Skydd/lindor bak kasar vid hoppning, hur lösa?

Du kan ju prova den populära varianten bland diverse dressyrryttare och linda ordentligt och sen sätta ett skydd däröver? Borde kunna bli rejält stabilt iaf.

Jag har sett att vissa gör så - men fattar inte hur det skulle påverka? Om lindan under glider borde den väl göra det oavsett om man har ett skydd över, som då glider med. Och om skydd glider normalt är väl risken de tar med sig lindan så den glider med. Känns som det blir dubbelt så stor risk för att det tjorvar till sig? (Förutom att strykningen skulle öka då. Fast det är väl eg ändå bättre än glid)
 
@Alexandra_W Jag tänker att skyddet skulle kunna hålla lindan än bättre på plats och stabilisera upp det hela. Ffa tror jag att du får linda lite "för hårt" för att få det att sitta ordentligt. Kanske prova en annan sorts pad än du har? Har aldrig haft linda som kasar med Eskadrons climatex alt Mias teddypaddar. Båda är dessutom så tjocka att en kan linda rätt hårt.
 
@Alexandra_W Jag tänker att skyddet skulle kunna hålla lindan än bättre på plats och stabilisera upp det hela. Ffa tror jag att du får linda lite "för hårt" för att få det att sitta ordentligt. Kanske prova en annan sorts pad än du har? Har aldrig haft linda som kasar med Eskadrons climatex alt Mias teddypaddar. Båda är dessutom så tjocka att en kan linda rätt hårt.

Har lindat med Mias. Och åtminstone vad jag tycker är hårt, med elastisk linda. Är dock möjligt man kan Linda ännu hårdare - det är ju subjektivt.
 
Det är ju dock bara vid hoppning det kasar. Dressyr, uteritt oavsett terräng och fart osv och både skydd och lindor sitter där de ska. Men hoppning...
 
Det är ju dock bara vid hoppning det kasar. Dressyr, uteritt oavsett terräng och fart osv och både skydd och lindor sitter där de ska. Men hoppning...


Låter konstigt att de bara skulle kasa vid hoppning och inte annars.
Skulle inte använt lindor vid hoppning. För mig känns det som en säkerhetsrisk. Prova något oelastiskt i rätt storlek. Kasar skydden är det möjligt dem är för stora. Har du provat såna som har samma knäppe som skärp? Använder själv enbart Eskadron (air easy) men båda mina hästar har precis lagom storlek för dessa skydden.
 
Låter konstigt att de bara skulle kasa vid hoppning och inte annars.
Skulle inte använt lindor vid hoppning. För mig känns det som en säkerhetsrisk. Prova något oelastiskt i rätt storlek. Kasar skydden är det möjligt dem är för stora. Har du provat såna som har samma knäppe som skärp? Använder själv enbart Eskadron (air easy) men båda mina hästar har precis lagom storlek för dessa skydden.

Alltså inte för att bara den men tror du inte att jag provat skydd i rätt storlek?

Jag har provat alla möjliga varianter. Både med kardborreknäppning i olika varianter, med loop-knäppning, med piggar, med skärpknäppning. Med bred knäppen. Smala knäppen. Många knäppen eller få. Jag har provat kotskydd, damasker och modell som teknikskydd. Av olika varianter. Jag har provat låga, höga, mittemellan.

Jag har lindat med fleece, med pad, utan pad, med olika pad och med elastisk. Lindat högt, lindat lågt. Osv.

Jag gissar hon "gör" något vid hoppning. Endera är i skydden på något vis, eller att hon rör på benen mer/på annat sätt. För jag kan rida dressyr, jag kan rida ut, jag kan blåsa på i galoppbackarna, rida på fälten, finlira, rida i vatten (ej med lindor), rida i gräs, rida i snö. Skydden sitter kvar. Men hoppar jag så... :/
 
Sen är hon svår med storlek. Hon ligger lite mitt emellan. Med fel storlek så blir det givetvis problem även vid annan ridning.
 
Har du provat senskydd? Finns ju låga, halv höga och höga för bakben :). De brukar ha svårt att snurra och kasa.
 
Vad menar du med senskydd, är det i modell som teknikskydd du menar?
Ja teknikskydd typ :). Det ska ju mycket till för dem att snurra :). Finns ju både vanliga låga och även höga så som eskadron cc och även heltäckande dressyr skydd med skydd om hela senan som vanligt senskydd.
Jag hade nog valt en som är lite högre :)
 
Kom att fundera på kotring och boots. Om hästens ben tar i så pass i hoppning behöver den inte skydd om hoven också?
 
Ja teknikskydd typ :). Det ska ju mycket till för dem att snurra :). Finns ju både vanliga låga och även höga så som eskadron cc och även heltäckande dressyr skydd med skydd om hela senan som vanligt senskydd.
Jag hade nog valt en som är lite högre :)

De jag provat så ena (lite "mjukare") snurrade. Har nu köpt ett par av Back och tracks modell. Men inte hoppat med dem än. Är dock inte alls förtjust i teknikskydd men är det det enda som sitter så.
 
Alltså inte för att bara den men tror du inte att jag provat skydd i rätt storlek?

Jag har provat alla möjliga varianter. Både med kardborreknäppning i olika varianter, med loop-knäppning, med piggar, med skärpknäppning. Med bred knäppen. Smala knäppen. Många knäppen eller få. Jag har provat kotskydd, damasker och modell som teknikskydd. Av olika varianter. Jag har provat låga, höga, mittemellan.

Jag har lindat med fleece, med pad, utan pad, med olika pad och med elastisk. Lindat högt, lindat lågt. Osv.

Jag gissar hon "gör" något vid hoppning. Endera är i skydden på något vis, eller att hon rör på benen mer/på annat sätt. För jag kan rida dressyr, jag kan rida ut, jag kan blåsa på i galoppbackarna, rida på fälten, finlira, rida i vatten (ej med lindor), rida i gräs, rida i snö. Skydden sitter kvar. Men hoppar jag så... :/

I och med du skriver de sitter kvar vid all annan ridning så tror jag inte skydden har passat helt. Såg du även skrev att hon ligger i mellan storlekarna. Då är det såklart svårare att hitta något som passar. Är hon grov eller smäcker? Har kanske tips på märken som är lite större eller lite mindre och ändå i strl full tex..
 
I och med du skriver de sitter kvar vid all annan ridning så tror jag inte skydden har passat helt. Såg du även skrev att hon ligger i mellan storlekarna. Då är det såklart svårare att hitta något som passar. Är hon grov eller smäcker? Har kanske tips på märken som är lite större eller lite mindre och ändå i strl full tex..

Hon är helt enkelt bara mitt emellan storlekarna ofta. Att cob blir för små runt om och för korta medan full blir för stora runt om och för långa. Men det är ju inget större problem så, utan man får hitta de som är stor cob eller liten full.

Och sitter skydd kvar i galopp genom vatten, högt gräs och skritt offroad så "ska" de inte kasa vid hoppning på bana "bara" för de är fel storlek. Då hade de gett sig av på vift vid "annan ridning" med. Vilket händer OM de är tex lite för stora. Men problemet är inte de, utan de skydd som är rätt storlek men likförbannat sitter kvar för verkligen ALLT annat än hoppning.

Så. Skydden passar. Däremot så krävs troligen något "extra" vid hoppning. I form av utformning, hur hårt de sitter, var de sitter etc. Svaret har jag dock inte hittat än.
 
har du provat neoprenepaddar (alltså som är neoprene bara och inte klädda) och elastisk linda?
jag lindar med helelastiska lindor och neoprenepaddar och har inte varit med om att det börjat glida, varken travstarter eller hoppning eller uteritter genom skog och vatten.
 
Fler än jag minns om man räknar alla skydd. Eskadron, Gera, Protector, olika Hööks, Horse guard, NEW mfl. Minns faktiskt inte ens alla, mer än att det börjar bli dyrt.

Inte provat padd i neoprene eller gel.
Tänkte på teknikskydden :), det är stor skillnad på dem hur de är i passformen. Har t ex ett par Totti som är väldigt grunda i passformen, dvs de sluter inte om kotan eller senan så mycket. På en häst med rundare ben och stora kotor typ så hade de nog lätt kastat runt. På min häst med grova ben så slöt de bara inte runt så bra även om de satt där de skulle.
Eskadron och passar min häst bättre, men de är iofs inte lika bra på hästar med små kotor.
 
Tänkte på teknikskydden :), det är stor skillnad på dem hur de är i passformen. Har t ex ett par Totti som är väldigt grunda i passformen, dvs de sluter inte om kotan eller senan så mycket. På en häst med rundare ben och stora kotor typ så hade de nog lätt kastat runt. På min häst med grova ben så slöt de bara inte runt så bra även om de satt där de skulle.
Eskadron och passar min häst bättre, men de är iofs inte lika bra på hästar med små kotor.

Eftersom jag eg inte alls vill ha teknikskydd så där bara provat några få. Senast Back on Track som jag dock inte hunnit hoppa med så vet inte om de sitter. De är mer "skålade" än de jag provat innan dock. Hon är inte nätta modellen även om hon såklart inte är oproportionerligt grov. Men ingen fullblodsmodell - långt ifrån ;)
 

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
31 196
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 267
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 841
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 148
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp