Bukefalos 28 år!

Skulle Ni sökt jobbet?

agner

Trådstartare
Ett vikariat utlyses internt och jag kan inte bestämma om jag ska söka eller ej. Jag söker aktivt jobb externt, internt är såklart aktuellt om intressanta positioner dyker upp. Denna roll som sökes är samma befattning som jag har idag, men lite mer utmanande och antagligen med några tusen till i månaden. Dock inte tillräckligt för att jag skulle bli nöjd, utan jag skulle fortsätta söka mer kvalificerade poster externt, som jag anser att jag är mogen för. Mina chefer vet att jag vill ha nya utmaningar och väntar sig nog att jag ska söka denna, samtidigt har jag uttryckt att jag egentligen inte är intresserad av mer ansvar i samma befattning utan då vill jag ha en mer kvalificerad, vilket blir lite knepigt. Flera faktorer väger in så jag gör en liten fördelar/nackdelar:

Fördelar:
- Högre lön, I love money
- Ser bra ut på CV:t med mer ansvar och intern rekrytering
- Miljöombyte kanske motiverar mig
- Utmaning, lärorikt

Nackdelar:
- Jag är inte nöjd med denna position, kommer fortsätta söka annat
- Kollegorna i detta team är tyvärr ökända för negativ attityd och presterar inte som man önskar (detta aber väger tungt!)
- Jag undrar det är värt att knuffas ur komfortzonen på nuvarande jobb där jag trivs jättebra (känner dock att jag kan och vill mer)
- Mindre självständigt och flexibelt än nuvarande jobb
- Detta kanske säger till mina chefer att jag visst var nöjd med mer ansvar i samma position (vilket jag ju egentligen inte är)

Vad hade Ni gjort?
 
För strax över ett år sedan stod jag inför nästan samma val. Såg absolut ingen framtid för mig där jag var och hade börjat kolla runt externt. Blev erbjuden ett internjobb m ungefär samma för- nackdelar som dina, förutom att jag visste att det var en tidsbegränsad tjänst eftersom det väntade en stor omorganisering inom ett år. Jag valde iaf att hoppa på det även fast nackdelarna kändes överväldigande.

Hade jag inte tagit det nya jobbet hade jag inte varit där jag är idag på en ny tjänst på min nya avdelning, med högre position, högre lön och högre ansvar..

Varför inte söka det interna jobbet och se hur det blir? Externa jobb kan du alltid söka dig till senare. Men med internjobbet så breddar du CVn ytterligare
 
Hej!

Jag hade sökt den interna tjänsten, jobbat där istället (med mer pengar och ett bättre jobb i CVt) och fortsatt leta efter drömjobbet :-)

/Lavinia
 
- Kollegorna i detta team är tyvärr ökända för negativ attityd och presterar inte som man önskar (detta aber väger tungt!)
- Mindre självständigt och flexibelt än nuvarande jobb
Med dessa meningar hade jag troligen INTE sökt jobbet även om jobbet har högre lön. Detta baserar jag på att för mig skulle det skapa ett irritationsmoment då de andra inte "gör sitt jobb" (som man önskar) och att det kan skapa irritation att jag kanske känner att jag måste göra deras jobb, som i längden kan resultera att man känner sig på väg att bli utbränd.
MEN om jag skulle veta att jag bara skulle jobba under en begränsad kort tid, så hade jag nog sökt för att få lite nya erfarenheter osv.

Man får väga upp fördelar mot nackdelar vilket som väger tyngst, väger fördelarna tyngst så söker jag tjänsten, väger nackdelarna tyngst så söker jag inte tjänsten. Lycka till hur du än väljer att göra. :up:
 
Jag hade sett det som självklart att söka det. Och låtit resten sköta sig själv. Antingen är du inte aktuell för tjänsten, och då är det liksom färdigt.

Eller så är du aktuell och känner att det är rätt just nu, eller aktuell och känner NEJ. Hursomhelst har du i dagsläget inte ens valet att säga ja eller tacka nej, det valet skapar du bara genom att söka.

Därför SÖK, det vidgar dina möjligheter.
 
Ska ha intervju på måndag... känns lite som att slösa på rekryterarens tid eftersom jag med stor sannolikhet inte skulle tacka ja till jobbet. Jag kan tacka ja till jobbet om jag får ta med en del av min personalgrupp. Eller om jag får vara halva tiden där + halva på nuvarande ställe. Men kan man komma med krav det första man gör? Ska jag säga detta innan intervjun eller först om de erbjuder tjänsten isf?

Ang. problem med teamet. Glömde nämna att jag är chef och blir chef över dem isf...
 
Jag tycker absolut att du ska gå på intervjun. Men vänta med dina förslag och idéer tills tjänsten blir erbjuden dig, det tror jag kan vara taktiskt.

Låter som god utvecklingspotential om du blir chef över dem, då har du ju möjlighet att förändra det du ser behöver förändras.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 480
Senast: nowayout
·
Skola & Jobb Det finns ju vissa saker som anses vara "big no no" att berätta för sin chef. T ex att säga upp sig. Men är det alltid så eller finns...
Svar
19
· Visningar
1 811
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Cilva
·
Skola & Jobb Jag jobbar i dag som butikschef i en butik. Är väldigt trött på mitt jobb och tycker varken det är roligt, stimulerande eller...
Svar
2
· Visningar
864
Senast: DazKanin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp