Bukefalos 28 år!

Skulle ni låna till konsumtion med bostaden som säkerhet?

Kunde inte sagt det bättre själv! :bow: :bow: :bow:
Hade det inte varit för att det ser suspekt ut att ha sin dotter i rosa fluffigt koppel hade de säkert haft det också. Jag är verkligen "deras lilla hundvalp" och så varit hela livet... Kanske har att göra med att jag är ensambarn eller något...:cautious:

Det har inget med ensambarn att göra. Jag är ensambarn och flyttade till internat samma år jag fyllde 18 år (lantbruksskola). Innan dess började jag jobba direkt efter högstadiet, mitt eget val som föräldrarna stöttade.
 
Kunde inte sagt det bättre själv! :bow: :bow: :bow:
Hade det inte varit för att det ser suspekt ut att ha sin dotter i rosa fluffigt koppel hade de säkert haft det också. Jag är verkligen "deras lilla hundvalp" och så varit hela livet... Kanske har att göra med att jag är ensambarn eller något...:cautious:

Jag är ensambarn till föräldrar som har råd att betala och erbjudit sig.
Jag flyttade hemifrån efter gymnasiet.
Det har alltså inget att göra med om man är ensambarn eller de har råd.
Det dina föräldrar gör är för deras skull och inte din egen.
 
@Dressyrtjejen_97 - Det låter lite som om dina föräldrar kommer från en annan kultur?
Att de inte vet hur saker fungerar i det här landet?
Liknande saker får jag bara höra från personer som kommer från väldigt fattiga länder där synen på familjen och hedern är annorlunda.

för jag kan inte se någon som helst anledning annars till att de ska ljuga grovt för dig, att de ska förbjuda en myndig människa att göra som hon själv vill. Att du ska ha deras "tillåtelse" för att få lönearbeta.

Det känns som om 1800-talet knackar på. (Om ens då. :crazy: )

Snälla - bilda dig en egen uppfattning om saker i livet och skaffa dig ett eget liv. Allt kommer att bli så mycket bättre i livet om du faktiskt frigör dig från patriarkala medeltida normer.
 
Låter som mig, med den skillnaden att jag är född -97 och inte i början av decenniet. Det iaf mina föräldrar sagt är i princip att CSN-lånet blir en extrem belastning för dig såtillvida du inte tjänar typ 50k+ från den dagen du tar examen tills dagen du går i pension. De säger att det är något av de absolut värsta lånen man kan ta, då de inte heller kan skrivas av/man inte kan få skuldsanering på de osv. osv. Absolut om man ska studera på annan ort - då är det ett nödvändigt ont. Men allra helst man öht inte studera på annan ort om högskola finns "i närheten".
Och ja, de ska betala mitt uppehälle i 3 år till, och nej - de tycker inte ens att jag ska ha ett extrajobb. Jag ska ha fullt fokus på mina studier och min häst, enligt de.
(För egen del så tänkte jag kanske vänta med extrajobb iaf fram tills runt halloween/jul då jag hunnit "känna på" studierna lite innan. Men annars har jag för avsikt att jobba extra också på något sätt om det funkar tidsmässigt och mina föräldrar tillåter det.).
Oj, så olika föräldrar kan se på det.
Min mamma säger fortfarande att CSN-lånet är det bästa lånet du kan ta, då det är låga räntekostnader på det. Jag kan inte annat än att hålla med.
Har själv både CSN-lån och vanligt lån. CSN-lånet är bra mycket billigare per år än det vanliga lånet.
 
@Dressyrtjejen_97 - Det låter lite som om dina föräldrar kommer från en annan kultur?
Att de inte vet hur saker fungerar i det här landet?
Liknande saker får jag bara höra från personer som kommer från väldigt fattiga länder där synen på familjen och hedern är annorlunda.

för jag kan inte se någon som helst anledning annars till att de ska ljuga grovt för dig, att de ska förbjuda en myndig människa att göra som hon själv vill. Att du ska ha deras "tillåtelse" för att få lönearbeta.

Det känns som om 1800-talet knackar på. (Om ens då. :crazy: )

Snälla - bilda dig en egen uppfattning om saker i livet och skaffa dig ett eget liv. Allt kommer att bli så mycket bättre i livet om du faktiskt frigör dig från patriarkala medeltida normer.

De är båda födda i Sverige. Så nej, de är inte utlänningar. Däremot är de födda på 50-talet båda två, och så extremt konservativa att de nog hade setts som "konservativa" redan på 1800-talet. :meh: (Även om det kanske kan låta så på nedan skrivna, så är de faktiskt 100% ateister!)
Bara för att ta några exempel på värderingar de har: Barn är helt och hållet kvinnans ansvar - från första till sista dag. Mannen har ingenting med barnet/barnuppfostran att göra, utan jobbar, tjänar pengar och har sina intressen. Detta har till 100% åtföljts i min familj. Pappa har inte tagit ut en enda föräldradag, inte en VAB-dag, inte varit med på ett enda läkarbesök, inte någonting, under mitt snart 20 åriga liv. Han har mest varit en figur man träffat lite ibland på kvällarna, och helgerna om man har tur (och han inte varit bortrest). Det är föräldrarna som bestämmer över barnet till 100% så länge det bor hemma, även om en är myndig. Säger ens föräldrar att man måste vara hemma senast 16.00, då är man hemma senast 16.00, annars kan det få konsekvenser. Säger ens föräldrar att det är olämpligt att gå i en lite urringad tröja, då gör en inte det. Säger ens föräldrar att man inte under några omständigheter får träffa killar (oavsett om det bara är en fika med några x-klasskamrater), då gör man inte heller det. Osv. osv. osv.
Som sagt, de är väldigt konservativa för att leva på 2010-talet och ha en (om 19 dagar) 20 årig dotter.
 
Det finns saker som är långt värre än att jag inte får ta CSN-lån och inte ska flytta hemifrån.
Problemet är att hela frågeställningen är fel.

De kan ha en åsikt. Men rent lagligt och etiskt kan de inte förbjuda någon person att göra någonting.

Slaveriet är avskaffat sedan år 1335. Precis så medeltida är dina föräldrar.

Du är myndig. Kanske skulle du läsa på lite var det innebär också? Alltså inte bara läsa orden utan försöka förstå vad de innebär.
 
Kunde inte sagt det bättre själv! :bow: :bow: :bow:
Hade det inte varit för att det ser suspekt ut att ha sin dotter i rosa fluffigt koppel hade de säkert haft det också. Jag är verkligen "deras lilla hundvalp" och så varit hela livet... Kanske har att göra med att jag är ensambarn eller något...:cautious:

Jag är ensambarn. Min dotter är ensambarn hemma hos mig. (Har halv- och bonussyskon hos sin pappa.) Så nej, det handlar om dina föräldrar och inte om att du är ensambarn.
 
De är båda födda i Sverige. Så nej, de är inte utlänningar. Däremot är de födda på 50-talet båda två, och så extremt konservativa att de nog hade setts som "konservativa" redan på 1800-talet. :meh: (Även om det kanske kan låta så på nedan skrivna, så är de faktiskt 100% ateister!)
Bara för att ta några exempel på värderingar de har: Barn är helt och hållet kvinnans ansvar - från första till sista dag. Mannen har ingenting med barnet/barnuppfostran att göra, utan jobbar, tjänar pengar och har sina intressen. Detta har till 100% åtföljts i min familj. Pappa har inte tagit ut en enda föräldradag, inte en VAB-dag, inte varit med på ett enda läkarbesök, inte någonting, under mitt snart 20 åriga liv. Han har mest varit en figur man träffat lite ibland på kvällarna, och helgerna om man har tur (och han inte varit bortrest). Det är föräldrarna som bestämmer över barnet till 100% så länge det bor hemma, även om en är myndig. Säger ens föräldrar att man måste vara hemma senast 16.00, då är man hemma senast 16.00, annars kan det få konsekvenser. Säger ens föräldrar att det är olämpligt att gå i en lite urringad tröja, då gör en inte det. Säger ens föräldrar att man inte under några omständigheter får träffa killar (oavsett om det bara är en fika med några x-klasskamrater), då gör man inte heller det. Osv. osv. osv.
Som sagt, de är väldigt konservativa för att leva på 2010-talet och ha en (om 19 dagar) 20 årig dotter.
Jag måste säga att det är bra att du har börjat fundera över det som de säger. Tänk vilken frihet du kan få om du bor Själv!
 
De är båda födda i Sverige. Så nej, de är inte utlänningar. Däremot är de födda på 50-talet båda två, och så extremt konservativa att de nog hade setts som "konservativa" redan på 1800-talet. :meh: (Även om det kanske kan låta så på nedan skrivna, så är de faktiskt 100% ateister!)
Bara för att ta några exempel på värderingar de har: Barn är helt och hållet kvinnans ansvar - från första till sista dag. Mannen har ingenting med barnet/barnuppfostran att göra, utan jobbar, tjänar pengar och har sina intressen. Detta har till 100% åtföljts i min familj. Pappa har inte tagit ut en enda föräldradag, inte en VAB-dag, inte varit med på ett enda läkarbesök, inte någonting, under mitt snart 20 åriga liv. Han har mest varit en figur man träffat lite ibland på kvällarna, och helgerna om man har tur (och han inte varit bortrest). Det är föräldrarna som bestämmer över barnet till 100% så länge det bor hemma, även om en är myndig. Säger ens föräldrar att man måste vara hemma senast 16.00, då är man hemma senast 16.00, annars kan det få konsekvenser. Säger ens föräldrar att det är olämpligt att gå i en lite urringad tröja, då gör en inte det. Säger ens föräldrar att man inte under några omständigheter får träffa killar (oavsett om det bara är en fika med några x-klasskamrater), då gör man inte heller det. Osv. osv. osv.
Som sagt, de är väldigt konservativa för att leva på 2010-talet och ha en (om 19 dagar) 20 årig dotter.
Upprikigt- Är de friska?

det låter mer som en sekt eller som det finns allvarliga problem i botten?

Ta dig därifrån.
 
Upprikigt- Är de friska?

det låter mer som en sekt eller som det finns allvarliga problem i botten?

Ta dig därifrån.

"Allvarliga problem" - Jag blev svårt mobbad i grundskolan med många skolbyten och stort psykiskt lidande som följd. Om de inte redan var överbeskyddande då, blev de det definitivt. Och sen har den mentaliteten hängt kvar, även om det var många år sedan jag slutade grundskolan nu.....
 
"Allvarliga problem" - Jag blev svårt mobbad i grundskolan med många skolbyten och stort psykiskt lidande som följd. Om de inte redan var överbeskyddande då, blev de det definitivt. Och sen har den mentaliteten hängt kvar, även om det var många år sedan jag slutade grundskolan nu.....
Absolut men nu är du vuxen. Som vuxen behöver du ha en annan relation med dem.
Sen vill de säkert att du ska bo hemma för deras skull. Men du måste leva ditt liv.
 
@Dressyrtjejen_97: Som någon vars föräldrar varit relativt kontrollerande under min uppväxt (men inte alls så extremt som du beskriver gällande dina föräldrar) så är mitt råd att flytta ut så fort du kan. Faktiskt. Det är värt det!

Det är läskigt och förvirrande i början, men man lär sig fort och man kan alltid fråga andra som kan lite mer (Buke :love:).
 
Nu när du säger det sådär. Nej, det låter inte helt rimligt faktiskt.
Men samtidigt, har man levt i denna anda i 20 år, är nog knappast 3 år till ett stort problem.

Du väljer alltså detta? OK, du är dina val. Detta är du. Och du gillar läget. Då är det dax att börjar GILLA det läget du VÄLJER. Och inte sitta här och spy rätt mycket galla över en situation du väljer varje dag du stiger upp.
 
Nu när du säger det sådär. Nej, det låter inte helt rimligt faktiskt.
Men samtidigt, har man levt i denna anda i 20 år, är nog knappast 3 år till ett stort problem.
Men tror du inte att det kommer att dyka upp någon annan anledning till att du inte ska flytta hemifrån när dessa 3 år över? Helt principiellt tycker jag att det är smart att bo hemma under studietiden, och slippa ta lån, men i den situationen du beskriver låter det inte hälsosamt.
 
"Allvarliga problem" - Jag blev svårt mobbad i grundskolan med många skolbyten och stort psykiskt lidande som följd. Om de inte redan var överbeskyddande då, blev de det definitivt. Och sen har den mentaliteten hängt kvar, även om det var många år sedan jag slutade grundskolan nu.....
Fast jag mende inte att du skulle ha problem. UTan att de skulle ha det.

Fortfarande -om man vill "överbeskydda" en avkomma som är med råge myndig så begränsar man inte personen. Man hjälper - inte stjälper.

Det som de gör mentalt med dig är ungefär som att fysiskt hugga av en kroppsdel.

Nu hugger de av din hjärna. Din person, din frihet, ditt människovärde och ditt egenvärde.
 
@Dressyrtjejen_97 mina föräldrar är också 50-talister, jag är är iofs drygt 10 år äldre än dig men: jag har kommit tillbaks från ett sjukt destruktivt förhållande och bor återigen med mina föräldrar men inte en chans att de skulle bete sig som dina. Jag kommer och går som jag vill (typ alltså tala om ungefär när jag kommer hem eller så uppskattas), lever mitt liv som jag vill och får göra mina misstag. Du måste börja frigöra dig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp