Bukefalos 28 år!

Vi använder skumrem på våra hästar då vi har plockat av nosgrimmorna och rider utan. En löst spänd skumrem inverkar inte på bett/tygeltag men är en liten säkerhet så man inte av misstag drar runt huvudlaget och bettet hamnar på sidan. Man kan ju hamna i en situation där man måste ta lite extra i bara en tygel t.ex. Vi har Islandshästar och rider bara med en enkel huvudlagsrem och har vare sig käkrem eller pannband.
 
en liten extra rem som man tex kan sätta på ett pelham
du vet det två minihålen som finns till synes utan användning? mittemellan det undre tygelhålet och det övre (som bettet sitter i o så med). där fäster man skumremmen den går genom kedjan (den utstickande ringen) och håller kedjan på plats.
remmen har ingen mer funktion då den sitter så löst att den inte ens kommer i närheten av att inverka någonstans på hästen.
sen var det nåt med att bettet inte åker genom munnen så nån isistjej? som inte hade pannpand på sin häst.
 
För vår använding av skumremmen går det bra med vilken rem som helst som är lite smal. Vi har tagit den lösa nosremmen till de Aachennosgrimmor vi inte längre använder ;).
 
Nej ingen bild. Men det är bara att trä remmen genom bettringarna under hakan och knäppa remmen så den sitter lagom lös. Jag har dessutom använt läder"hällor" från gamla träns som jag trätt remmen genom vid varje bettring. Då hålls den dubbla remmen ihop bättre och det ser snyggare ut.
Blev du klokare av beskrivningen ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Hur tar ni hand om era läderridstövlar? Har ett bar Clifton från CRW, som jag putsar av efter varje ridpass, samt har stövelbockar till...
Svar
19
· Visningar
731
Senast: warg
·
Utrustning Är det någon här som använder floating boots? Jag funderar på att köpa dem till min häst och skulle gärna höra era erfarenheter av dem. ☺️
Svar
1
· Visningar
598
Senast: super
·
IT & mobiler Jag loggade ut från fb och behövde logga in igen. En avisering skickades där det stod att någon i Ljungskile nyligen försökte logga in...
Svar
4
· Visningar
519
Senast: Hellhound
·
Mat Jag ska göra köttbullar till jul. De brukar bli bra när jag kör mitt gamla vanliga "tager vad jag haver" och geggar ihop. Men nu tänkte...
Svar
3
· Visningar
335
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp