Skulle ni gå till en djurhomeopat?

JessicaM

Trådstartare
Om ni hade en djurhomeopat i närheten som inte var alltför dyr. Skulle ni gå till en sådan med erat djur? (Eller om h*n kommer till dig) Om ni visste att h*n var utbildad och att det faktiskt funkar med denna alternativbehandling.

T ex ett benbrott, det måste förstås veterinärbehandlas, men ett homeopatiskt läkemedel kan hjälpa till att läka skadan snabbare.

Inom homeopatin behandlas individen istället för sjukdomen, man tittar på helheten.
Exempelvis kan tre djur med exakt samma diagnos få tre helt olika homeopatiska mediciner, därför att beskrivningen visar tre helt olika helhetsbilder.

Eftersom det är en mild, säker, trygg, men ändå effektiv behandlingsform som djuren reagerar mycket bra på och som arbetar med helt giftfria preparat – utan risk för biverkningar. Medicinen är gjord på naturliga ämnen från växt-, djur- och mineralriket.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Men finns det bevis för att
ett homeopatiskt läkemedel kan hjälpa till att läka skadan snabbare.
och
Eftersom det är en mild, säker, trygg, men ändå effektiv behandlingsform som djuren reagerar mycket bra på och som arbetar med helt giftfria preparat – utan risk för biverkningar
?

För som jag ser det är risken att hästar utsätts för lidande på grund av att ägarna lyssnar på en homeopat som tycker att hästen ska tugga morötter (ursäkta, bara ett exempel och inget påhopp på någon) istället för att åka till veterinären och få behandling för spatt. Exempelvis.

Det känns som en för stor risk att ta- i mitt tycke. Men vad gäller tants eksem till exempel så kan jag testa det mesta som verkar vettigt. Där har vi redan testat med det mesta känns det som utan att hitta precis RÄTT. Men skador? Aldrig
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Jag är naturvetare ut i tåspetsarna och utbildar mig till civilingenjör i kemiteknik och tror itne ett jota på homeopati, inte för fem öre.

Men i har ändå blivit positivt överraskade flera gånger där veterinärmedicinen klassat hästen skador och sjukdoms/rehabiliteringsörlopp och det sedan blivit betydligt bättre. Om det är pga homepoatimedeln vi gav eller inte går självklart inte att bevisa men jag är iaf inte EMOT homeopati (rätt använt). Även om jag innerst inne tro det är bluff o båg :angel:

De 4 praktiska exempel jag kommer på på rak arm är:
*2 hovbölder

I första fallet (länge sedan o jag var liten) vet jag inte om bölden blev konstaterad av hovis innan behandling eller efteråt när den syntes senare. Av någon anledning skar iaf hovis inte upp bölden och på 2.5 dag (över en helg, vill minnas hovis skulle komma på måndagen eller liknande) belv hästen helt ohalt och hade inga mer besvär av bölden.

Här mellan har jag för mig vi fått positivt resultat med en hovböld, samma häst.

I andra fallet var det min nuvarande unghäst som blev sömstucken och sömtryck på flertalet söm (tappsko) på samma hov, minst 3 skadande söm. Just pga erfarenheten av att homeopatian tidigare funkat bad vi hovis, som efter konstaterat sömtryck o skada vill skära mera förutom att ha plockat bort dem, vänta några dagar. Efter mindre än en vecka var hästen ohalt (såklart blockhalt när vi tog ut hovis och plockade bort sömmen) och stördes inte mer.

* Spricka genom hasleden

Gammal tävlingsponny som blev sparkad så illa av han fick en spricka i benet som gick genom hasleden. Han var vid detta läget redan triangelmärkt (vet ej pga vad, han hade tävlat högt inom flt och aldrig varit halt men gick ej igenom böjvprov vid försäljning). Veterinärerna gav honom 0 chans att läka ihop ens att gå i hagen bla pga åldern, var nog ca 13 år då. Käkade homeopatia under hela vilan och veterinärerna såg ut som stora frågetecken för varje ny röntgen. Ponnyn tävlades efter detta mer både av mig och senare andra, gick hård lägerverksamhet inom flt och sedan på ridskola många år tills han avlivades en bra bit över tjugo pga kolik om jag inte minns fel.

* Inkar/unghästinkar

Oxå när jag var liten så minnet är inte det bästa, mammas sto. Opererades minst två gånger men inkarna bara kom tillbaka, minns inte om hon fick någon form av medicin samtidigt. From hon började käka homeopatia minskade/försvann de mer och mer tills de var helt borta. Det var riktigt stora inkar bla i sadelstaden och inte bara lite unghästvårtor runt mulen mm. Hästen var nog 3-4-5 när besvären pågick.

I alla fall kan man inte garantera att det är just homeopatikan som hjälpt men hjälpta belv hästarna och det slapp bli skurna i och få vila. DET är för mig fördelen!

Folk som har hästar som inte mår väl och åker runt till än den ena än den andra alternativaren är ju dock de som sabbar ryktet totalt. Och det är inget annat än djurplågeri :mad:
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Fö så är iaf "vår" homeopat inte beroende av att träffa hästen, alla hovbölder har fått samma ordination med förklaringen att "xxx (ingen aning om vad det hette) är homeopatins motsvarighet till kniv". Hon är dock ingen humbuggande telefonförsäljerska (iaf inte i min bemärkelse :D) utan en bekant till oss. Inkarna dock tittade hon på några gånger.

Vi ser det som ett komplement i vissa fall (har inte ofta skadade hästar). Fast hade hästen fått en hovböld igen hade jag nog testat samma behandling, slipper hästen stå på box med bandage och hoven uppskuren.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Om det inte har hjälpt så har ni antingen inte användt rätt örter, fel dosering, tar ibland en tid för vissa åkommer att märkbart bli bättre.. Jobbar inifrån och ut, först syns det på insidan, sedan på utsidan.

Åhh det funkar allt ;) Synd att ni inte fått uppleva det.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Jag kan berätta att en av mina hästar var halt efter en kullerbytta i hagen och efter ett par dagar så var han helt återställd, helt utan homeopati!!!!! Vill bara på detta sätt illustrera att hästar läker alldeles utmärkt av sig själva när det gäller mindre blessyrer. TLC är en utmärkt metod som kan liknas vid homeopati, funkar nästan alltid.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Va? Var det verkligen rätt att skriva det till mig som tror mig sett positiva effekter av homeopati?

Sådana svar som du skrev nu i inlägg # 8 visar bara ännu tydligare att man INTE ska gå till en homeopat! Bortförklaringar är det värsta som finns när det gäller sjuka djur :mad:

Det finns fall där veterinärmedicin inte fungerat, likväl som det säkert finns fall där homeopati fungerat. Skillnaden är att man vetenskapligt tagit fram de veterinärmedicinska metoderna och därmed finns en enormt mycket större trygghet att lämna sin häst i en veterinärs händer. Skulle man ersätta veterinären med en homeopat är man i min ögon inte mycket värd som djurägare.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Jag kan berätta att en av mina hästar var halt efter en kullerbytta i hagen och efter ett par dagar så var han helt återställd, helt utan homeopati!!!!! Vill bara på detta sätt illustrera att hästar läker alldeles utmärkt av sig själva när det gäller mindre blessyrer. TLC är en utmärkt metod som kan liknas vid homeopati, funkar nästan alltid.

Och sådana svar är oxå så jäkla korkade :mad:

Var det inte just vad jag skrev i mitt utförliga inlägg?
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Hur vet du att det inte fungerar? Har du provat att behandla alla åkommor som kan uppkomma med homeopatmedel? Min häst hade stora problem med smärtor vid brunst, hon fick symtom som tydde på kolik men det var inget fel med magen. (Naturligtvis kollade jag detta med veterinär) Hon fick då homeopatmedel och symtomen försvann, jag såg aldrig det beteendet igen. :D. Eftersom djur inte vet vad de får för "medicin" så kan man ju direkt stryka placeboeffekten som människor ofta reagerar på.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Om det inte har hjälpt så har ni antingen inte användt rätt örter, fel dosering, tar ibland en tid för vissa åkommer att märkbart bli bättre.. Jobbar inifrån och ut, först syns det på insidan, sedan på utsidan.

Åhh det funkar allt ;) Synd att ni inte fått uppleva det.

Fö så finns det väl fortfarande inte några VETENSKAPLIGA studier som bevisat att homeopati fungerar? Eller är jag bara ouppdaterad?
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Hur vet du att det inte fungerar? Har du provat att behandla alla åkommor som kan uppkomma med homeopatmedel? Min häst hade stora problem med smärtor vid brunst, hon fick symtom som tydde på kolik men det var inget fel med magen. (Naturligtvis kollade jag detta med veterinär) Hon fick då homeopatmedel och symtomen försvann, jag såg aldrig det beteendet igen. :D. Eftersom djur inte vet vad de får för "medicin" så kan man ju direkt stryka placeboeffekten som människor ofta reagerar på.

Nja, placeboeffekten är betydligt kraftigare än så (självklart har jag ingen källa nu men jag vill minnas att jag läst det iaf). Du ger din häst medicin och det påverkar indirekt din häst.


Dock, som jag skrev i mitt första inlägg i första meningen så är jag egentligen sjukligt naturvetenskapligt och jag tror inte heller på placbeoeffekten. Men "tyvärr" har man ju kunnat bevisa den så jag får väl kanske gå med på det, även om jag egentligen inte tror på det ;)
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Om jag är desperat och som sist utväg kanske.... Fast då jag inte tror på det så lär eventuell placeboeffekt helt utebli så chansen att det funkar lär vara väldigt liten.
 
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Va? Var det verkligen rätt att skriva det till mig som tror mig sett positiva effekter av homeopati?

Sådana svar som du skrev nu i inlägg # 8 visar bara ännu tydligare att man INTE ska gå till en homeopat! Bortförklaringar är det värsta som finns när det gäller sjuka djur :mad:

Det finns fall där veterinärmedicin inte fungerat, likväl som det säkert finns fall där homeopati fungerat. Skillnaden är att man vetenskapligt tagit fram de veterinärmedicinska metoderna och därmed finns en enormt mycket större trygghet att lämna sin häst i en veterinärs händer. Skulle man ersätta veterinären med en homeopat är man i min ögon inte mycket värd som djurägare.

Jag skrev inte till just dig, jag skrev till alla. Skulle jag skrivit till enbart dig skulle jag gjort som följande att citera det du skrev.

Verkar som du kanske inte är helt insatt i vad just homeopati är och vad det representerar. En djurhomeopat ersätter inte en veterinär och det skrev jag i första inlägget. Du får googla lite.

En annan sak är att man behöver faktiskt inte skriva så dramatiskt jämt som tex: "Skulle man ersätta en veterinär med en homepat är man i mina ögon inte mycket värd som djurägare".
Ja visst, men det är väl ingen som har skrivit att man ska göra det heller.
På de flesta homeopaters hemsidor står det att man ska kontakta veterinär först och främst.

Sen så behandlar vi våra djur själva och anser att man inte behöver åka in till vett för. Tex mindre sår, mugg, etc etc etc
 
Senast ändrad:
Sv: Skulle ni gå till en djurhomeopat?

Jag skrev inte till just dig, jag skrev till alla. Skulle jag skrivit till enbart dig skulle jag gjort som följande att citera det du skrev.

Verkar som du kanske inte är helt insatt i vad just homeopati är och vad det representerar. En djurhomeopat ersätter inte en veterinär och det skrev jag i första inlägget. Du får googla lite.

En annan sak är att man behöver faktiskt inte skriva så dramatiskt jämt som tex: "Skulle man ersätta en veterinär med en homepat är man i mina ögon inte mycket värd som djurägare".
Ja visst, men det är väl ingen som har skrivit att man ska göra det heller.
På de flesta homeopaters hemsidor står det att man ska kontakta veterinär först och främst.

Sen så behandlar vi våra djur själva och anser att man inte behöver åka in till vett för. Tex mindre sår, mugg, etc etc etc


Klickar man på någons svara knapp utan att skriva *kl* är det allänt vedertaget att man svara den personens inlägg här på buke, iaf vad jag förstått ;)

Jag vet vad det innebär, det är nackdelarna som är så himla hemska bara. De måste belysas! Precis som det måste belysas att det är dyrt att gå till veterinär och har man inte råd så ska man inte ha ansvaret för en häst. Jag tycker det är viktigt att det skrivs i en tråd som representerar ett ämne där djur kan fara så illa om det används fel, därför skrev jag det "dramatiska", det var inte på något vis en pik till någon :)

Är du homeopat? Hur utbildar man sig till det? (så insatt är jag inte :angel:)
 

Liknande trådar

Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
18 565
Senast: Lickety
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 353
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Har inte "vågat" skriva innan för att jag varit rädd för att det ska vara dålig diagnos på kisse. :( Iaf, börjar från början...
Svar
11
· Visningar
7 279
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp