Bukefalos 28 år!

Skulle ni låna till konsumtion med bostaden som säkerhet?

"Allvarliga problem" - Jag blev svårt mobbad i grundskolan med många skolbyten och stort psykiskt lidande som följd. Om de inte redan var överbeskyddande då, blev de det definitivt. Och sen har den mentaliteten hängt kvar, även om det var många år sedan jag slutade grundskolan nu.....

Vet du, det har inget att göra med att du blev mobbad. Jag vet andra som har och haft barn som blivit mobbade och som varit mobbade.
Alla har fattat att avkommorna inte kan skyddas hela livet och någon gång måste lära sig stå på egna ben.
Lämpligen gör man det innan ungen är vuxen. Annars formar man ju en individ som får svårare att klara sig i resten av livet.
De hjälper inte dig. De ser till att deras kontrollbehov matas. De hjälper alltså inte ens sig själva.
Jag tycker hela situationen låter väldigt osund.

Och ja, jag tycker 3 år till i den miljön borde vara skadligt både för dig och ditt framtida liv och er relation.

Mkt av skälet till varför jag flyttade så fort jag fick tag i lägenhet var pga kontrollerande förälder med vissa aspergerdrag. Som jag förstått det har du Asperger. Jag funderar på om inte dina föräldrar kan ha det de med? Då kanske det blir svårare än annars att få gehör för dina känslor och få dem att bryta mönster(när de har så sunkiga idéer som inte beror på någon diagnos).
Min relation till min förälder blev iaf markant förbättrad när denne inte kunde kontrollera mig.
 
"Allvarliga problem" - Jag blev svårt mobbad i grundskolan med många skolbyten och stort psykiskt lidande som följd. Om de inte redan var överbeskyddande då, blev de det definitivt. Och sen har den mentaliteten hängt kvar, även om det var många år sedan jag slutade grundskolan nu.....

Det räcker inte som ursäkt för deras beteende heller. Jag var mobbad från åk 2 till åk 9 (en stor anledning till att jag inte ville fortsätta gymnasiet direkt) och var nära att begå självmord under högstadiet. Det gjorde att min föräldrar stöttade mig i det JAG ville göra för de litade på mig (även om jag fått veta i efterhand att de var lite oroliga när jag började jobba efter 9:an men jag hade trots allt en plan).
 
Det här med "måste" tycker jag är otroligt svårt i sådana här frågor.
Nej man måste inte ha båt eller häst eller så. Men måste man ha hus då, det finns i stora delar av landet hyresrätter. Måste man bo så man inte kan åka kollektivt? Etc.

I en del fall är det ganska lätt motivera ett "måste" (bostad, bil). Men andra? Man måste inte ha båt. Nej. Men om man köper en båt och inte kan få den i vattnet utan en släpkärra. Måste man ha släpkärra då?

Eller om jag går till mig själv. Jag måste inte ha häst. Men har jag häst och bor här "måste" jag ha hästtransport i meningen kunna köra till veterinär mitt i natten vid behov, och för att kunna använda hästen som tänkt/önskat.
Det är alltså inget alt att inte ha en hästtransport.
Men jag måste inte ha häst som sagt. Men OM jag har häst måste jag ha hästtransport.
Är hästtransport ett måste? Eller bör jag sälja hästen om jag inte har råd kontant med en hästtransport?
Säljer jag hästen behöver jag inte bo här. Då... ja du fattar.

Man kan bygga en kedja av det mesta. Och var ligger ett ovillkorligt måste? Hur mycket ska man behöva offra i kedjereaktion för det ska kvala in till ett måste? Osv.

Annat ex är väl renovera. Man måste inte byta ut ett kök från 80-talet, eller göra om ett bruntapetserat badrum med gul toalettstol. Men någon som skulle vantrivas med det kanske då hellre skulle sälja bostaden och flytta. Någon annan skulle stå ut medan man sparade pengar och en tredje skulle tycka "vadå det är ju helt och funktionellt?" Kan personen av första typen hävda att hen måste renovera?

Det är reflekterande och hypotetiska frågor. Men just sådant gör att jag ganska sällan värderar om folk säger att de måste ha något. Måste de ha en resa till Maldiverna eller en Porsche skulle jag protestera. Men i övrigt så...

Jag är helt emot konsumtionslån ( studielån, bolån och till viss del billån godkänner jag) MEN om min övriga kontanta investering ( häst, båt) blev oanvändbar för mitt syfte så skulle jag kunna låna till hästtransport för att kunna rida kurser, släpkärra så jag fick ner båten etc. Däremot hade jag inte köpt något bättre än just bra nog, inga " extraslantar" på lånet alltså.
 
Det räcker inte som ursäkt för deras beteende heller. Jag var mobbad från åk 2 till åk 9 (en stor anledning till att jag inte ville fortsätta gymnasiet direkt) och var nära att begå självmord under högstadiet. Det gjorde att min föräldrar stöttade mig i det JAG ville göra för de litade på mig (även om jag fått veta i efterhand att de var lite oroliga när jag började jobba efter 9:an men jag hade trots allt en plan).

Gillar dina föräldrars sätt att stötta dig i DINA val. Inte resten! ❤️
 
Har man ingen inkomst slipper man betala .CSN-lån har just den finessen, man betalar efter inkomst och inte efter lånat belopp.

Mycket riskfritt och förmånligt.

Sedan, om man inte behöver låna, kan det vara smart att låta bli.

Jag har lånat till bil, renovering, markköp, hästköp - allt på fastigheten. Hade varit hål i huvudet att låna på annat dyrare sätt eller låtit bli att låna, i samtliga fall.

Njae. Numera går det ju på tid. Så man kan få nedsättning vid låg inkomst men då får man betala mer sen.
Men de flesta som studerat som unga har inga problem att betala av sin CSN-skuld på 25 år.
 
Låter som mig, med den skillnaden att jag är född -97 och inte i början av decenniet. Det iaf mina föräldrar sagt är i princip att CSN-lånet blir en extrem belastning för dig såtillvida du inte tjänar typ 50k+ från den dagen du tar examen tills dagen du går i pension. De säger att det är något av de absolut värsta lånen man kan ta, då de inte heller kan skrivas av/man inte kan få skuldsanering på de osv. osv. Absolut om man ska studera på annan ort - då är det ett nödvändigt ont. Men allra helst man öht inte studera på annan ort om högskola finns "i närheten".
Och ja, de ska betala mitt uppehälle i 3 år till, och nej - de tycker inte ens att jag ska ha ett extrajobb. Jag ska ha fullt fokus på mina studier och min häst, enligt de.
(För egen del så tänkte jag kanske vänta med extrajobb iaf fram tills runt halloween/jul då jag hunnit "känna på" studierna lite innan. Men annars har jag för avsikt att jobba extra också på något sätt om det funkar tidsmässigt och mina föräldrar tillåter det.).
Men alltså, det här är j helt galet!
Jag har läst en femårig utbildning och har således en ganska stor studieskuld. När jag började betala till CSN betalade jag ungefär 1000 kr/månad, nu betalar jag lite mer än 800 kr/månad. Summan har minskat lite för varje termin.
Det märks liksom knappt i min ekonomi, och jag tror jag jobbar i ett yrke med lägre löner än ditt framtida (utifrån din beskrivning av ingångslön/löneläge).

Du kanske skulle läsa lite på CSNs hemsida om hur lånet och avbetalningen fungerar?
Dina föräldrar har antingen noll koll eller så ljuger de medvetet för att hålla kvar dig hemma.
 
Nu när du säger det sådär. Nej, det låter inte helt rimligt faktiskt.
Men samtidigt, har man levt i denna anda i 20 år, är nog knappast 3 år till ett stort problem.

Säg inte det. Mönster blir svårare att bryta ju längre de tillåts upprepas. Hittills i ditt liv har du för det mesta varit ett barn under dina föräldrars ansvar, på gott och ont. Nu är du vuxen och om du bär med dig deras konservativa, märkliga och i vissa avseenden rent ut sagt felaktiga idéer och tankar alltför många år in i vuxenlivet kommer det bli så mycket knepigare att bryta dig loss.
 
De är båda födda i Sverige. Så nej, de är inte utlänningar. Däremot är de födda på 50-talet båda två, och så extremt konservativa att de nog hade setts som "konservativa" redan på 1800-talet. :meh: (Även om det kanske kan låta så på nedan skrivna, så är de faktiskt 100% ateister!)
Bara för att ta några exempel på värderingar de har: Barn är helt och hållet kvinnans ansvar - från första till sista dag. Mannen har ingenting med barnet/barnuppfostran att göra, utan jobbar, tjänar pengar och har sina intressen. Detta har till 100% åtföljts i min familj. Pappa har inte tagit ut en enda föräldradag, inte en VAB-dag, inte varit med på ett enda läkarbesök, inte någonting, under mitt snart 20 åriga liv. Han har mest varit en figur man träffat lite ibland på kvällarna, och helgerna om man har tur (och han inte varit bortrest). Det är föräldrarna som bestämmer över barnet till 100% så länge det bor hemma, även om en är myndig. Säger ens föräldrar att man måste vara hemma senast 16.00, då är man hemma senast 16.00, annars kan det få konsekvenser. Säger ens föräldrar att det är olämpligt att gå i en lite urringad tröja, då gör en inte det. Säger ens föräldrar att man inte under några omständigheter får träffa killar (oavsett om det bara är en fika med några x-klasskamrater), då gör man inte heller det. Osv. osv. osv.
Som sagt, de är väldigt konservativa för att leva på 2010-talet och ha en (om 19 dagar) 20 årig dotter.
Jag är född på 50-talet. Mina föräldrar var födda på 10-talet resp 20-talet. Inte en chans i världen att de skulle begränsat mig.

De respekterade mig som människa och mina val. Jag var en jämlike i beslutsfattande och i mina val i livet.

Jag var också ensambarn. Min avkomma är ensambarn. Hen flyttade ut som 16-åring. Själv flyttade jag vid 18 och bodde i egen lägenhet sista året i gymnasiet.
 
För lån till bil i så fall, men bara upp till bottenlånsgränsen. Har bara bottenlån på fastigheten i nuläget.
 
Låter som mig, med den skillnaden att jag är född -97 och inte i början av decenniet. Det iaf mina föräldrar sagt är i princip att CSN-lånet blir en extrem belastning för dig såtillvida du inte tjänar typ 50k+ från den dagen du tar examen tills dagen du går i pension. De säger att det är något av de absolut värsta lånen man kan ta, då de inte heller kan skrivas av/man inte kan få skuldsanering på de osv. osv. Absolut om man ska studera på annan ort - då är det ett nödvändigt ont. Men allra helst man öht inte studera på annan ort om högskola finns "i närheten".
Och ja, de ska betala mitt uppehälle i 3 år till, och nej - de tycker inte ens att jag ska ha ett extrajobb. Jag ska ha fullt fokus på mina studier och min häst, enligt de.
(För egen del så tänkte jag kanske vänta med extrajobb iaf fram tills runt halloween/jul då jag hunnit "känna på" studierna lite innan. Men annars har jag för avsikt att jobba extra också på något sätt om det funkar tidsmässigt och mina föräldrar tillåter det.).
Med allt betalt skulle jag rekommendera att spendera överskott på körlektioner så du kan fixa ditt körkort! Men jag blir bekymrad, jag tror du hade behövt ta CSN-lån så att du fick växa mer som människa när du får din självständighet och frihet!
 
Senast ändrad:
Nu när du säger det sådär. Nej, det låter inte helt rimligt faktiskt.
Men samtidigt, har man levt i denna anda i 20 år, är nog knappast 3 år till ett stort problem.
Jo!
Det är ju just nu du ska utvecklas som vuxen!
Leva som du vill. Ha roligt. Fatta en del korkade beslut. Lära av misstagen. Det är perfekt är göra det när du pluggar.
Vilket jobb du än kommer få i framtiden så finns det fördelar med bli vuxen på riktigt nu.

Det kommer inte vara lättare för dom att du flyttar när du är 24. Det handlar inte om dig.
Tro mig, jag har sett liknade processer på nära håll.
 
@Dressyrtjejen_97
Tänk på att studietiden inte bara innebär utbildning utan också ett studentliv!
Det är mkt umgänge och sociala aktiviteter, och som nybliven vuxen kan det ske stora utvecklingar i ens personliga mognad under dessa år. Det är dags att bli din egen person nu!

Om dina föräldrar inte vill att du tar studielån kan de ju betala din bostad istället. Inte för att CSN är ngt att vara rädd för..
Hade ALDRIG bott hemma hos mina föräldrar bara för att slippa ett lån som knappt märks i plånboken sen.
 
De är båda födda i Sverige. Så nej, de är inte utlänningar. Däremot är de födda på 50-talet båda två, och så extremt konservativa att de nog hade setts som "konservativa" redan på 1800-talet. :meh: (Även om det kanske kan låta så på nedan skrivna, så är de faktiskt 100% ateister!)
Bara för att ta några exempel på värderingar de har: Barn är helt och hållet kvinnans ansvar - från första till sista dag. Mannen har ingenting med barnet/barnuppfostran att göra, utan jobbar, tjänar pengar och har sina intressen. Detta har till 100% åtföljts i min familj. Pappa har inte tagit ut en enda föräldradag, inte en VAB-dag, inte varit med på ett enda läkarbesök, inte någonting, under mitt snart 20 åriga liv. Han har mest varit en figur man träffat lite ibland på kvällarna, och helgerna om man har tur (och han inte varit bortrest). Det är föräldrarna som bestämmer över barnet till 100% så länge det bor hemma, även om en är myndig. Säger ens föräldrar att man måste vara hemma senast 16.00, då är man hemma senast 16.00, annars kan det få konsekvenser. Säger ens föräldrar att det är olämpligt att gå i en lite urringad tröja, då gör en inte det. Säger ens föräldrar att man inte under några omständigheter får träffa killar (oavsett om det bara är en fika med några x-klasskamrater), då gör man inte heller det. Osv. osv. osv.
Som sagt, de är väldigt konservativa för att leva på 2010-talet och ha en (om 19 dagar) 20 årig dotter.

Du. Så där har jag inte betett mig mot mina fyra barn ens när de varit i nedre tonåren. Inte sunt av dina föräldrar!
 
@Dressyrtjejen_97 och andra.

Ytterligare funderingar.

Detta med att "skydda" barn. Alla föräldrar vill sina barn det allra bästa i livet. (Eller borde vilja i alla fall). Det kan uttryckas på olika sätt.

Det kan inte innebära att man omyndigförklarar och inte respekterar sitt/sina barn. Det är inget "skydd". Det handlar om makt. Ren och skär maktutövning.

Precis som det för länge sedan fanns "hemmadöttrar" som kommenderades att inte gifta sig utan att stanna hemma och vara hushållerska åt föräldrarna. Föräldrarna kommenderade som man kommenderar en hund. Fot, plats. Stanna i korgen.

Den varianten har inte med omtanke att göra. Det är bara egoistiskt maktutövande.
 
@Dressyrtjejen_97 Nu har alla andra sagt många kloka ord. Lyssna på dom, inte på dina föräldrar.
Jag har tagit csn lån för totalt 4 års studier, har ca 230 000 kr kvar att betala tillbaka. 2 år och blev skinnsömmerska och 2 år e-business manager (e-handel). Jag jobbar med lokalvård (alltså inget av det jag har utbildat mig till jobbar jag med, eller jo jag har ett eget företag vid sidan av men ja...) och har då verkligen inga problem att betala av det, jag betalar 2000 kr i kvartalet = ca 670 kr mån. Räknar du dessutom med att ha ett jobb som ger runt 40-50' ut, lär du ju betala av lånet på nolltid. Räntan för närvarande är 0.34 %. Alltså ingenting!
Ta chansen att klippa navelsträngen och börja leva livet. Det är inte schysst mot dig själv att stanna kvar i en sån relation. Dom är rövhattar båda dina föräldrar :meh:
 
De är båda födda i Sverige. Så nej, de är inte utlänningar. Däremot är de födda på 50-talet båda två, och så extremt konservativa att de nog hade setts som "konservativa" redan på 1800-talet. :meh: (Även om det kanske kan låta så på nedan skrivna, så är de faktiskt 100% ateister!)
Bara för att ta några exempel på värderingar de har: Barn är helt och hållet kvinnans ansvar - från första till sista dag. Mannen har ingenting med barnet/barnuppfostran att göra, utan jobbar, tjänar pengar och har sina intressen. Detta har till 100% åtföljts i min familj. Pappa har inte tagit ut en enda föräldradag, inte en VAB-dag, inte varit med på ett enda läkarbesök, inte någonting, under mitt snart 20 åriga liv. Han har mest varit en figur man träffat lite ibland på kvällarna, och helgerna om man har tur (och han inte varit bortrest). Det är föräldrarna som bestämmer över barnet till 100% så länge det bor hemma, även om en är myndig. Säger ens föräldrar att man måste vara hemma senast 16.00, då är man hemma senast 16.00, annars kan det få konsekvenser. Säger ens föräldrar att det är olämpligt att gå i en lite urringad tröja, då gör en inte det. Säger ens föräldrar att man inte under några omständigheter får träffa killar (oavsett om det bara är en fika med några x-klasskamrater), då gör man inte heller det. Osv. osv. osv.
Som sagt, de är väldigt konservativa för att leva på 2010-talet och ha en (om 19 dagar) 20 årig dotter.
Vad skönt att du inser att deras åsikter är mossiga. Att de är födda på femtiotalet är ingen ursäkt, du har väl hört talas om de glada sextio och sjuttiotalet? ;)
 
Gillar dina föräldrars sätt att stötta dig i DINA val. Inte resten! ❤️

Tack :heart De var sannerligen inte perfekta men de gjorde sitt allra bästa för att jag skulle må bra. I det ingick det att lita på att jag gjorde tog bra beslut (visserligen var jag inte myndig när jag började jobba men det är ju lite svårt att tvinga någon att gå gymnasiet om denne inte vill det... iaf om det ska ge rimliga studieresultat). Någonstans var de ju tvungna att lita på min uppfostran :)
 
Senast ändrad:
För att återgå till ddet tråden från början handlar om så ja, jag skulle absolut kunna låna upp på vårt hus till viss konsumtion såsom bil, hästtransport eller annat bestående. Inte till semesterresor, bröllop eller dyl. Vi har idag CSN-lån, huslån och billån. Billånet har ju typ 4% ränta och huslånet 1,34%. Man är ju bara dum om man tar blancolån istället för att höja det förmånligare huslånet om man har möjlighet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hur få stilla händer?
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp