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Har inte "vågat" skriva innan för att jag varit rädd för att det ska vara dålig diagnos på kisse. :( Iaf, börjar från början...
Svar
11
· Visningar
7 279
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp