Skydd/lindor bak kasar vid hoppning, hur lösa?

Alexandra_W

Trådstartare
Hästen stryker sig ordentligt bak (även i hagen) och har därför alltid skydd vid all ridning. Men hoppar vi så jag vet inte HUR men alla skydd jag provat och alla möjliga varianter av lindning bara kasar/glider ner, snurrar eller på annat vis beger sig iväg. Som sagt så jag har ingen aning om varför, men det spelar ingen roll hur hårt man drar åt, typ av skydd tycks kvitta helt osv. Provat även helt elastiska lindor.

Då hoppa henne utan skydd inte är något alternativ så börjar jag bli lite uppgiven och få slut på tips?
 
Jag har nyligen köpt HorseGuard pro damask. Har bara använt dom en gång men dom känns oerhört rejäla och rörde sig inte en mm då dom är formstöpta lite som senskydd. Jag köpte vita så slängde dom i maskinen efteråt och dom blev som nya. I butiken där jag köpte dom sa dom att dom sålt dom till fälttävlansryttare som var väldigt nöjda med dom. Dom är inte så lätta att hitta, jag köpte mina på Granngården. Finns i katalogen under benskydd. Finns i svart eller vitt.

http://condurra.ipapercms.dk/ScanHorse/Katalog/SErid2015K/
 
Där är några ringar som går att ha på benen, de skyddar inte men håller isär benen så att hovarna inte lika lätt slår i varandra.
 
Jag har nyligen köpt HorseGuard pro damask. Har bara använt dom en gång men dom känns oerhört rejäla och rörde sig inte en mm då dom är formstöpta lite som senskydd. Jag köpte vita så slängde dom i maskinen efteråt och dom blev som nya. I butiken där jag köpte dom sa dom att dom sålt dom till fälttävlansryttare som var väldigt nöjda med dom. Dom är inte så lätta att hitta, jag köpte mina på Granngården. Finns i katalogen under benskydd. Finns i svart eller vitt.

http://condurra.ipapercms.dk/ScanHorse/Katalog/SErid2015K/

Vet inte vilka i katalogen men tror jag vet vilka du menar på GG. Är det som teknikskydd bak? Då har vi provat och de åker också.

Jag tror inte det är passform som brister. Vi kan rida ut och rida dressyr utan att skydden eller lindorna (någon sort) åker. Men hoppa och saker ger sig iväg. På P&J satt ena bakskyddet runt karleden efteråt. På träning igår fick jag Linda om mitt i och lindade då så jag slutade lite för högt upp (sett nerifrån) bak. Ena gled ner, andra gled upp.

Funderat på vad typ PC skydd gör, men dyrt prova om de också ger sig iväg...
 
Kolla med travmänniskor och i travbutiker. Tänker mig att det är stora och hårda krafter inblandade i trav och det som håller sig kvar på dem kanske kan hålla sig kvar på din?
 
Kan det vara värt att prova latexlinda (bettejp) ? Det ska tydligen användas som lindor inom galoppen och borde ju ge lite mer friktion mot pälsen.
 
Vet inte vilka i katalogen men tror jag vet vilka du menar på GG. Är det som teknikskydd bak? Då har vi provat och de åker också.

Jag tror inte det är passform som brister. Vi kan rida ut och rida dressyr utan att skydden eller lindorna (någon sort) åker. Men hoppa och saker ger sig iväg. På P&J satt ena bakskyddet runt karleden efteråt. På träning igår fick jag Linda om mitt i och lindade då så jag slutade lite för högt upp (sett nerifrån) bak. Ena gled ner, andra gled upp.

Funderat på vad typ PC skydd gör, men dyrt prova om de också ger sig iväg...

Nej det är inte teknikskydd utan dom här är heltäckande som större senskydd fast till bakben. Om du går in på katalogen och kollar under benskydd så heter dom: HorseGuard Pro Damask, det är dom enda som heter så dom andra heter typ fur eller annat. Påminner lite om Veredus Piaff Revo.
 
Vet inte vilka i katalogen men tror jag vet vilka du menar på GG. Är det som teknikskydd bak? Då har vi provat och de åker också.

Jag tror inte det är passform som brister. Vi kan rida ut och rida dressyr utan att skydden eller lindorna (någon sort) åker. Men hoppa och saker ger sig iväg. På P&J satt ena bakskyddet runt karleden efteråt. På träning igår fick jag Linda om mitt i och lindade då så jag slutade lite för högt upp (sett nerifrån) bak. Ena gled ner, andra gled upp.

Funderat på vad typ PC skydd gör, men dyrt prova om de också ger sig iväg...

Såg btw att dom reade ut smb elite för 395:- på butik på fb..
 
Nej det är inte teknikskydd utan dom här är heltäckande som större senskydd fast till bakben. Om du går in på katalogen och kollar under benskydd så heter dom: HorseGuard Pro Damask, det är dom enda som heter så dom andra heter typ fur eller annat. Påminner lite om Veredus Piaff Revo.

Ah. Då är jag med. Inte provat just dem men liknande. Men är ju svårt att veta om det är skillnad mellan olika märkens modeller.

Kollat runt lite idag och köpte ett par Back on track typ "teknikskydd". De såg lite snåla ut i storleken och kändes ganska "sträva" på insidan
 
PC-skydden kasar om dom blir blöta eller smutsiga (= tunga).... Fast de sitter ju fortfarande på och skyddar, bara inte lika långt upp...

Tänkte på någon typ av galoppbandage jag med, men skulle definitivt använda pad under. Eller kanske skydd under + tejp eller galoppbandage uppå?
 
Fast törs man linda det direkt mot päls, man behöver ingen pad?
Som jag fattat det används det utan padd för att latex inte tar åt sig vatten och smuts men det klart att det är lite läskigt. Acavallo gör paddar av silikon, de kanske sitter stadigare även med vanlig linda men jag har aldrig använt de själv.
 
Du kan ju prova den populära varianten bland diverse dressyrryttare och linda ordentligt och sen sätta ett skydd däröver? Borde kunna bli rejält stabilt iaf.
 

Liknande trådar

Tjatter Hela Buke bakar -julspecial! Årets julupplaga av Hela Buke bakar har celebert besök i form av de ökända brittiska domarna Paul...
47 48 49
Svar
977
· Visningar
31 089
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 236
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 835
Senast: skuggi
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 139
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp